کد خبر 163
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

شرط عجیب وزارت صمت برای واردات ماشین‌آلات معدنی؛ یکی بیار، یکی بخر!

شرط عجیب وزارت صمت برای واردات ماشین‌آلات معدنی؛ یکی بیار، یکی بخر!

شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نحوه واردات ماشین‌آلات معدنی واکنش‌های زیادی را بوجود آورده است. شرطی که به گفته کارشناسان سودش به جیب سازندگان قطعات چینی خودروسازان می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، "طبق نظرت کارشناسان بخش معدن صدور شیوه‌نامه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نحوه واردات ماشین‌آلات معدنی، برای داشتن مکانیسم واحد در همین حد نیز جای امیدواری دارد. بر اساس این ابلاغیه امکان نوسازی ناوگان معدنی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و معادن می‌توانند در قالب قید و بندهایی ماشین‌آلات معدنی را وارد و ناوگان خود را نوسازی کنند؛ البته اما و اگرهای جدی نیز در این خصوص وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

طبق گزارشات منابع آگاه یکی از شروط بزرگی که در این بخشنامه قید شده این است که واردات ماشین‌آلات خارجی مشروط به خرید یک دستگاه ماشین تولید داخل است؛ اگر درست به این مساله نگاه شود در ایران سازنده ماشین‌آلات تخصصی به معنای واقعی وجود ندارد و حتی در صنعت خودروسازی نیز موفق عمل نشده است؛ چراکه تمام یا بخش عمده‌ای از قطعات آنها از کشور چین وارد و در کشور مونتاژ و در نهایت نام خودروی ملی را یدک می‌کشد.

به گفته کارشناسان اگر صنعت ماشین‌سازی ایران نیز مانند ترکیه (که یک کشور بسیار نوپا در خودروسازی است) بود اسم خودروی ملی معنادار و قابل توجیه بود؛ اما وقتی اغلب قطعات فقط مونتاژ می‌شود پس بحث خودرو ملی منتفی است و عملاً در حال اعطای امتیاز بزرگی به سازندگان قطعات چینی است و کشور به نوعی به کارخانه مونتاژ این قطعات تبدیل شده است.

در شرایط کنونی ایران باید تعیین تکلیف شود که هدف از اجرای این بخشنامه کمک به صنعت خودروی کشور است یا صنعت معدن؟ چنانچه به دنبال کمک به صنعت معدن کشور باشد گذاشتن شرط در این خصوص اشتباه است.

در حال حاضر هیچ آمار و ارقامی از ناوگان معدنی کشور وجود ندارد و ناوگان معدنی کشور یا فاقد هر گونه آماری است و یا اعداد و آماری اعلامی پشتوانه درست و دقیقی ندارد؛ چرا که کامیونی که یک روز بار معدن، یک روز غلات و روز دیگر شوینده حمل می‌کند جزو ناوگان عمومی محسوب می‌شود در حالی که روی سخن با ناوگان تخصصی معدن کشور است.

طبق نظر کارشناسان حوزه معدنی همه نگاه حوزه معدن به سمت شرق معطوف شده و در حال حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از جنس درجه سوم و چهارم شرقی است؛ اما چنانچه در بخش ماشین‌آلات، از تجهیزات مستعمل اروپایی اجناس درجه یک و ۲ روسی و چینی استفاده شود باز قابل قبول‌تر است؛ اما نگاه مطلق به گونه‌ای با صنعت درجه چندم شرق گره خورده که صنعت کشور را با رکود جدی مواجه می‌کند.

 اگر وزرات صنعت، معدن و تجارت در صدد سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات است باید به شیوه درست این حرکت شکل بگیرد و در نوسازی ناوگان خودروسازی نه در حد سازنده‌های آمریکایی، اروپایی، کره و ژاپن که در حد معقول با همکاری شرکت‌هایی باشد که محصولات آن از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار است.

پایان پیام/

کد خبر 163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =