کد خبر 1678
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

تولید ثروت از غبار آلاینده کوره‌های قوس الکتریکی فولاد

تولید ثروت از غبار آلاینده کوره‌های قوس الکتریکی فولاد

یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت کاتالیست جاذب گوگرد با استفاده از غبار کوره‌های قوس الکتریکی شده است.

به گزارش آهن‌نیوز، علی اشرفی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سهند آهن و فولاد خاورمیانه با بیان اینکه یکی از چالش‌های صنعت فولاد که به چالش محیط زیستی نیز تبدیل شده، غبار کوره‌های قوس الکتریکی است، گفت: این شرکت فناور کاتالیست جاذب گوگرد را با استفاده از غبار کوره‌های قوس الکتریکی ساخته است.

اشرفی افزود: این کاتالیست می‌تواند در صنایع مختلفی مثل فولاد، نفت‌وگاز، پتروشیمی و نیروگاهی مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر جذب بیش از ۹۲ درصدی گوگرد موجود، با فراهم کردن شرایطی برای استحصال گوگرد جذب شده، ارزش افزوده جدیدی خلق کند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه نمونه‌های خارجی و حتی داخلی کاتالیست‌های جاذب گوگرد وجود دارد اما تاکنون کاتالیستی وجود نداشته که از غبار کوره قوس تشکیل شده باشد، گفت: این در حالی است که قیمت این نوع کاتالیست از دیگر کاتالیست‌های موجود دیگر که برای مثال بر پایه زینک اکساید باشد، پایین‌تر است و همچنین این محصول قابلیت احیا بالایی دارد که به آن امکان می‌دهد با استحصال گوگرد جذب شده، دوباره از کاتالیست استفاده شود.

مدیر عامل این شرکت فناور با بیان اینکه با تولید حدود ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور سالانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن غبار تولید می‌شود، افزود: از این غبار در تولید محصولات مانند بریکت خود احیا شونده و کاتالیست تسویه پساب نیز استفاده شده است.

مدیرعامل شرکتی دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ارائه فناوری‌های موجود و تبدیل پژوهش‌های دانشگاهی به دستورالعمل‌های فناوری، مشاوره در امور فناوری، تدوین نقشه راه، ارتقا فناوری تولید فولادهای نوین، ارتقا کیفیت، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و همچنین کاهش پسماند تولیدی از جمله رویکردهای این شرکت است.

علی اشرفی با بیان اینکه یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت ساخت آلیاژی از فولاد به نام آلزِن است که در ساخت یاتاقان‌های فشار بالا (بالای ۱۰۰ تن) کاربرد دارد افزود: این محصول می‌تواند به روش ریخته‌گری ساخته شود، اما عمر آن به حدود یک ماه کاهش می‌یابد و به همین دلیل لازم است از روشی به نام روش ترمومکانیکال استفاده کرد.

وی گفت: پیش از این، فناوری ساخت این محصول تنها در اختیار چهار کشور ژاپن، آمریکا، اتریش و آلمان بود که امروز ایران نیز به جمع این کشورها پیوسته است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه یک مجموعه کامل از قطعه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار هزینه دارد، افزود: محصول تولیدی ساخت ایران حداکثر ۸۰ هزار دلار به فروش می‌رسد و این در حالی است که بر اساس نتایج آزمایشگاهی دو برابر محصول خارجی عمر دارد.

اشرفی افزود:طراحی و تولید پوشش‌های جاذب آب برای تولید آب شیرین از رطوبت هوا از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است که علاوه بر کاربرد در صنعت فولاد برای استفاده بهینه‌تر از آب در برج‌های خنک‌کننده‌تر (سیستم باز) می‌تواند در تولید آب شیرین در روستاها یا استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =