کد خبر 1742
۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

وزیر صمت؛

ذخایر سنگ‌آهن ایران تا 15 سال دیگر تمام می‌شود

ذخایر سنگ‌آهن ایران تا 15 سال دیگر تمام می‌شود

وزیر صمت با بیان اینکه با تجمیع مصوبات معدن رانت و فساد به حداقل رسیده است، گفت: ذخایر سنگ آهن تا 15 سال دیگر به پایان می‌رسد بنابراین اقدامات ویژه‌ای باید انجام دهیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، رضا فاطمی امین در مراسم رونمایی از دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور که در وزارت صمت برگزار شد، اظهار کرد: ما باید اکتشافات معادنی را انجام دهیم و بخش خصوصی نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا مخاطره بالایی دارد و زیرساختی است و همچنین وقتی محدوده‌ها را برای مزایده می‌گذاریم اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم نمی‌دانیم به چه قیمتی مزایده را برگزار کنیم و کشور را به سه بخش تقسیم کردیم که در یک مورد به دنبال اکتشافات فلزات هستیم. مورد دوم برای غیرفلزی‌ها و مورد سوم هم ذخایر نفتی و گازی است. او ادامه داد: ذخایر ارزشمندی از سنگ آهن داریم که البته با محدودیت مواجه است؛ اگر اکتشافات جدیدی انجام ندهیم 15 سال دیگر ذخایر سنگ آهن تمام می‌شود. بنابراین در این حوزه اقدامات ویژه انجام می‌دهیم.

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: 320 مصوبه و دستورالعمل و بخشنامه داشتیم که بعضا با هم متناقض هم بودند که منشأ رانت و فساد شده بود؛ این 320 مورد را یکپارچه کردیم و دیگر هیچ پنهان و پیدایی وجود ندارد و یکی از کارهای ویژه در این یکپارچه سازی، بررسی صلاحیت فنی خریدار معدن است در حالی که قبلا فقط صلاحیت مالی فرد بررسی می‌شد.

گفتنی است، این مراسم با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس شورای اسلامی و معاونان و مدیران وزارت صمت در محل این وزارتخانه برگزار شد. مطالعات طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی از مهر ماه سال 1400 در استان خراسان جنوبی آغاز شد و مهر ماه سال 1401 به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل 20 عنوان نقشه و در مجموع 60 برگ در سه لایه مطالعاتی زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی ژئوشیمیایی تهیه شد و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه‌ها و گزارش‌های منتشر شده است. لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم‌برخوردار و در راستای رونق بخش معدن، تولید اشتغال مولد با نگرش ویژه بر نیروی انسانی بومی، آمایش سرزمین در قالب کشف ذخایر جدید معدنی، افزایش بازدهی و کاهش مؤثر زمین تبدیل کانسار به معدن، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمین‌شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور) در حوزه زمین‌شناسی، اکتشاف و آزمایشگاه‌های علوم زمین از طریق برون‌سپاری فعالیت‌ها را به عنوان اهداف مورد نظر در دستور کار خود دارد.

این طرح با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و با مشارکت تمامی مؤلفه‌های دولتی بخش معدن شامل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و همچنین معاونت معدنی و فرآوری وزارت صمت انجام می‌شود و این بخش‌ها در تأمین منابع و اجرای این طرح با یکدیگر همکاری خواهند کرد. شناسایی 17 محدوده طلا، 60 محدوده مس، 25 محدوده نیکل، 9 محدوده منیزیت، 6 محدوده سرب و روی، شناسایی بیش از 570 ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبات آبراهه‌ای برای عناصر طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، آهن، روی، همچنین شناسایی 6 محدوده مستعد برای اکتشاف گوهرسنگ‌ها، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه 60 برگ نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی با مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم برای نخستین بار در کشور از جمله دستاوردهای این پروژه است.

انتهای پیام/

کد خبر 1742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =