کد خبر 1706
۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶

کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها در جهان

کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها در جهان

نااطمینانی از شرایط آینده، رشد تورم و قیمت‌های بالا همراه با واهمه از رکود موجب شده است تا تقاضا برای کامودیتی‌ها از جمله فولاد در جهان کاهشی شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، باوجود تلاش چین برای احیای این بخش از طریق سیاست‌های حمایتی اما تحلیلگران معتقدند که تاکنون این برنامه‌ها تاثیر چشمگیری بر رونق ساختمان‌ سازی در چین نداشته است. همچنین به گزارش انجمن جهانی فولاد طی سال میلادی جاری میزان تولید فولاد نیز به‌ دلیل افت تقاضا و واهمه از رکود کمتر از مدت مشابه در سال گذشته شده است.

چین تنها کشوری نیست که با کاهش تقاضا مواجه شده است. نااطمینانی از شرایط آینده، رشد تورم و قیمت‌های بالا همراه با واهمه از رکود موجب شده است تا تقاضا برای کامودیتی‌ها از جمله فولاد در جهان کاهشی شود. تولیدکنندگان جهانی نیز به‌دلیل کاهش تقاضا مجبور به کاهش تولید شده‌اند. از طرفی تشدید تنش‌ها بین اروپا و روسیه که موجب افزایش قیمت گاز و ایجاد بحران شده است نیز هزینه تولید را برای بسیاری از صنایع افزایش داده است.

صنعت فولاد نیز جزو صنایع انرژی‌بر است. حال مجموع این عوامل موجب کاهش تولید فولاد خام در جهان شده است. به گزارش انجمن جهانی فولاد، مجموع تولید جهانی این محصول طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۳/ ۴‌ درصدی را به ثبت رساند. بر اساس اعلام این انجمن، فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، یک‌میلیارد و ۴۰۵‌ میلیون تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت ۳/ ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

این در حالی است که ۶۴ کشور فولادساز جهان طی سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، ۱۵۱ میلیون و ۷۰۰‌ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۷/ ۳ ‌درصدی را نشان می‌دهد. اتمام فصل تقاضای فولاد چین به‌همراه نتایج ناامیدکننده موجب شد تا بهای سنگ آهن طی روز سه‌شنبه کاهشی شود. به گزارش فست‌مارک سنگ آهن عیار ۶۲‌ درصد وارداتی به شمال چین روز سه‌شنبه با قیمت ۳۶/ ۸۹ دلار به ازای هر تن معامله شد و با ۳/ ۲ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح قیمتی از نوامبر ۲۰۲۱ تاکنون رسید.

تحلیلگران هیوتا فیوچر در یادداشتی عنوان کردند، در حالی که فصل اوج تقاضا روبه پایان است، نه‌تنها بهبود تقاضا فراتر از انتظارات ظاهر نشده است، بلکه حتی انتظارات حداقلی بسیاری از کارشناسان را نیز برآورده نکرده است. این تحلیلگران معتقدند اعتماد بازار به قیمت‌های فولاد بسیار ضعیف شده است. همچنین داده‌های اقتصادی ضعیف این کشور در ماه‌های آخر و کاهش ارزش یوآن نیز بر چشم‌انداز منفی حاکم پس از برگزاری کنگره حزب کمونیست چین افزوده است.

کد خبر 1706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =