کد خبر 159
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶

۱۸ هزار دستگاه معادن کشور باید نوسازی شوند

۱۸ هزار دستگاه معادن کشور باید نوسازی شوند

باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی طی ۴ سال آینده به این صنعت تزریق شود تا هم به اهداف ۱۴۰۴ برسیم و هم از زمین‌گیر شدن این صنعت جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، طبق برآوردهای انجام شده، تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تن عملیات خاک‌برداری انجام شود در حالیکه این عدد هم اکنون ۵۰ میلیون تن است. همچنین طبق آمار اتاق بازرگانی تهران، برای رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه سال ۱۴۰۱ جهت تولید مواد معدنی نیاز به ۲۵ هزار دستگاه داریم.

آنطور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند جهت دستیابی به هدف‌گذاری افق ۱۴۰۴ نیاز به رشد سالانه ۱۶ درصدی تولید مواد معدنی داریم؛ بنابراین باید ۲۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی طی ۴ سال آینده به این صنعت تزریق شود تا هم به اهداف ۱۴۰۴ برسیم و هم از زمین‌گیر شدن این صنعت جلوگیری کنیم.

همچنین طبق آمار موجود، در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن کشور بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند.

از طرفی، عمده ماشین آلات و تجهیزات موجود در معادن (به ویژه معادن کوچک مقیاس و متوسط) و از سوی دیگر بالارفتن نرخ ارز سبب شده تا ایجاد ارزش افزوده و سودآوری در حوزه معادن با کاهش روبرو شود و تولید مواد معدنی نیز به تبع آن کاهش یابد. کاهش تولید مواد معدنی از یکسو و نیاز واحدهای مصرف کننده یا همان صنایع معدنی از طرف دیگر موجب شده تا کل زنجیره ارزش در حوزه معدن و صنایع معدنی با چالش جدی روبرو شود.

بر همین اساس جهت تأمین نیاز کشور و کنترل بازار، اردیبهشت ماه وزارت صمت برای واردات ماشین‌های معدنی و راهسازی، مصوبات جدیدی ابلاغ کرد که در بند اول آن تأکید شده بود ماشین‌آلاتی اجازه ورود به کشور دارند که داخل کشور ساخته نمی‌شوند. همچنین در این نامه از فعالان بخش معدنی خواسته‌شده برای تسریع و تأمین تعداد بالای ماشین‌آلات مورد نیاز معادن، به میزان خرید یک دستگاه از سازندگان داخلی، واردات یک دستگاه صورت گیرد.

به نظر می‌رسد توسعه بخش معدن و صنایع وابسته به آن همگی در گرو توسعه سرمایه گذاری و ورود تجهیزات، ماشین‌آلات و فناوری‌های روز به معادن بوده و در صورتیکه تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود، با بحران بزرگ کمبود مواد اولیه مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/

کد خبر 159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =