کد خبر 1560
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

عضو هیات‌مدیره صنف فروشندگان فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

علل مسکوت ماندن تحقیق و تفحص از بورس کالا

علل مسکوت ماندن تحقیق و تفحص از بورس کالا

نظر به اینکه مقدار زیادی از معاملات فولاد مبارکه در بورس انجام شده بود و رسیدگی به صورت‌های مالی فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت، لذا موضوع تحقیق و تفحص در بورس کالا کمرنگ می‌شود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، محمدصادق چیت‌ساز، عضو هیات‌مدیره صنف فروشندگان فولاد در رابطه با شرایط کنونی بازار فولاد ایران گفت: ما تا مارچ ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) بازار صادرات فولادی بسیار عالی داشتیم. چندین عامل مهم اقتصادی بین‌المللی موجب شد قیمت کومادیتی‌هایی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، روی و … کاهش یابند. یکی از مشکلات بورس کالا از سقوط کومادیتی‌ها آغاز شد. مشکل دیگر عوارض صادرات بر فولاد بود که خوشبختانه رفع شد.

موضوع کمبود آب، برق و گازرسانی به کارخانجات فولادسازی از مشکلات دیگر است که وزارت نیرو با قدرت تلاش می‌نماید مشکلات فوق را به حداقل برساند.

چالش دیگر، رکود در بازار ساخت و ساز مسکن است که به احتمال زیاد طرح نهضت ملی یک میلیون واحد مسکونی کلید خواهد خورد و  این طرح جهش بزرگی در صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد.

اکثر کارخانجات فولادی ما با ۳۰ درصد ظرفییت کار می‌کنند که با محقق شدن طرح یک میلیون واحد مسکونی کارخانجات فوق با ظرفیت بالاتری به کار خود ادامه می‌دهند.

عضو هیات‌مدیره صنف فروشندگان فولاد در رابطه با تحلیل وضعیت بازار آهن و فولاد در ۱۴۰۱ تصریح کرد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ وزارت نیرو در زمینه تامین انرژی در صنعت فولاد موفق‌تر از سال قبل بود و خوشبختانه شاهد افزایش تولید فولاد بودیم.

کاهش ساخت و ساز در بخش مسکن در سال ۱۴۰۱، در بازار فولاد تاثیرگذار بود. همچنین سال ۲۰۲۱ تقاضای فولاد در جهان کاهش یافت و یکی از دلائل کاهش آن بعلت کاهش ساخت و ساز در جهان بود.

با توجه به فرا رسیدن پائیز و زمستان و فصل سرما، با کاهش تقاضای آهن‌آلات ساختمانی در نیمه شمالی کشور مواجه خواهیم شد. بازار آهن از بهمن و اسفند و نزدیک شدن به سال نو مجددا فعال خواهد شد.

ایشان یکی از عوامل عملی نشدن تحقیق و تفحص از بورس کالا را نامشخص بودن برجام و کسری بودجه دولت، عنوان کردند و اجرای آن را فعلا بعید دانستند.

چیت ساز در رابطه با عامل دیگر محقق نشدن این طرح در بورس کالا اظهار کرد: نظر به اینکه مقدار زیادی از معاملات فولاد مبارکه در بورس انجام شده بود و رسیدگی به صورت‌های مالی فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت، لذا موضوع تحقیق و تفحص در بورس کالا کمرنگ می‌شود.

همچنین رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت کومادیتی‌ها و نزول قیمت و صادرات فولاد موجب شد کارخانجات فولادی مقداری از محصولات خود را در بازار آزاد بفروش برسانند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =