کد خبر 1683
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

کرومیت گزینه ارزآوری برای کشور

کرومیت گزینه ارزآوری برای کشور

کرومیت ماده معدنی است که حدود ۱۵ کشور دنیا آن را دارا هستند و با سیاست‌گذاری درست می‌تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ایران اسلامی در کمربند کوهزایی قرار دارد و یکی از ۱۵ کشور معدنی دنیا است که دارای ۶۸ ماده معدنی و ۳۷ میلیارد تن ذخیره قطعی و ۵۸ میلیارد تن ذخیره احتمالی ماده معدنی است که با مدیریت صحیح، مدبرانه و جهادی می‌تواند در اقتصاد ملی نقش بی‌بدیل ایفا کند و برای تحقق آن ضروری است در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف، استخراج، کانه آرایی و فرآوری و حتی زیر ساخت‌های معدنی تحول شگرف به وقوع بپیوندد و با مشارکت بخش خصوصی می‌تواند به گونه‌ای اثرگذار باشد که رنگین کمانی از مواد معدنی این سرزمین که خداوند به عنوان روزی مردم ایران در دل زمین ایران به ودیعه نهاده، به تولید و مصرف برسد. 

کرومیت ماده معدنی است که حدود ۱۵ کشور دنیا آن را دارا هستند و با سیاست‌گذاری درست می‌تواند ارزآوری زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. ذخایر کرومیت امروزه در نقش معادن و فعالیت‌های معدنی در توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها حائز  اهمیت فراوان دارد و نقش اساسی در استقلال اقتصادی ایفا می‌کند. کرومیت تنها کانه کروم است. بخش بیشتر کرومیت به فروکروم تبدیل شده که نزدیک به ۷۰ درصد آن در تولید فولاد ضدزنگ مصرف می‌شود. هیچ جانشینی برای کرومیت در تولید فروکروم که در صنعت فولادسازی‌ نقش مهمی دارد وجود ندارد که این عامل همراه با توزیع جغرافیایی بسیار محدود منابع کرومیت آن را در شمار کانی‌های راهبردی قرار داده است.

در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن سالیانه تولید و استخراج کرومیت صورت می‌گیرد که از این مقدار ۲۰۰ تن هزار آن به مصرف کارخانه‌های داخلی می‌رسد و حدود ۴۰۰ هزار تن آن مازاد است که باید صادر شود، ولی قیمت فروش این ماده معدنی در کشور ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت جهانی است و علاوه بر آن برای بار مازادی که برای این ماده وجود دارد و باید به کشورهای خارجی صادر شود، ۱۰ تا ۱۲ درصد عوارض گمرکی در نظر گرفته شده که این امر موجب می‌شود با وجود هزینه بالای تولید از جمله قیمت بالای ماشین‌آلات معدنی، به کشورهای همجوار مانند ترکیه، عمان و پاکستان با یک سوم قیمت داخلی عرضه شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =