کد خبر 1670
۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

ضررِ کامودیتی‌ها با کاهش رشد اقتصادی چین

 ضررِ کامودیتی‌ها با کاهش رشد اقتصادی چین

چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی است؛ کاهش رشد اقتصادی این کشور به مفهوم افت تقاضا برای کامودیتی‌ها به‌خصوص محصولات صنعتی بوده و از این منظر سیگنال کاهش قیمت را برای بازارها به‌همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد تولید ناخالص داخلی چین برای سه‌ماهه سوم امسال رابرابر ۴/ ۳ درصد برآورد کرده بودند؛ این در حالی بود که رشد اقتصادی چین برای سه‌ماهه دوم سال ‌تنها ۴/ ۰‌ درصد بود؛ با این وجود داده‌های چین نشان داد که رشد اقتصادی این کشور بهتر از انتظار بود.  

بسیاری از موسسات مالی معتبر رشد سالانه تولید ناخالص داخلی چین برای سال‌ ۲۰۲۲ را نیز ‌برابر ۳‌ درصد برآورد کرده‌اند؛ این رقم نسبت به هدفگذاری ۵/ ۵ درصدی دولت چین در ابتدای سال‌جاری پایین‌تر بوده و با توجه به رشد تولید ناخالص داخلی چین ظرف ۹‌ ماه ابتدایی امسال، تحقق این هدف تقریبا غیرممکن شده‌است. چین بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی است؛ کاهش رشد اقتصادی این کشور به مفهوم افت تقاضا برای کامودیتی‌ها به‌خصوص محصولات صنعتی بوده و از این منظر سیگنال کاهش قیمت را برای بازارها به‌همراه خواهد داشت.

از طرفی انتشار داده تولید ناخالص داخلی این کشور بهتر از پیش‌بینی خبری خوش برای فعالان بازارهای کالایی بود و نشان داد که چین فعلا توانسته است از رکود اقتصادی در امان بماند، با این‌وجود رشد اقتصادی چین همچنان بسیار کمتر از هدفگذاری دولت این کشور در ابتدای سال‌ است که تضعیف بخش املاک و مستغلات بیشترین تاثیر را در این عدم‌رشد برجای گذاشته است. به گزارش اکوایران چین روز دوشنبه ۲۴ اکتبر داده‌های تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه‌ماهه سوم سال را ‌منتشر کرد؛ این داده با تاخیر یک هفته‌ای و بدون هیچ توضیحی نسبت به دلایل تاخیر منتشر شد، اما اعداد اعلامی از سوی اداره ملی آمار چین بهتر از انتظار اقتصاددانان و برابر ۹/ ۳ درصد اعلام شد.

اقتصاد چین؛ مصرف‌کننده اصلی طلا، در سه ماهه سوم با سرعتی سریع‌تر از حد انتظار بازگشت اما احیای قوی‌تر در طولانی مدت با محدودیت‌های مداوم بیماری کووید- ۱۹، رکود طولانی مدت دارایی و خطرات رکود جهانی به چالش کشیده خواهد شد. دارایی‌های اس‌پی‌دی‌آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، روز دوشنبه با ۰.۲۹ تن افزایش به ۹۲۸.۳۹ تن رسید.

عرضه‌کننده‌های بیلت چین نیز در بازار صادرات فعال‌تر شده‌اند چرا که بازار داخلی‌شان در رکود است. قیمت پیشنهادی صادراتی به جنوب شرق آسیا ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار هر تن سی اف آر است و در فیلیپین معاملاتی شده است. میلگرد در بورس شانگهای و قیمت بیلت در بازار نقدی چین نزولی شده است. در ترکیه هم بیلت چین ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار هر تن سی اف آر است.

واردات فولاد چین هم در هفته گذشته به کمترین سطح از سال ۲۰۰۱ رسیده که حکایت از تقاضای ضعیف فولاد در این کشور دارد. قیمت‌های جهانی در شرایط کنونی به هیچ وجه امکان کار در بازار چین را ندارد و قیمت‌های داخلی این کشور از قیمت‌های جهانی پایین‌تر می‌باشند. این موضوع موجب شده تا تمرکز چینی‌ها بر صادرات محصولات فولادی بازگردد و آمار نشان می‌دهد در فاصله ماه‌های ۵ تا ۸ امسال، صادرات فولاد چین به طور فزاینده‌ای افزایش داشته است. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 1670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =