کد خبر 1621
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

انجمن جهانی فولاد:

افت تقاضای جهانی فولاد ادامه خواهد داشت

افت تقاضای جهانی فولاد ادامه خواهد داشت

به طور کلی چشم‌انداز بازار جهانی فولاد به دلیل نرخ بالای تورم و افزایش نرخ بهره مطلوب نیست و آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد از برآورد افت تقاضای جهانی فولاد در سال جاری میلادی خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، تلاش برای کاهش قیمت نفت ادامه دارد ولی به نظر نمی‌رسد نفت با توجه به کف تعیین شده توسط امریکا به زیر ۸۰ دلار برسد. نگرانی از مشکل گاز در اروپا مثل ماه‌های قبل نیست در نتیجه می‌توان به فعال شدن بازار اروپا امیدوار بود. 

در چین سیاست‌های اقتصادی جدید اعلام شده که بر اساس آن با محاسبه اقتصاددانان علیرغم کاهش رشد اقتصادی هزینه‌های دولت بخصوص در بخش نظامی افزایش خواهد یافت. این امر یعنی جایگزینی فولاد ساختمانی با فولاد مورد مصرف در بخش نظامی که معمولاً دولت‌ها آمار آن را اعلام نمی‌کنند. در دنیا قیمت فولاد به کف خود رسیده و فضایی برای کاهش چشم‌گیر ندارد نوسان قیمت‌ها تک رقمی است ولی به دلیل ضعف تقاضا افزایش قیمت هم جدی نمی‌تواند باشد.

همچنین چین بسته‌های سرمایه‌گذاری زیادی تعریف کرده و از لغو مجوزهای محدودکننده خرید مسکن و بودجه‌های پشتیبانی پروژه‌های زیرساختی خبر داده است تا بتواند از رکود خارج شود؛ حاصل این‌ها رشد تقاضای چین برای فولاد خواهد بود؛ این اتفاق در سال آینده میلادی و اوایل بهار و تابستان رخ می‌دهد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا و قیمت فولاد خواهیم بود.

در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی مقاطع در بازارهای جهانی پرداخت شده است.

سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت کمبود نقدینگی و حاشیه سود ضعیف فولادسازان چینی بازار سنگ آهن وارداتی چین را نزولی نگه داشت و متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد از ۹۴ دلار به ۹۱.۴ دلار هر تن سی اف آر رسید.
به طور کلی چشم‌انداز بازار جهانی فولاد به دلیل نرخ بالای تورم و افزایش نرخ بهره مطلوب نیست و آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد از برآورد افت تقاضای جهانی فولاد در سال جاری میلادی خبر داده است.

قراضه
در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰- ۸۰ تا ۶ دلار افت داشته به ۳۶۴ دلار هر تن سی اف آر رسید. بازار با مقاومت هر دو طرف فروشنده و خریدار روبروست ولی شاید روزهای آتی تغییراتی رخ دهد و خریداران ترک مجبور شوند برای تامین نیاز خود وارد بازار شوند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۹ دلار رشد داشته  حدود ۳۴۲ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۴۰۵ هر تن سی اف آر باقی ماند.

بیلت
 متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود ۵۲۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که تا ۱۰ دلار افت داشت. در بازار واردات چین بیلت تا ۱۲ دلار افت داشته به ۴۵۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا ۳ دلار افت داشته حدود ۵۰۴ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵۲۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا ۱۰ دلار افت قیمت هفتگی داشت.  
بیلت صادراتی ایران نیز به گزارش متال بولتن رشد داشته از  ۴۶۳.۵  دلار هر تن فوب به ۴۷۸.۵ دلار رسید.

 قیمت شمش به دلیل افزایش قیمت آهن اسفنجی و نرخ نیما بالا رفت بازار صادرات گرم است و همچنان باقی می ماند.


مقاطع
 در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از ۵۷۰ دلار به ۵۵۸ دلار هر تن فوب رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار افت داشته ۶۸۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. میلگرد صادراتی روسیه نیز ۱۰ دلار ارزان‌تر شده ۵۳۷.۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد افت شدید ۷۰ یورویی داشته به ۸۶۵ یورو هر تن درب کارخانه رسید.
 

آخر ماه و افت تقاضا، قیمت میلگرد را کاهش داد ولی بازار به کف خود رسیده و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه میلگرد فضای کاهش ندارد افت قیمت به کاهش تولید منجر خواهد شد.

 تیرآهن نیز رفتاری مشابه میلگرد داشت ولی با هدایت ذوب آهن بازار زودتر واکنش نشان خواهد داد.


ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۶۰۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۵۷ تا ۵۶۰ دلار به ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا ۲۰ یورو افت داشته ۶۶۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم در ۷۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه باقی ماند.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس از کمتر از ۴۷۸ دلار به ۴۸۵  دلار هر تن فوب رسید.
قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 205000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 197000 ریال رسید. عرضه وسیع و ارزان قیمت مبارکه قیمت را در بازار پایین آورد. معلوم نیست با این روند مبارکه می تواند تعهداتش در قبال بودجه و بورس سهام را به ثمر برساند یا نه؟
 

کد خبر 1621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =