کد خبر 1672
۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

وضع عوارض صادراتی اشتباه بود

وضع عوارض صادراتی اشتباه بود

وضع عوارض صادراتی روی محصولات بخش معدن، صنایع معدنی و فولاد یکی از دلایل کاهش صادرات فولاد است. وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات تولیدشده در این زنجیره اشتباه است و منفعت تولید در این بخش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بهادر احرامیان، عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: زنجیره فولاد در کشور ما با هدف فروش تامین نیاز بازار داخلی و همچنین فروش مازاد نیاز بازار داخلی به بازار جهانی توسعه یافته است، برهمین اساس نیز سرمایه قابل‌توجهی به این زنجیره جذب شده است.

عضو هیات‌ مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر اهمیت صادرات فولاد کشور اظهار کرد: بازارهای صادراتی به‌آسانی به‌دست نمی‌آید اما به‌راحتی از دست می‌رود. با این وجود، هرساله سیاست‌هایی ضد صادرات و تولید وضع می‌شود. این سیاست‌ها ضربات قابل‌توجهی را به عملکرد صنایع تحمیل می‌کند. وضع عوارض صادراتی روی محصولات بخش معدن، صنایع معدنی و فولاد نیز یکی از دلایل کاهش صادرات فولاد ما است.

این فعال صنعت فولاد در ادامه بیان کرد: وضع عوارض صادراتی بر روی محصولات تولیدشده در این زنجیره اشتباه است و منفعت تولید در این بخش را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فولادسازان تاکید داشتند با اجرای چنین مصوباتی، صادرات فولاد ایران دیگر به‌صرفه نخواهد بود، در نتیجه از میزان صادرات فولاد ما به بازار جهانی کاسته خواهد شد.

احرامیان گفت: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، روند افزایشی نرخ فولاد در بازار جهانی ادامه‌دار نبود، در واقع فولادسازان روسیه به‌دنبال تحریم محصولات‌شان، اقدام به ارزان‌فروشی محصولات خود در بازارهای منطقه کردند. وضع عوارض صادراتی از سوی دولت ایران روی محصولات تولیدشده در زنجیره فولاد و همچنین دامپینگ صادرات از سوی روسیه، بازارهای ما را به‌شدت محدود کرده است.

در ادامه با توجه به آمارهای به دست آمده، روند و میزان صادرات مقاطع فولادی در زنجیره فولاد در شش ماهه نخست سال مورد بررسی قرار گرفت. ایران در نیمه نخست امسال به ۵۶ کشور صادرات فولاد داشته که ۲۱.۷ این صادرات به کشور عراق بوده است.

براساس آمارهای به دست آمده علاوه بر عراق که سهمی ۲۱.۷ درصدی از صادرات فولاد و محصولات فولادی ایران را به خود اختصاص داده، اندونزی با ۱۵.۳ درصد، چین با ۱۵.۱ درصد، تایلند ۹.۴ درصد، عمان ۸.۱ درصد، امارات ۷.۸ درصد، ترکیه ۴.۶ درصد و غنا ۲.۹ درصد، دیگر مقاصد صادراتی تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور بوده است.

در عین حال، صادرات فولاد ایران برای دومین ماه متوالی صعودی بوده و به ۷۶۷ هزار تن در شهریورماه رسیده که بالاترین سطح دو سال اخیر است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =