کد خبر 172
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور احیاء شد

بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور احیاء شد

فعالیت بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور با ظرفیت استخراج اسمی سالانه ۲۰۰ هزار تن از سر گرفته شد که این امر زمینه بازگشت تعداد ۷۲۰ نفر را به فعالیت و عرصه استخراج و فرآوری این مواد معدنی فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور در استان فارس، از سال ۹۰ که معاش صدها کارگر را تامین می‌کرد، تعطیل شد و تا سال ۹۲ به صورت نیمه‌کاره فعالیتش ادامه داشت.

در جریان سفر شهرستانی استاندار فارس به خرمبید حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان خبرداد که فعالیت این معدن با ظرفیت استخراج اسمی سالانه ۲۰۰ هزار تن از سر گرفته شد که این امر زمینه بازگشت تعداد ۷۲۰ نفر را به فعالیت و عرصه استخراج و فرآوری این مواد معدنی فراهم می‌کند.

معدن چاه‌مرغی یکی از مهم‌ترین معادن مهم شمال فارس در شهرستان خرمبید است که سنگ آن از بهترین نوع سنگ در آسیا شناخته شده و با نام سنگ دهبید شهرت جهانی دارد.

بنا به آنچه علی همتی، رئیس وقت سازمان صمت استان فارس در خردادماه اعلام کرده فعالیت معدن چاه‌مرغی به عنوان دستاورد سفر دولت از سر گرفته می‌شود که با این کار ۷۰۰ معدن‌کار می‌توانند دوباره شاغل شوند.

در این خبر همچنین رئیس وقت سازمان صمت استان فارس اعلام کرده بود که ۳۰ درصد از سود این معدن باید صرف توسعه و آبادانی شهرستان خرمبید شود.

حال پس از گذشت ۷ سال از وعده مسئولان سازمان صمت استان فارس، رئیس این سازمان خبر از سرگیری فعالیت معدن چاه مرغی را اعلام کرده است.

به گفته حمیدرضا ایزدی استان فارس و منطقه خرم‌بید دارای معادن غنی کانی‌های فلزی و غیرفلزی از جمله سنگ‌های تزئینی است و فعالیت مجتمع معادن دهبید (معدن چاه مرغی) شهرستان خرم بید به‌عنوان بزرگترین معدن سنگ مرمریت کشور از سر گرفته شد.

براساس گفته‌های رئیس سازمان صمت استان فارس این معدن با ظرفیت استخراج اسمی سالانه ۲۰۰ هزار تن زمینه بازگشت تعداد ۷۲۰ نفر را به فعالیت و عرصه استخراج و فرآوری این مواد معدنی فراهم می‌کند.

ایزدی ذخیره قطعی بیش از ۱۷ میلیون تن ماده معدنی در مجتمع معادن دهبید را در سفرخود مطرح کرده و از سرگیری فعالیت این معدن را عاملی برای کارآفرینی و اشتغال، شکوفایی اقتصادی منطقه، ارز آوری و صادرات محصولات دانسته است.

به گفته وی تعداد ۱۸۵ کارخانه سنگبری در حوزه سنگ تزئینی و نما با اشتعال بالغ بر 4 هزار نفر در دو بخش معدن و صنایع معدنی در شهرستان خرم بید فعال هستند و در همین راستا نیز یک واحد تولیدی سنگ‌های ساختمانی تزئینی با حضور استاندار و برخی مسئولان استان درشهرستان خرمبید افتتاح شد.

آن گونه که رئیس سازمان صمت استان فارس اعلام کرده این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال و تولید سالانه ۱۵ هزارتن انواع سنگ‌های ساختمانی تژئینی اسلب و ایجاد اشتغال برای تعداد ۳۰ نفر توسط بخش خصوصی و ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل در شهرستان خرمبید به بهره‌برداری رسید.

براساس این گزارش شهرستان خرم‌بید با داشتن گنجینه‌ای از معادن سنگ‌های مرمریت تزئینی، ساختمانی و نما به عنوان پایتخت سنگ‌های تزئینی ایران مشهور است، ۳۸ معدن با اشتغال ۱۵۰۰ نفر و استخراج سالیانه ۱.۴ میلیون تن با ذخیره قطعی ۱۴۲ میلیون تن از ذخایر معدنی این شهرستان است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =