کد خبر 1720
۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه رکود سنگین

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه رکود سنگین

در یک ماه گذشته بازار شاهد ثبات و تعادل قیمت روز آهن آلات بوده و به رغم تلاش‌هایی که برای تحرک در بازار ایجاد شد، وزنه ثبات و رکود سنگینی می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی باز شدن صادرات امید بهبود موقت را می‌دهد ضمن آنکه سیاست‌های وزارت صمت بالاخره تغییر نشان می‌دهد. در شش ماهه اول سال فولاد زیان بسیاری را متحمل شده و تنها ۴ ماه تا پایان سال فرصت هست که عقب افتادگی را جبران کند. بنابراین با توسل به فروش اعتباری یا افزایش صادرات و یا در نهایت تغییر نرخ ارز به پیشرفت خود اقدام می کند. نقش بانک‌ها در تامین اعتبار بسیار اهمیت دارد دولت در شرایط جراحی اقتصادی باید نظم به ساختار اقتصادی بدهد و این در شرایط تحریم مثل ساختن خانه زیر باران تند می‌ماند. در هر حال این ساختار باید اصلاح شود ولی دریچه تجارت خارجی اگر باز نشود فشار روی دوش دولت همچنان سنگین می‌ماند.

نگاهی به شرایط این روزهای بازار میلگرد نشان می‌دهد این محصول تا پایان سال جاری افت‌وخیز چندانی را تجربه نکند؛ امروز، هفتم آبان ماه، قیمت پرکاربردترین انواع این محصول در حوالی ۱۶ هزار تومان در هر کیلو قرار گرفته و در شرایط کنونی بعید است قیمت‌های یادشده دست‌کم تا پایان سال جاری تغییری پیدا کند.

این بازار حتی در فصل تابستان که معمولاً رونق ساخت و ساز اتفاق می‌افتد هم دارای ثبات نسبی بود. حال در فصل سرما که ساخت‌وساز رونق فصل گرما را ندارد، در نتیجه بازار داخلی از تقاضای چشمگیری برخوردار نیست.

در بازار خارجی نیز ساخت‌وساز چین در جایگاه یکی از اصلی‌ترین خریداران محصولات فولادی ساختمانی در رکود است و تقاضای چشمگیری از سوی آن پیش‌بینی نمی‌شود. همین اتفاق اسباب ایجاد رکودی مستمر را در بازار سنگ‌آهن به وجود آورده است.

براساس آمار حدود یک ماه است که شاهد ثبات و تعادل قیمت روز آهن آلات هستیم و به رغم تلاش‌هایی که برای تحرک در بازار ایجاد شد، وزنه ثبات و رکود سنگینی می‌کرد. در ادامه به بررسی بازارهای آهن و فولاد فعال در کشور پرداخت شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش ۴۰۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به قیمت ۳۳ هزار تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در یک شرکت ۸۰ تومان افزایش داشت و مابقی شرکت‌هایی که تا این لحظه اعلام قیمت کردند ثابت اعلام شده است. قیمت میلگرد آجدار پایان هفته گذشته در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها در چند کارخانه نوسانات پراکنده ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی مشاهده شد. 

لوله داربستی، مبلی، گازی و ... نیز تغییر قیمتی نداشت و نرخ قوطی آهن نیز در اکثر بخش‌ها ثابت بود.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در هیچ شرکتی اعلام قیمت نشده است و عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت یرآهن نیز چه در بخش کیلوفروشی و چه در بخش شاخه‌فروشی بدون تغییر  عرضه شد. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش جزیی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳ هزار و ۵۵۶ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۲۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات ۳ هزار و ۲۱۸ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۵۸ هزار و ۱۴۲ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۴ هزار و ۸۰۳ واحدی، رقم ۸۴۴ هزار و ۶۵۹ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شبندر»، «فملی»، «فولاد»، «شپنا»، «فارس»، «کگل» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وصنعت»، «خموتور»، «غشان»، «غالبر» و «دکیمی» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وبهمن»، «وتوس»، «خچرخش»، «ولغدر» و «فسپا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

اصلاح ساز و کارهای تامین مواد اولیه فولادی با راه‌اندازی ساز و کار عرضه تلفیقی در بورس با حذف سهمیه‌ها و امضاهای طلائی و حذف محدودیت تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی انجام می‌شود ‌که با پیگیری وزارت صمت، این مدل برای تامین مواد اولیه پتروشیمی هم در حال پیگیری برای اجرا از سوی وزارت نفت است و مقدمات کار فراهم شده است‌.

با اجرای سازوکارهای جدید در تنظیم بازار، باوجود تورم به میزان ۴۰ درصد و افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، قیمت بسیاری از کالاهای بورس کاهش یافته و یا ثابت شد. 

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا، از ۲ میلیون و ۸۹ هزار و ۶۸۳ تن محصول فولادی یک میلیون و ۹۹ هزار و ۳۸۷ تن معادل ۵۲٫۶ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز ۵۷ هزار و ۷۳۰ تن شمش بلوم با قیمت پایه ۱۵۱ هزار و ۳۶۰ ریال در بورس کالا عرضه شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که ۲ هزار تن شمش بلوم در معاملات امروز معامله شد. به عبارت دیگر، ۳٫۴ درصد شمش بلوم عرضه شده در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این، ۴ هزار و ۸۵۳ تن تیر آهن در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت۴٫۸ درصدی به میزان ۴ هزار و ۸۵۳ تن به فروش رسید.

همچنین ۵ هزارو ۱۲۰ تن میلگرد کلاف به میزان۷۸۶ تن و با قیمت پایانی ۱۶۰ هزار و ۹۱۴ ریال معامله شد.

در ادامه فقط ۵۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن با قیمت پایانی ۲۳ هزار و ۶۲۹ ریال در تابلوی معاملاتی بورس کالا فروخته شد.

در همین حال، ۱٫۱ درصد از حجم ۳۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن روی تابلو به میزان ۸۰ هزار تن مورد معامله قرار گرفت، ضمن اینکه۷۷  هزارو ۵۰۰ تن آهن اسفنجی روی تابلو با قیمت پایانی ۸۴ هزار و ۹۳۴ ریال معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =