کد خبر 171
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

نایب رئیس انجمن سنگ ایران:

ایران از یک درصد ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند

ایران از یک درصد ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند

سال گذشته ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به بیش از ۹.۲ میلیارد دلار رسید و این بخش ۲۱ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، "مالک رحمتی" نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: امروز ایران از یک درصد ذخایر معدنی خود بهره‌برداری می‌کند، در حالی که براساس استانداردهای جهانی این میزان باید حدود ۵ درصد باشد.

به گزارش مک‌مید، ایران یک درصد جمعیت جهان، یک درصد مساحت جهان و حدود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد.

مالک رحمتی افزود: چنانچه ایران طبق استاندارد جهانی از ذخایر معدنی خود بهره‌برداری کند، این بخش چندین برابر درآمدهای نفتی، ارزآوری خواهد داشت.

رحمتی افزود: براساس گزارش مرکز آمار ایران، میزان ذخایر معدنی کشورمان ۲۵.۷ میلیارد تن است که بیشترین سهم متعلق به سهم سنگ آهک با ۱۷ میلیارد تن ۶۷ درصد، سنگ آهن ۲.۵ میلیارد تن ۱۰ درصد و سنگ لاشه ۱.۷ میلیارد تن ۶.۶ درصد است.

وی یادآور شد: ذخایر معدنی ایران برمبنای محاسبات سازمان زمین‌شناسی آمریکا فلز محتوی (آهن، مس، سرب و روی، طلا، منگنز و کرومیت) ۲.۱ میلیارد تن است و در این دسته آهن محتوی ۱.۵ میلیارد تن با سهم ۶۸ درصدی، فسفاته ۴۱۰ میلیون تن با سهم ۱۸ درصدی، زغال‌سنگ ۴۱۰ میلیون تن با سهم ۶ درصدی بالاترین ذخایر را دارند . البته آهک، رس، سنگ لاشه، بالاست، نمک و گچ در این بررسی محاسبه نشده‌اند.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران به استناد گزارش سازمان یادشده، گفت: مجموع ارزش تولیدات صورت گرفته در بخش معدن در سال ۹۶ حدود ۱.۳ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده سهم ۰.۷ درصدی این بخش از تولید ناخالص داخلی (GDP) است.

وی تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی آمریکا افزوده است در ۶۰ سال گذشته سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی بیشتر از یک درصد نبوده است.

رحمتی افزود: سال گذشته ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی به بیش از ۹.۲ میلیارد دلار رسید و این بخش ۲۱ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داد.

وی یادآور شد: میان صادرات زنجیره فولاد و تولیدات مربوطه ۸.۹ میلیون تن به ارزش ۴.۱ میلیارد دلار بود که به ترتیب ۳ و ۱۷ درصد وزن و ارزش صادرات غیرنفتی را در اختیار داشت.

آمارهای منتشرشده گویای آن است که از ۳۴ هزار میلیارد تومان سود انباشته شرکت‌های بورسی، بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =