کد خبر 176
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

کمبود مواد اولیه، تهدیدی جدی برای صنعت فولاد کشور

کمبود مواد اولیه، تهدیدی جدی برای صنعت فولاد کشور

تأمین مواد اولیه به‌عنوان مهم‌ترین چالش این روزهای صنایع فولادی نام است؛ معضلی که با هشدار نسبت به کمبود و حتی نبود آن، بارها بر ضرورت اکتشافات جدید تأکید شده است.

به گزارش آهن نیوز، صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخودار است که از آن به‌عنوان «صنعت صنعت‌ساز» هم یاد می‌شود اما این صنعت هم مثل دیگر صنایع با مشکل تامین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند با این تفاوت که تبعات کمبود مواد اولیه برای صنایع مادر به مراتب سنگین‌تر از سایر بخش‌های تولید خواهد بود به همین دلیل توجه وزیر جدید صمت به معضل کمبود مواد اولیه صنایع فولادی بسیار حائز اهمیت است.

طی سال‌های گذشته تاکنون به دلایل نامتوازن بودن توسعه‌های انجام شده در زنجیره تولید فولاد و همچنین توسعه‌ی زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی صنایع مختلف تولیدی، صنعت فولاد با چالش‌های متعددی از جمله تامین مواد اولیه، برق و گاز رو به رو بوده است. در این میان اگرچه کمبود مواد اولیه یکی از دغدغه‌های مهم صنایع فولادی است و تلاش‌های بسیاری هم برای رفع آن صورت گرفته اما این معضل برای آینده‌ی نه چندان دور تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

علت اصلی معضل کمبود مواد اولیه در این صنعت، ورود معادن به چرخه تولید فولاد می‌باشد. صنعت تولید فولاد از استخراج سنگ ‌آهن از معادن و تبدیل آن به کنسانتره شروع شده و در ادامه بسته به نوع تکنولوژی تولید به فولاد تبدیل می‌شود. در این میان ورود معادن به بخش تولید فولاد باعث کمبود مواد اولیه شده است. فولادمبارکه طی سال‌های گذشته فعالیت‌های مطالعاتی زیادی در زمینه زنجیره تامین فولاد انجام داده و چالش‌ها و کمبودهای موجود در این زمینه را پیش‌بینی کرده است. براین اساس با ورود به بخش معدن در منطقه سنگان به منظور تکمیل زنجیره تامین خود، اقدام به سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره کرده است. همچنین فعالیت‌هایی در زمینه ارزیابی و اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی و همکاری با معادن کوچک در سرار کشور را در دست اقدام است.

یکی از راه حل‌های موجود استفاده از موقعیت جغرافیایی  ایران است. بخش زیادی از پهنه جغرافیایی ایران از نظر مواد معدنی شناسایی نشده که باید فرآیند شناسایی و اکتشاف در آن صورت گیرد تا مناطقی که قابلیت اکتشاف و استخراج مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولادی دارد، در اختیار سرمایه گذار قرار دهد. همچنین باید تکنولوژی‌های جدید در حوزه معدن وارد کشور شود تا بتوان از معادن موجود با بهره‌وری بالاتر استفاده کرد. به علاوه لازم است صنایع فولادی به منظور استفاده از مواد معدنی با عیار پایین، تحقیقات مناسب را انجام دهند. همچنین در واحدهای فولادسازی باید تغییراتی از نظر تکنولوژی به وجود آید تا سنگ‌آهن که به شکل‌های متفاوت شیمیایی وجود دارد، از هماتیت و مگنتیت، استفاده شود و خوراک آن‌ها تنها به یک تیپ خاص سنگ آهن با عیار مشخص محدود نشود. همچنین پروژه های جدید در کارخانجات فولادسازی توسط واحدهای تحقیقاتی صنعتی و دانشگاهی تعریف شود تا بتوان از اکسیدآهن موجود به صورت بازیافت مجدد در واحدهای گندله‌سازی استفاده شود.

انتهای پیام/ م.ف

کد خبر 176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =