کد خبر 156
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰

عقب‌ماندگی در ریل‌گذاری

عقب‌ماندگی در ریل‌گذاری

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌ ۱۳۹۲ تا پایان سال‌ ۱۳۹۹ تنها حدود ۱۸۶۹ کیلومتر ریل‌گذاری صورت‌گرفته است. این رقم نشان می‌دهد که سالانه ۲۳۴ کیلومتر ریل ساخته شده است.

به گزارش خبررنگار آهن‌نیوز، ایجاد زیر ساخت‌های حمل و نقل یکی از موضوعاتی است که فعالان این حوزه به آن تاکید دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده وضعیت ظرفیت حمل‌ونقل بار جاده‌ای مرتبط با صنعت فولاد (مواد معدنی و محصول) ۱۴۸‌ میلیون تن است. این در حالی است که پیش‌بینی حمل‌ونقل صنعت فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴ جهت رسیدن به ظرفیت سند چشم‌انداز ۱۵۱ میلیون تن است.

بر این اساس وضعیت ظرفیت حمل‌ونقل بار جاده‌ای و ریلی نشان می‌دهد که در این زمینه فاصله معناداری با آنچه در سند چشم‌انداز عنوان شده است داریم. وضعیت موجود حمل‌ونقل ریلی مرتبط با صنعت فولاد در حال‌ حاضر

۵/ ۲۸‌ میلیون تن بوده در حالی‌که در سند چشم‌انداز باید به ۹۵‌ میلیون تن برسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌ ۱۳۹۲ تا پایان سال‌ ۱۳۹۹ تنها حدود ۱۸۶۹ کیلومتر ریل‌گذاری صورت‌گرفته است. این رقم نشان می‌دهد که سالانه ۲۳۴ کیلومتر ریل ساخته شده است.

در زمینه حمل بار دریایی، وضعیت موجود حمل‌ونقل فولاد معادل ۱۵‌ میلیون تن بوده است. درحالی‌که در سند چشم‌انداز این ظرفیت باید به ۲۷‌ میلیون تن برسد.

همچنین حجم کل بار جابه جا شده توسط سیستم حمل‌ونقل ریلی  برابر با ۴۶ میلیون تن می‌باشد که از این میزان حمل و نقل ریلی، در حدود ۷۵ درصد ظرفیت به حمل سنگ آهن اختصاص یافته و بنابراین رفع مشکلات به ویژه در حوزه سنگ آهن از اولویت‌های راه آهن به شمار می‌رود.

هر چند تولید ریل توسط شرکت ذوب‌آهن موفقیتی بود که برای ارتقای آن باید حمایت‌های دولتی بیشتری انجام شود چراکه سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های کشور در توسعه حمل و نقل ریلی، نبود فناوری ساخت ریل در کشور خواهد بود که بخش عمده‌ای از این محصول از طریق واردات تامین می‌شود اما در سال‌های اخیر ذوب‌آهن توانایی تامین ریل‌های مورد نیاز راه‌آهن و مترو کشور را کسب کرده و این شرکت امروزه ریل‌های U۳۳ طبق استاندارد EN۱۳۶۷۴ یا ریل‌های UIC۶۰ تولید می‌کند که برای خطوط اصلی و فرعی استفاده می‌شود و در قراردادی با شرکت راه‌آهن تحویل ۴۰ هزار تن ریل را در دستور کار قرار داد؛ اما از آنجایی که نرخ ارز در کشور با نوسان بالایی روبرو است ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن با کیفیت مشابه تولید خارجی متفاوت است و در شرایط کنونی با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه نیز مواجه است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =