کد خبر 1564
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ضعف تقاضا به دنبال زمستان

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ضعف تقاضا به دنبال زمستان

 با توجه به فرا رسیدن پائیز و زمستان و فصل سرما، با کاهش تقاضای آهن‌آلات ساختمانی در نیمه شمالی کشور مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، روز گذشته در بازار آهن و فولاد کم و بیش شاهد روند نزولی مقاطع فولادی در برخی حوزه‌ها بودیم اگرچه غالب نوسانات ثابت اعلام می‌شد. در بخش بین‌الملل آخرین خبرها از احیای مذاکرات هسته‌ای حاکی از انتشار اخبار ضدونقیض در این زمینه است به طوری که رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرده است درحال حاضر احیای برجام در دستور کار ما نیست و واشنگتن هم روی این موضوع متمرکز نیست، در واقع هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی‌شود.

در داخل نیز عوامل مختلفی از جمله، رکود در بازار ساخت و ساز مسکن است که بازار فولاد را در کما فرو برده که در این زمینه چیت ساز، عضو هیات‌مدیره صنف فروشندگان فولاد به آهن‌نیوز گفت: به احتمال زیاد طرح نهضت ملی یک میلیون واحد مسکونی کلید خواهد خورد و  این طرح جهش بزرگی در صنعت فولاد ایجاد خواهد کرد. همچنین با توجه به فرا رسیدن پائیز و زمستان و فصل سرما، با کاهش تقاضای آهن‌آلات ساختمانی در نیمه شمالی کشور مواجه خواهیم شد. بازار آهن از بهمن و اسفند و نزدیک شدن به سال نو مجددا فعال خواهد شد.

در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

امروز با ادامه روند کاهش قیمت دلار و رسیدن نرخ این اسکناس با ۳۰۰ تومان کاهش به ۳۲ هزار ۵۰۰ تومان، قیمت پروفیل تا حد زیادی کاهش یافت و مابقی بازارها آرام است.

قیمت میلگرد امروز در اکثر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بوده است. قیمت کف میلگرد آجدار در بازار روز گذشته حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد شد.

انواع ورق‌های سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود و حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه افزایش و در کارخانه کاویان هم کاهش قیمت داشت. 

قیمت روز ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی هم در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی هم عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شد قیمت انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... هم ثابت بود. 

قیمت روز قوطی پروفیل نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بود، قیمت کف پیشنهادی قوطی ضخامت ۲ میلیمتر گیلان روز گذشته تا مرز ۲۱ هزار الی ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

قیمت تیرآهن هم در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در برخی شاخه‌های پرفروش تیرآهن ذوب اهن اصفهان کاهش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی مشاهده شد.

در بازار پروفیل قیمت شرکت‌‎های صدرا پروفیل تهران و آدنیس صنعت شمال ۴۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان کاهش یافت و مابقی شرکت‌ها هنوز اعلام قیمت نکردند.

بازار بورس 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز یک هزار و ۴۵۲ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۷۲۱ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۷۷ هزار و ۹۴۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش یک هزار و ۴۹۳ واحدی، رقم ۹۱۱ هزار و ۲۵۷ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شپنا»، «شبندر»، «فولاد»، «کچاد»، «کگل»، «شتران» و «شفن» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «وتوس»، «خچرخش»، «شفن» و «کسرا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«سهرمز»، «ما»، «لبوتان»، «ثفارس» و «وآذر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا 

واحدهای احیای کشور در آخرین هفته از مهرماه بالغ بر ۷۵‌هزار تن آهن اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کردند که برای آن تقاضایی برابر با ۱۸۵‌ هزار تن در این بازار به ثبت رسید. برتری تقاضا نسبت به عرضه، رقابت قیمتی در این بازار را به همراه داشت.

 در حالی که برای کنسانتره بسیاری از واحدها مشتری در بورس‌کالا نبود، محصول شرکت چادرملو با رقابت قیمتی به فروش رفت، رقابت برای خرید این کنسانتره به ۱۱‌ درصد رسید و به این ترتیب میانگین نرخ فروش کنسانتره چادرملو به ۲‌ هزار و ۴۳۰ تومان رسید.

امروز نیز در تالار صنعتی بورس کالا، از ۱۱۹ هزار و ۳۸۰ تن محصول فولادی ۹۸ هزار و ۷۲۰ تن معادل۸۲٫۶ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۴ هزار تن از حجم ورق گالوانیزه در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۲٫۴ درصدی با قیمت پایانی ۲۵۶ هزار و ۵۵ ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین ۲۰ هزار و ۲۰ تن ورق گرم خودرو  بدون رقابت به میزان ۱۷ هزار و ۵۰ تن و با قیمت پایانی ۱۵۵ هزار و ۷۸۷ ریال معامله شد.

در ادامه از ۷۵۰ تن ورق قلع اندود روی تابلو در نهایت به میزان ۱۰۰ تن با قیمت پایانی۳۴۵ هزار ریال به فروش رسید.

علاوه بر این، ورق سرد لوازم خانگی به طور کامل به میزان ۱۳ هزار و ۹۵۰ تن و با قیمت پایانی ۲۲۲ هزار و ۶۴۶ ریال مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی در روی تابلو معاملاتی بورس کالا با قیمت پایانی ۸۱ هزار و ۷۸۷ ریال به طور کامل به فروش رسید. ضمن اینکه ۹۰ درصد از حجم عرضه شده ورق سرد خودرو به میزان ۳۶ هزارتن در تالار صنعتی بورس کالا فروخته شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =