کد خبر 1555
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

گزارش عملکرد بورس کالا در مهرماه

گزارش عملکرد بورس کالا در مهرماه

کاهش حجم فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌ کالا نیز مانع افزایش پلکانی قیمت پایه نشد و برای هفتمین هفته متوالی قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌ کالا ایران افزایشی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهرماه بالغ بر ۷۵‌ هزار تن آهن اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر با ۱۸۵‌ هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت.

 قیمت پایه عرضه آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌کالا برابر ۷‌ هزار و ۷۶۰ تومان بود؛ برتری تقاضا نسبت به عرضه با ایجاد رقابت قیمتی میان خریداران باعث شد تا نرخ فروش این محصول به ۸‌ هزار و ۱۷۰ تومان برسد. به این ترتیب، متقاضیان برای کسب سهم از آهن‌اسفنجی در این روز به رقابت نرخی در حدود ۳/ ۵ درصدی دست زدند.

در این روز ۲۸۸‌ هزار تن کنسانتره نیز در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که برای آن تقاضایی برابر با ۱۲۵‌ هزار تن به ثبت رسید و در نهایت به فروش ۶۵‌ هزار تن محصول منجر شد. کنسانتره با نرخ پایه‌ای در بازه‌ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲‌ هزار و ۱۹۰ تومان عرضه شد، این تقاضا تنها برای محصول دو شرکت چادرملو و کویر یزد بود و مشتریان تقاضایی برای کنسانتره سایر شرکت‌ها در بازار به ثبت نرساندند. به این ترتیب، در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورس‌کالا نبود، محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به ۱۱‌ درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به ۲‌ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

همچنین در آخرین هفته مهرماه بالغ بر ۲۸۸‌ هزار تن کنسانتره، ۶۶۵‌ هزار تن گندله و ۷۵‌ هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد. در چهارمین هفته مهرماه رینگ صنعتی بورس‌کالا میزبان عرضه ۶۶۵‌ هزار تن گندله بود؛ خریداران تقاضایی بالغ بر ۲۹۴‌ هزار تن را برای این گندله در بازار به ثبت رساندند. قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه این گندله ۲‌ هزار و ۷۹۳ تومان تعیین شده بود که کل محصول عرضه‌شده بدون رقابت قیمتی با همین نرخ به فروش رفت.

با احتساب دلار نیمایی ۲۷‌ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ دلاری فروش گندله از رینگ صنعتی بورس‌کالا به ۱۰۲ دلار و ۸۷ سنت رسید. در شرایطی که نرخ فروش سنگ‌آهن عیار ۶۲‌ درصد در بنادر چین حدود ۹۶ دلار به ازای هر تن ارزیابی می‌شود، باید اذعان کرد که نرخ گندله به‌عنوان محصولی فرآوری‌شده کاملاً دارای توجیه اقتصادی و نسبت به نرخ جهانی ارزان است، اما برتری عرضه نسبت به تقاضا با توجه به وجود مازاد عرضه گندله در بازار داخل مانع فروش گندله ارزان می‌شود.

شاخص قیمت ورق گرم بورس کالای ایران روز گذشته دوشنبه همراستا با قیمت‌های جهانی با افت ۱۱.۸%- مواجه و به محدوده ۵۷۱$/ تن رسید که حدود ۷.۱%+ بالاتر از قیمت‌های فوب چین بوده، لکن نسبت به قیمت‌های CIS به میزان ۴.۸% ارزانتر است.

همزمان با اعمال محدود فیلتر بهین‌یاب، از عوامل کاهش قیمت ورق گرم در بازار امروز است. قرار بود شرکت فولاد مبارکه با عرضه تلفیقی ۴۵۰ هزار تنی، کل نیاز بازار داخلی را بدون اعمال محدودیت بهین‌یاب و سهمیه‌بندی تامین نماید که مشکلاتی در تامین ورق از خارج بروز کرده و باعث تاخیر فرآیند تامین و عرضه گردید. حسب برنامه‌ریزی جدید، این عرضه در نیمه اول آبان‌ماه از محل منابع قابل تامین داخلی و یا وارداتی صورت می‌گیرد.

قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران برای هفته پایانی مهرماه افزایشی اعلام شد، به نحوی که کف و سقف قیمتی نرخ پایه تقریبا رشد ۱۵۰ تومانی داشت و این محصول روز دوشنبه ۲۵ مهرماه با نرخی در بازه ۱۲‌ هزار و ۶۷۰ تومان تا ۱۳‌ هزار و ۴۵۰ تومان روانه بازار شد. در حالی قیمت‌های پایه برای عرضه در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌ کالای ایران افزایشی اعلام شد که متقاضیان شمش، استقبال نسبتا محدودی از عرضه هفته قبل داشتند و در سومین هفته از مهرماه تقریبا ۴۵‌ درصد کل عرضه‌ها معامله شده بود. با وجود این، کاهش حجم فروش شمش از رینگ صنعتی بورس‌کالا نیز مانع افزایش پلکانی قیمت پایه نشد و برای هفتمین هفته متوالی قیمت پایه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا افزایشی اعلام شد.

با افت مارجین فولادسازان و کاهش قیمت محصولات فولادی، اعتماد به خرید محموله‌های بزرگ دریایی بسیار کم شده و این موضوع باعث شده تا پریمیوم قیمت سنگ آهن دریایی نسبت به قیمت سنگ آهن داخلی کاهش یابد. هم اکنون، پریمیوم قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد وارداتی نسبت به قیمت داخلی صفر و دیسکانت قیمت سنگ آهن وارداتی ۶۵ درصد نسبت به مشابه داخلی در بنادر در محدوده ۵ درصد می باشد. این موضوع عمدتا به مارجین پایین فولادسازان چینی باز میگردد که آنها را مجبور به خرید گریدهای متوسط عیار و کم عیار نموده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =