کد خبر 1635
۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

ورق فولادی گرم در کفِ ۲ سال اخیر

ورق فولادی گرم در کفِ ۲ سال اخیر

بهای ورق فولادی گرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به کمترین نرخ ظرف دوسال اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بهای ورق فولادی گرم در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به کمترین نرخ ظرف دوسال اخیر رسید. افزایش حجم عرضه، مدیریت تقاضا با به‌کارگیری سامانه بهین‌ یاب و سقوط نرخ بهای ورق‌های فولادی در دنیا در شرایطی که چشم‌انداز مثبتی از بهبود تقاضا و رشد نرخ این محصول در بازارهای جهانی وجود ندارد، دلایل اصلی عقبگرد قیمتی و کف‌ نشینی دوساله نرخ بود. البته در شرایط کنونی ورق نورد گرم در بازار داخلی با نرخی متناسب با قیمت جهانی معامله می‌شود و خبری از ارزان‌فروشی در این بازار نیست و مدیریت موثر عرضه و تقاضا تنها مانع رقابت هیجانی در این بازار شده است.

در شرایطی که صعود نرخ ارز و مثبت‌بودن انتظارات تورمی باعث شده است تا بهای اغلب مواد اولیه و محصولات نهایی در بازار داخل همراستا با عقبگرد محسوس نرخ کامودیتی‌ها متاثر از واهمه بروز رکود جهانی ارزان نشود و همچنان در محدوده‌ای نزدیک به اوج نوسان داشته باشد، از نرخ فروش ورق فولادی گرم در بازار داخل کاسته شد. این روند عقبگرد قیمتی در بازار ورق فولادی گرم در معاملات بورس‌ کالا تا حدی پیش رفت که نرخ فروش این محصول در هفته پایانی مهر امسال به کمترین میزان پس از پاییز سال ۱۳۹۹ رسید و به این ترتیب رینگ صنعتی بورس‌ کالا در معاملات ورق شاهد کف‌نشینی قیمتی دوساله شد.

ظرف هفته پایانی مهرماه امسال بالغ بر ۳۵۰‌ هزار تن ورق گرم با قیمت پایه ۱۵‌ هزار و ۵۷۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم توسط فولادمبارکه در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد که کل این محصول با همین نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت. این نرخ کمترین نرخ فروش ورق در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته گذشته بود.

البته کمترین نرخ عرضه ورق فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا ظرف امسال مربوط به هفته پایانی شهریورماه بود که این محصول با نرخ ۱۵‌ هزار و ۱۴۰ تومان در این بازار عرضه شد؛ هرچند برتری تقاضا نسبت به عرضه باعث شد میانگین نرخ فروش این محصول در هفته پایانی شهریورماه رشد ۶/ ۱۵ درصدی داشته باشد و به ۱۷‌ هزار و ۴۰۰ تومان برسد.

با احتساب دلار نیمایی ۲۷‌ هزار و ۲۸۰ تومان در هفته پایانی مهرماه، میانگین نرخ فروش ورق گرم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران به ۵۷۸ دلار به‌ازای هر تن رسید، این در حالی بود که در همین زمان ورق گرم فولادی فوب چین نرخی برابر ۵۵۹ دلار به ازای هر تن، ورق گرم فولادی فوب هند نرخی برابر ۵۶۰ دلار به ازای هر تن، ورق گرم فولادی فوب دریای سیاه نرخی برابر ۵۸۰ دلار به‌ازای هر تن و ورق گرم فولادی وارداتی به بندر جبل‌علی امارات نرخی برابر ۶۰۵ دلار به ازای هر تن داشت. به این ترتیب می‌توان اذعان کرد که این محصول با نرخی نسبتا متعادل با قیمت جهانی در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به فروش می‌رسد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =