کد خبر 1758
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران در گفتگو با آهن‌نیوز:

ذخایر سنگ‌آهن زودتر از 15 سال به اتمام می‌رسد/ قیمت‌گذاری دستوری به صلاح صنعت نیست

ذخایر سنگ‌آهن زودتر از 15 سال به اتمام می‌رسد/ قیمت‌گذاری دستوری به صلاح صنعت نیست

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران می‌گوید: اگر معدن چادرملو و یا گل‌گهر که حدود 20 سال از فعالیتشان می‌گذرد و به سال‌های آخر عمرشان نزدیک می‌شوند، در چرخه تولید سنگ‌آهن دچار مشکل شوند، دیگر معادن موجود در کشور امکان جایگزینی ندارند و بسیاری از صنایع فولادی در کشور دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد حسین پیروی، مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، با اشاره به اظهارنظر وزیر صمت در خصوص پیش‌بینی اتمام ذخایر سنگ‌آهن کشور طی 15 سال آینده، عنوان کرد: اظهارنظر فاطمی‌امین باتوجه به داده‌های موجود در حوزه اکتشاف، کاملاً صحیح است و متأسفانه با رویه موجود حتی می‌توان ادعا کرد، این مدت کوتاه‌تر شده و زودتر از 15 سال آینده، ذخائر سنگ‌آهن کشور به پایان برسد.

وی با اشاره به گواهی‌های کشف صادر شده در بخش معادن سنگ‌آهن تصریح کرد: در حالیکه گواهی کشف‌های صادر شده در کشور عدد تقریبی 2 الی 3 میلیارد تن سنگ‌آهن را نشان می‌دهند، اگر با ظرفیت فولادی که در سال‌های آینده وارد مدار خواهد شد و به طور تقریبی سالیانه حدود 55 میلیون تن فولاد تولید کنیم؛ این میزان نزدیک به 150 میلیون تن سنگ‌آهن نیاز دارد. با یک محاسبه در می‌یابیم ذخایر سنگ‌آهن کشورمان تنها جوابگوی نیاز 10 الی 15 سال آینده خواهد بود.

پیروی با اشاره به سهم معدن چادرملو و معدن گل‌گهر در تولید سنگ‌آهن در کشور خاطرنشان کرد:  البته اگر معدن بزرگی مانند معدن چادرملو و یا معدن گل‌گهر که حدود 20 سال از فعالیتشان می‌گذرد و به سال‌های آخر عمرشان نزدیک می‌شوند، در چرخه تولید سنگ‌آهن دچار مشکل شوند، دیگر معادن موجود در کشور امکان جایگزینی ندارند و بسیاری از صنایع فولادی در کشور دچار مشکل خواهند شد.

وی افزود: ما در سال‌های گذشته به دلایل مختلف مسائل اکتشافی را در کشورمان جلو نبردیم و نتوانستیم این ذخایر را گسترش و توسعه بدهیم، بنابراین احتمال اینکه تا چند سال آینده، دیگر سنگ‌آهن در کشور موجود نباشد، بسیار قوی است اما راه حل‌های متنوع کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای این موضوع وجود دارد.

دولت معدن‌کاری فراسرزمینی را پیش بگیرید

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران با اشاره به راه‌حل کوتاه‌مدت در این زمینه گفت: ما باید هرچه زودتر پرونده معدن‌کاری فراسرزمینی را از سوی حاکمیت و دولت با کشورهای فعال در این زمینه پیش ببریم، باید روی ذخایر این حوزه کار کنیم و با تعامل با کشورهایی از جمله افغانستان این نیاز در کشورمان تامین شود.

پیروی با بیا اینکه در بلند مدت می‌توانیم به بررسی داده‌های زمین‌شناسی در این زمینه بپردازیم، گفت: باید داده‌های پایه زمین‌شناسی را دقیق‌تر بررسی و تجمیع کنیم و بر اساس این داده‌ها، اکتشافات را عمیق‌تر کنیم. با توجه به اینکه معادن موجود در سطح کشور در طول  50 تا 60 سال معدن‌کاری مدرن کشور، تقریباً به پایان رسیده باید به سراغ معادن عمیق و ذخایر پنهان برویم.

مدیر اندیشکده راهبردی معادن ایران در پایان گفت: قیمت‌گذاری زنجیره‌ها و به خصوص قیمت‌گذاری زنجیره فولاد را باید کنار بگذاریم که معدن‌کاران بتوانند با قیمت‌های واقعی خرید و فروش کنند، زمانی که در هر بخشی از این زنجیره سرکوب قیمت وجود داشته باشد، به خصوص در بخش مواد خام (کنستانتره  و سنگ‌آهن) باعث می‌شود سرمایه‌گذار چون کنستانتره را به قیمت تولید به واحدهای تولیدی می‌فروشد، به جای اینکه به فکر توسعه معدن باشد و اکتشافات عمیق‌تر و جدیدتر را مدنظر قرار دهد، به فولادسازی ترغیب شود و این به صلاح صنعت نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =