کد خبر 1741
۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶

بازار جهانی مقاطع فولادی در آرامشِ اجباری

بازار جهانی مقاطع فولادی در آرامشِ اجباری

بازارهای خارجی آرام است و مبارزه با تورم ادامه دارد. امیدی به افزایش تقاضای فولاد نیست، امیدی به بازار چین هم تا آخر سال میلادی نمی‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازارهای خارجی آرام است و مبارزه با تورم ادامه دارد. نفت در سراشیبی قرار گرفته و احتمالاً تا زیر ۹۰ دلار برسد طبعاً امیدی به افزایش تقاضای فولاد نیست، امیدی به بازار چین هم تا آخر سال میلادی نمی‌رود.

 انجمن آهن و فولاد چین به دولت پیشنهاد کرده تا اقدامات کنترل صادرات فولاد را کاهش دهد و هدف آن تقویت قدرت رقابت چین برای افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده است. تقاضای فولاد چین با سیاست کووید صفر آن کم است از این رو پیش‌بینی می‌شود که صادرات آن افزایش یابد. صادرات فولاد به سمت محصولات با ارزش افزوده بالا می‌رود در حالی که صادرات محصولات با مصارف عمومی‌تر به طور پیوسته در حال کاهش است. در ادامه به بررسی وضعیت قیمتی مقاطع فولادی پرداخته شده است.

سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت کمبود تقاضا و افت قیمت فولاد بازار سنگ آهن وارداتی چین را نزولی نگه داشت و متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد از کمتر از ۹۲ دلار به ۸۲.۵ دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت. فولادسازان چینی همچنان ضرردهی دارند و هیچ تمایلی به خرید سنگ آهن در بازار نیست. همه در انتظار به سر می‌برند.
نگرانی‌ها در مورد وضعیت بازار جهانی فولاد نیز در کنار بحران انرژی اروپا بیشتر شده و قیمت سنگ آهن به حداقل خود در دو سال اخیر رسیده است. قیمت نسبت به ماه مارس سال جاری میلادی نیز تاکنون تا ۵۰ درصد افت داشته است.

قراضه
در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۰- ۸۰ تا ۵ دلار افت داشته به ۳۵۹.۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. جو بازار همچنان منفی است و خریداران منتظر رسیدن قیمت به ۳۵۰ دلار هستند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن تا ۲ دلار رشد داشته  حدود ۳۴۴ دلار هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز در ۴۰۵ هر تن سی اف آر بدون تغییر باقی ماند.

بیلت
 متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود ۵۱۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که تا ۵ دلار کاهش قیمت داشت و تا پایان هفته تا ۵۰۴ دلار نیز قیمت پیشنهادی در بازار بود. در بازار واردات چین بیلت تا ۱۵ دلار افت داشته به ۴۴۰ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت از ۵۰۴ دلار به ۴۸۴ دلار هر تن درب کارخانه کاهش داشت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵۱۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا ۱۰ دلار افت قیمت هفتگی داشت.  در ترکیه بیلت صادراتی ۶۰۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز از  ۴۷۸.۵  دلار هر تن فوب به ۴۷۷.۵ دلار رسید.

قیمت شمش تقریبا ثابت ماند. بازار مقاطع آرام بود ولی بورس به لطف فروش مدت دار ثبات خود را حفظ کرد.

مقاطع
 در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس در ۵۵۸ دلار هر تن فوب باقی ماند. در بورس شانگهای قرارداد میلگرد آخر هفته تا ۱۰ دلار افت داشته ۴۸۱ دلار هر تن شنیده شد.
میلگرد صادراتی ترکیه از ۶۸۵ دلار به ۶۵۹ تا ۶۶۵ دلار هر تن فوب کاهش داشت.  
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  ۵ دلار افت داشته ۹۸۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو ارزان‌تر شده ۸۶۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.

در بازار داخلی میلگرد بازار آرامی داشت. بازار نگاه به صادرات دارد و امیدوار به افزایش آن است. تقاضای داخلی به شدت محدود است. تیرآهن به لطف هدایت ذوب آهن ثابت ماند ولی روند تقاضا جذاب نیست.

ورق
 ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۳۵ دلار افت داشته ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۴۰ تا ۵۴۵ دلار به ۵۳۳ تا ۵۴۳ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین نیز افت قیمت ۱۲ دلاری مشاهده شده ورق گرم به ۵۱۳ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم در ۶۶۰ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات باقی ماند. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۲۰ دلار کاهش داشته ۷۴۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس ۵ دلار ارزان تر شده ۴۸۰ دلار هر تن فوب شنیده شد.

قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۰۲۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۰۴۰۰۰ ریال رسید. ورق مبارکه ثابت ماند و با نشیب و فراز کمی روبرو شد بازار کاهش بیشتر قیمت را برنمی تابد و امیدوار است با افزایش قیمت اسلب قیمت این کالا هم بهبود یابد.

عدم عرضه اکسین قیمت را بالا برده چون موجودی انبارها هم در حال اتمام است. ورق سرد بازار ثابتی داشت و تغییر نکرد چون عرضه آن مدیریت می‌شود. ثبات ورق گرم باعث آرامش ورق گالوانیزه شد.

پایان پیام/ ف
 

کد خبر 1741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =