کد خبر 1675
۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تقاضای مصرفی ضعیف

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ تقاضای مصرفی ضعیف

آنچه از اوضاع بازار و روند نوسان قیمت‌ها برمی‌آید تقاضای مصرفی به‌شدت ضعیف است و شرایط بازار داخلی اجازه افزایش قیمت‌ را نمی‌دهد. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آنچه از اوضاع بازار و روند نوسان قیمت‌ها برمی‌آید تقاضای مصرفی به‌شدت ضعیف است و شرایط بازار داخلی اجازه افزایش قیمت‌ را نمی‌دهد. 

اما در شرایطی که واهمه بروز رکود جهانی صادرات انواع محصولات صنایع معدنی و فولادی را دشوار کرده است و رکود در بخش داخل نیز باعث‌شده تا انبار تولیدکننده و تاجر انباشته از بسیاری از محصولات باشد و عمده خریدها نیز تنها با هدف تبدیل نقدینگی به کالا و نگهداری در انبارها انجام می‌شود، سیاست آزاد شدن صادرات می‌تواند به تحرک بازارهای صادراتی محصولات بخش معدن و صنایع معدنی منجر شده و از زیان انباشت محصول در بازار داخل بکاهد.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال آهن و فولاد در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله می‌شود

قیمت میلگرد تا این لحظه در یک شرکت ۱۵۰ تومان کاهش یافت و در شرکت‌های دیگر که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده است. شماری از تولیدکنندگان میلگرد آجدار سبک با افزایش قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روز تیراهن نیز در برخی شرکت‌ها ثابت بود و برخی سایزهای سنگین تیرآهن ذوبی حدود ۲۰ الی ۶۰ هزار تومان افزایش داشتند درحالی که سایزهای پرمصرف ۱۴ الی ۱۸ تقریبا ثابت اعلام شد. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و در بخش شاخه‌ای با نوسان قیمت رو به رو بود.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

قیمت قوطی پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی، لوله مانیسان و ... در برخی مبادی فروش افزایشی اعلام شد اما همچنان در معاملات توافقی برای خریدار ثابت است.

بازار بورس 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ده هزار و ۶۷۲ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۶۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۵۷۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۶۹ هزار و ۶۶۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۷ هزار و ۲۹۲ واحدی، رقم ۸۶۲ هزار و ۳۰۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «وامید»، «رمپنا»، «کگل»، «شبندر»، «فولاد»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وآذر»، «غآذر»، «بکاب»، «خاذین» و «خمحور» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «رمپنا»، «وبهمن»، «وبیمه»، «بالبر» و «فسبزوار» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

فولادسازان کشور ظرف هفته ابتدایی آبان‌ماه حدود ۲۱۹‌ هزارتن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند که تقاضایی بالغ بر ۲۴۵‌ هزار ‌تن برای این محصول در بازار به‌ثبت رسید ‌و در نهایت به‌فروش ۱۵۴‌ هزارتن شمش فولاد در این بازار منجر شد. به این ترتیب در اولین هفته از آبان‌ماه امسال بالغ بر ۷۰‌ درصد عرضه شمش فولاد با وجود رشد قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب در شرایطی که فولادسازان دنیا با رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، فولادسازان داخلی فرصت فروش محصول با نرخی بالاتر از قیمت صادراتی را در بازار داخل دارند. این رونق از سویی معلول برآورد رشد قیمت پایه در هفته بعد و از سوی دیگر نتیجه آزادسازی صادرات برای عموم افراد بود.

 از ۱۵۴‌ هزار تن شمش فولاد معامله‌شده در رینگ روز گذشته بالغ بر ۶۷‌ هزار تن آن مربوط به عرضه‌های اعتباری بود؛ یعنی ۴۳‌ درصد فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس‌کالا بدون پرداخت وجه نقد و تنها با ضمانت اعتباری منعقد شد. بخش قابل‌توجهی از این فروش نیز با تکیه بر همین عرضه‌های اعتباری انجام شد.

 امروز در تالار صنعتی بورس کالا، از۳۷ هزار و ۵۰ تن محصول فولادی ۲۰ هزار و ۵۰ تن معادل ۵۴٫۱ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۴ هزارو ۱۰۰ تن از حجم ورق گالوانیزه در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۶ درصدی و با قیمت پایانی ۲۵۵ هزار و ۹۲۲ ریال مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این، ۶۵۰ تن ورق قلع اندود بدون رقابت به میزان ۲۰۰ تن و با قیمت پایانی ۳۴۵ هزار ریال معامله شد.

همچنین، ۳۰۰ تن ورق گرم روی تابلو در نهایت به طور کامل با رقابت ۱۰٫۱ درصدی به قیمت پایانی ۱۷۱ هزار و ۲۳۶ ریال به فروش رسید.

براین اساس، فقط ۵۰ تن از حجم عرضه ۵ هزار تنی ورق رنگی در تابلوی معاملات بورس کالا بدون رقابت با قیمت پایانی ۲۸۹ هزار و ۳۶۴ ریال مورد فروخته شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =