کد خبر 1771
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

سه سال تا چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۳۰ سال تا تحقق هدف آن

سه سال تا چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۳۰ سال تا تحقق هدف آن

هم‌اکنون که تا رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ کمتر از سه سال باقی مانده است، در زمینه سنگ آهن باید سالانه ۲۰‌ میلیون تن استخراج (جدید) انجام گیرد تا بتوان به چشم‌انداز مورد نظر رسید و در عمل این امر محقق‌ شدنی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بر اساس برنامه افق سال ۱۴۰۴؛ ظرفیت تولید ۵۵‌ میلیون فولاد در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به مصرف داخلی و بخشی از آن به صادرات اختصاص خواهد یافت. برای رسیدن به چنین چشم‌اندازی باید سالانه ۱۶۵‌ میلیون تن سنگ‌آهن استخراج کرد. حدود ۱۷۰ معدن سنگ آهن در کشور موجود است که از این میزان سنگ آهن موجود حدود ۹۰‌ درصد آن در دست دولت و ۱۰‌ درصد آن متعلق به بخش‌خصوصی است.

طبق آمار اعلام‌شده سال گذشته شرکت‌های تابع ایمیدرو که البته بخش خصوصی محسوب می‌شوند، ۹۰‌ میلیون تن سنگ‌آهن و شرکت‌های کوچک بخش‌خصوصی نیز حدود ۱۰‌ میلیون تن استخراج داشته‌اند که در مجموع ۱۰۰‌ میلیون تن سنگ آهن استخراج کرده‌اند. هم‌اکنون که تا رسیدن به چشم‌انداز ۱۴۰۴ کمتر از سه سال باقی مانده است، در زمینه سنگ آهن باید سالانه ۲۰‌ میلیون تن استخراج (جدید) انجام گیرد تا بتوان به چشم‌انداز مورد نظر رسید و در عمل این امر محقق‌ شدنی نیست.

معادن سنگ‌آهن موجود در کشور در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ اکتشاف شده‌اند که امروز عمق آنها در حال تمام شدن هستند، باید اذعان کرد که بدون شک سنگ آهن نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارد، ولی باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که سرمایه‌گذاری در زمینه سنگ معادن جدید نیاز به زمان و هزینه بالا دارد؛ ذخیره قطعی سنگ‌آهن در کشور حدود ۵/ ۳‌ میلیارد تن است که با توجه به این مصرف روند سالانه عمر این ذخایر بدون شک بین ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر روی معادن خارج از کشور نیز سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و واردات آن نیز چندان به صرفه نیست؛ زیرا واردات مواد اولیه آن نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی همچون بنادر، کشتی، امکانات تخلیه و بارگیری، ریل و جاده و... است. این زیرساخت‌ها موردنیاز است، چراکه بیشتر واحدهای صنایع فولاد کشور به غیر از یکی دو واحد که در کنار دریا تاسیس شده‌اند، بقیه در مرکز ایران احداث شده‌اند. با توجه به چنین شرایطی، زنجیره فولاد در نخستین حلقه خود با نبود توازن روبه‌ رو است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =