کد خبر 1544
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار تحت تاثیر فیلتر

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار تحت تاثیر فیلتر

بازار آهن و فولاد هم مانند همه بازارهای موازی تحت تأثیر فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی و ضعف تقاضا قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که با تداوم آرامش در بازار ارز، در روزهای آینده ثبات قیمت‌ها در بازار آهن ادامه خواهد داشت.

امیرحسین نادری درباره تاثیر احتمالی احیای برجام بر رونق یافتن جریان زنجیره محصولات فولادی بیان کرد: در حال حاضر کل صنعت فولاد کشور به دلیل دامپینگ روسیه در بازارهای جهانی، با رکود مواجه شده است.

وی گفت: عمده ارتباطات صادراتی صنعت فولاد ایران، با کشورهای بلوک شرق در جریان است، در همین راستا رکود صنعت فولاد با احیای برجام رفع نمی‌شود زیرا با احیای برجام صرفا در حوزه تامین و مناسبات نقل و انتقالات مالی تسهیلاتی فراهم می‌شود، در حالی که اکنون اصلی‌ترین مسئله، رکود جهانی در حوزه فولاد است.

با این اوصاف می‌توان گفت نباید از این بازار انتظار نوسانات افزایشی ناگهانی داشته باشیم زیرا با توجه به وابستگی بازارها به یکدیگر به ویژه بازار مسکن، بازار آهن و فولاد هم مانند همه بازارهای موازی تحت تأثیر فیلترشدن شبکه‌های اجتماعی و ضعف تقاضا قرار دارد.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

در شرایطی که نرخ ارز مرز ۳۳ هزار تومان را در آخر وقت دیروز لمس کرده بود، در این لحظه با ۲۰۰ تومان کاهش قیمت به ۳۲ هزار ۸۰۰ تومان رسید و در بازار آهن اکثر قیمت‌ها روی نرخ‌های دیروز متوقف شد.

تا این لحظه قیمت میلگرد تنها در شرکت نورد آریان فولاد حدود ۲۰۰ تومان افت کرده و در مابقی شرکت‌ها شاهد ثبات قیمت داشتند اما میلگرد راد همدان و ابرکوه حدود ۱۰۰ تومان افزایش داشتند.

شرکت ظفربناب در بازار تیرآهن ثبات قیمت دارد، شرکت ذوب آهن شاهد نوسانات کاهشی و پراکنده برخی‌ قیمت‌ها است. در کل نرخ روز تیرآهن همچنان در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام ‌شد اما روز گذشته برخی شاخه‌های تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهشی بود.

نرخ روز ورق سیاه و انواع آن با ثبات در اکثر کارخانه‌ها همراه بود و تنها کارخانه‌های فولاد مبارکه و گیلان کاهش قیمت داشتند؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شدند.

قیمت قوطی پروفیل روز از ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت پروفیل در شرکت تهران شرق و صدرا پروفیل تهران تغییری نکرد و مابقی شرکت‌ها در این حوزه هنوز اعلام قیمت نکرده‌اند.

قیمت نبشی و ناودانی در تمامی شرکت‌ها بدون تغییر اعلام شد. اما در کل قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخشی از بازار ثابت بود و در کارخانه منظومه، آونگان و یاوران زنجان کاهش ۲۰۰ تومانی داشت اما در عین حال نبشی شکفته و ظهوریان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز لوله داربستی، گازی و ... نیز حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت قوطی آهن از اواخر هفته گذشته تا دیروز کاهش تدریجی ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی را تجربه کرده است به طوری که قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر اواسط هفته گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۰ الی ۲۳ هزار تومان اعلام می‌شد اما دیروز ۲۲ هزار و ۲۰۰ الی ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.

بازار بورس

در بازار بورس شاخص کل در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۹۸ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۹۱ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳۳۵ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۶ هزار و ۲۰۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۱۷۷ واحدی، رقم ۹۱۲ هزار و ۷۰۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شپنا»، «فارس»، «شبندر»، «حکشتی»، «کچاد»، «شفن» و «کگل» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «خچرخش»، «وتوس»، «زپارس»، «غاذر» و «غبشهر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین نمادهای«شفن»، «البرز»، «چفیبر»، «وآذر» و «غنوش» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

افزایش قیمت دلار در نخستین روز هفته و استقبال از آهن اسفنجی و رونق معاملات این محصول در ابتدای هفته شد که نتیجه آن رونق نسبی تقاضا در مقاطع فولادی بود اما معاملات شمش و تیرآهن ذوب آهن اصفهان کم‌رمق بود و در عین حال کف نرخ میلگرد بورسی بین ۱۵ هزار و ۲۰۰ الی ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان در نوسان بود و تغییری نداشت.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شده در بورس به دلیل نبود تقاضا باز هم از روی تابلو حذف شد.

در جدیدترین نامه مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: از روز دوشنبه ۲۵ مهر تا اطلاع ثانوی خرید ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان با اعمال کنترل سقف سهمیه یک ماهه برای مشتریان دارای مجوز محصول امکان پذیر است.

امروز در تالار صنعتی  و حراج باز بورس کالا قرار بود ۷۹۴ هزار محصول فولادی معامله شود که از این میزان ۷۲۳ هزار و ۵۳۰ تن به روی تابلو راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز تابلو معاملات بورس کالا شاهد عرضه ۱۴۷ هزار و ۵۱۰ تن شمش بلوم بود که با تقاضای ۲۱۴ هزار و ۹۷۰ تنی این محصول، ۱۰۵ هزار و ۲۲۰ تن آن به فروش رسید.

همچنین، از ۸ هزار تن ورق گرم در تابلوی معاملاتی بورس کالا تمام آن فروخته شد.

بر این اساس، ورق گالوانیزه با تقاضای۶ هزار و ۶۰۰ تنی روبرو شد و ۳ هزار تن این محصول به طور کامل معامله شد.

همچنین، ۱۲۰ هزار تن تختال روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت همان ۱۱۶ هزار و۸۰۰ تن به فروش رسید.

علاوه بر این، از ۵۰ هزار تن تختال SM روی تابلو، ۲۲ هزار و ۳۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

در این میان، کنسانتره سنگ آهن نیز، به طور کامل و به میزان ۴۵ هزار تن معامله شد.

پایان پیام / ف

کد خبر 1544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =