کد خبر 1565
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲

عقب‌ماندگی در صادرات فولاد

عقب‌ماندگی در صادرات فولاد

در حال‌ حاضر، فولاد سومین کالا در فهرست محصولات صادراتی کشور است، با این حال شاید کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت ما برای صادرات به‌کار گرفته می‌شود که باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در رابطه با صادرات و  رقابت‌پذیری کشورمان در حوزه فولاد معتقد است: صنعت فولاد کشور برای پایداری صادرات محصولات فولادی باید به تمام زوایای این بخش توجه جدی کند و دولت نیز باید بیش از پیش در زمینه صادرات محصولات فولادی تسهیلگری کند.

 سید ابوتراب فاضل ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر ایران دهمین فولادساز بزرگ جهان است، اما باید با برنامه‌ریزی مناسب این رتبه را ارتقا بخشیم.

وی با بیان اینکه زنجیره تولید فولاد در ایران از مزیت‌های نسبی خوبی برخوردار است، افزود: باید در بازارهای صادراتی محصولات فولادی بسترهای دائمی ایجاد کنیم و این مهم نیازمند اعمال سیاست‌گذاری‌های مناسب و برنامه‌ریزی در این بخش است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از تقاضای جهانی فولاد به کشور چین اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز املاک و مستغلات در این کشور بین ۴۸ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این امر بر بازار صنعت فولاد و محصولات فولادی در جهان تاثیر منفی گذاشته است.

وی اذعان کرد: کاهش تقاضا در اروپا به‌علت جنگ روسیه و منازعات سیاسی وضعیت نامناسبی را در صنعت فولاد جهان به‌وجود آورده و از طرفی کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان نیز بر توسعه جهانی صنعت فولاد تاثیرگذار بوده است.

فاضل با اشاره به چالش‌های اساسی صنعت فولاد تصریح کرد: سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بازار سرمایه برای صنعت فولاد تامین مالی شده که نرخ سود آن ۲۴.۵ درصد بوده است. این امر باعث نگرانی فعالان این عرصه شده است. باتوجه به این نرخ سود، باید تلاش کنیم سود بنگاه‌های اقتصادی در صنعت فولاد حداقل به ۳۳ درصد برسد، این در حالی است که نرخ سود تامین مالی در بسیاری از کشورهای جهان حدود ۲ درصد است.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر با بیان اینکه افزایش هزینه‌ها یکی از چالش‌های مهم صنعت فولاد است و قیمت گاز در چند ماه گذشته ۵ برابر شده، اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال، حقوق دولتی در بخش معادن حدود ۴۰ درصد افزایش یافته که این امر می‌تواند بر پایداری صنعت فولاد تاثیر منفی بگذارد.

فاضل در پایان تاکید کرد: همزمان با افزایش تولید فولاد در کشور، باید به رفع چالش‌های بازارهای صادراتی محصولات فولادی توجه شود، زیرا این بازار و پویایی آن نیازمند یک خط صادراتی پایدار و دائمی است.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد پیشران و موتور محرکه اقتصاد ملی است، افزود: زنجیره فولاد از پیچیدگی زیادی برخوردار است، به‌عنوان مثال سنگ‌آهن و زغال‌سنگ دارای کیفیت‌های خاص و متفاوتی هستند که در معادن مختلف شرایط مختلفی دارند و فولادسازان نمی‌توانند از هر سنگ‌آهنی استفاده کنند و از این بابت محدودیت دارند.

این فعال صنایع‌معدنی با بیان اینکه هدف‌گذاری زنجیره تولید فولاد کشور باید صادرات محصول نهایی باشد، ابراز کرد: در حال‌ حاضر، فولاد سومین کالا در فهرست محصولات صادراتی کشور است، با این حال شاید کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت ما برای صادرات به‌کار گرفته می‌شود که باید در این زمینه نیز چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: با افزایش ۲۰ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد کشور طی ۳ سال آینده باید برنامه‌ریزی جدی برای صادرات آن داشته باشیم، چراکه در حال ‌حاضر رقابت‌پذیری کشورمان در حوزه فولاد به‌شدت پایین است.

کد خبر 1565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =