کد خبر 1526
۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ چشم‌انداز مبهمِ بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ چشم‌انداز مبهمِ بازار

این روزها چشم‌انداز بازار مشخص نیست چرا که آهن اسفنجی با تقاضای خوبی روبروست و همین امر محرک افزایش قیمت شمش در بورس است اما درخواست مقاطع بسیار ضعیف است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، یکی از مهم‌ترین بازارهای داخلی را می‌توان بازار آهن و فولاد کشور دانست که هر روزه دست خوش تغییرات بسیاری زیادی می‌شود. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند قیمت روز آهن‌آلات در این بازار می‌توان به نوسانات نرخ ارز، افزایش یا کاهش قیمت سنگ آهن و حتی در برخی از شرایط نرخ کرایه حمل دانست. اگرچه اتفاقات و حوادث سیاسی از جمله تحریم نیز در هر دوره توانسته بازار آهن آلات را دچار مشکل کند. ناهماهنگی در میزان عرضه و تقاضا موجب می شود تا بازار های کالایی همچون بازار اهن‌آلات در برخی دوره ها با کمبود و در برخی دوره های دیگر با مازاد تولید روبه رو شود که هم امر موجب بی ثباتی در بازار می شود. کنترل همه جانبه بازار بهترین روش برای نگه داشتن این بازار در یک خط می باشد که چنانچه صورت نگیرد شاهد سردرگمی مصرف کننده و خریداران در بازار خواهیم بود.

در این رابطه احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت فولاد به شرایطی رسیده که حتی با احیای برجام، ایران باید یک رقابت منفی با شرکت‌های روس را تجربه کند که در واقع تأثیری در روند بهبود وضعیت نخواهد داشت. 

 اجرای عوارض صادراتی به بهانه کنترل قیمت‌های داخلی، در نهایت منجر به دپو شدن ۳ تا ۴ میلیون تن از محصولات فولادی در انبارها شد. این درحالیست که در کشور ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن فولاد تولید می‌شود که حدود  ۱۲ تا ۱۳ تن آن در داخل مصرف و باقی آن نیز باید صادر شود. 

در ادامه به بررسی انواع بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در محدوده ۳۲ هزار ۵۰۰ تومان و با کاهش ۱۰۰ تومانی از دیروز مشاهده می‌شود و در بازار آهن شاهد ثبات قیمت در اکثر مبادی فروش هستیم.

قیمت میلگرد در یک شرکت تاکنون ۸۰ تومان افزایش قیمت داشته است و تا این لحظه مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشته‌اند. اما در کل روند ثابت قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها قابل مشاهده بود فقط در برخی کارخانه‌ها از جمل کارخانه میلگرد نیشابور، شاهرود، نیک صدرای توس و ... از ۵۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه و اکسین روز گذشته با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد و کارخانه‌های کاویان و گیلان هم کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند؛ اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در عمده شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

قیمت روز تیرآهن نیز چه در بخش شاخه‌فروشی و چه در بخش کیلوفروشی به همین منوال بود و مانند سایر محصولات ثابت اعلام می‌شد. فقط در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان افزایش داد و در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نشده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است اما در کل قیمت قوطی پروفیل نوسانات پراکنده‌ای داشت به این صورت که کارخانه‌های پروفیل نیکان و صدرا کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند و جز پروفیل پایا اصفهان که افزایش ۲۰۰ تومانی داشت سایر کارخانه‌ها تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه اکثر شرکت‌ها اعلام قیمت نکردن و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشته‌اند.

قیمت لوله داربستی، مانیسمان، گازی و ... تغییر چندانی ملاحظه نشد.

بازار بورس 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۶ هزار و ۶۱۳ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۲۸۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۳۲ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۶ هزار و ۵۳۸ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۵ هزار و ۴۶۵ واحدی، رقم ۹۱۲ هزار و ۸۸۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «خودرو»، «شپدیس»، «فملی»، «شبندر»، «شپنا» و «حکشتی» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وتوس»، «مداران»، «شبهرن»، «غشهد» و «ولکار» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«غشاذر»، «فلوله»، «قمرو»، «خچرخش» و «وآذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۴۲ هزار تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که هیچ محصول فولادی روی تابلو معاملات باقی نماند.

در همین حال، ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۸۷ هزار و  ۴۳۴ ریال عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =