کد خبر 1797
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱

یادداشت| پاییز غمگین فولاد با نکونام

یادداشت| پاییز غمگین فولاد با نکونام

فولاد با رهبری جواد نکونام در پایان هفته یازدهم با تنها دو برد و شش تساوی و سه باخت در رتبه دهم جدول ایستاده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی آهن‌نیوز،امیرکریمی 

قبل از آغاز فصل شاید بدبین‌ترین هوادار فولاد و کارشناسان هم تصور این رتبه در جدول را در پایان هفته یازدهم برای این تیم نداشتند این در حالی است که  این تیم علاوه بر این رتبه سه باخت پیاپی را هم تجربه کرده است آن هم در مقابل تیم‌هایی همچون نساجی و یا ملوان که شرایط بسیار متفاوت‌تری نسبت به فولاد از حیث سخت‌افزاری و ساختاری دارند. به نظر می‌رسد افکار عمومی هواداران فولاد در اهواز با این شرایط جریحه‌دار شده و جواد نکونام را در حال حاضر مقصر اصلی این شرایط و نتایج کسب شده این تیم می‌دانند.

داستان جواد نکونام با فولاد از فصل پیش رقم خورد، جاییکه فولاد در آسیا توانست با رهبری نکونام به مرحله بعد راه یابد و در بازی‌های داخلی هم این تیم سنگ بزرگی بود در پیش پای تیم‌های مدعی فصل پیش که حتی در مقاطعی هم می‌توانست با کمی خوش‌اقبالی و حتی درایت بهتر و بیشتر در کورس قهرمانی هم قرار گیرد.

نحوه نتیجه‌گیری و شکل‌گیری و ساختن تیم برای فولادی‌ها در این فصل و اعتماد مدیران این تیم به کادر فنی باعث شد تا پیش فصل خوبی را هم این تیم در ادامه نتایج فصل گذشته و برای فصل اخیر تجربه کند. جذب بازیکنان موردنظر نکونام و اردوهای برگزار شده و مهمتر از همه اعتماد به کادرفنی و به تبع آن آرامشی که بر اتمسفر این تیم حاکم شد، امیدواری را برای این فصل به مراتب از هر فصل دیگری بیشتر کرده بود و افکار عمومی هوادارن، هم‌سو با  این جریان امیدواری را در شکل‌گیری یک تیم مدعی قهرمانی در فصل جاری بیشتر از قبل کرد.

نکونام بر اساس تفکر و فلسفه شخصی خود و همچنین  تحت تاثیر تفکرات کارلوس کی‌روش بازی‌های تیم خود را  با نگاه درگیرانه و در اولویت گل نخوردن راهی میدان کرده و در دستور کار تیمی خود ابتدا نباختن را قرار داده و در مرحله بعدی بردن حریفان را مدنظر داشته است. به نظر می‌رسد این فلسفه و نگاه اگرچه در  مقاطعی شاید بر اساس نتایج مناسبی بتواند جوابگوی تیمی چون فولاد که یکی از با ساختارترین تیم‌های حال حاضر فوتبال ما است باشد اما در نهایت بر اساس نظرات کارشناسان این سبک بازی برای لیگی فرسایشی و طولانی جواب معکوس خواهد داد و مناسب تورنمنت‌های کوتاه مدت می‌آید، نمونه بارز آن کی‌روش و تیم ملی فوتبال کشور که حداقل از بعد نتیجه با این سبک و سیاق تاحدودی مناسب عمل کرده‌اند.

شاگردان نکونام اما بر خلاف تمام تصورات این فصل را با تساوی در مقابل تیم‌های متوسط مانند نفت آبادان شروع کردند، تساوی ‌های پرشمار و کم گل زدن نشان داد که از همان ابتدای فصل فولادی‌ها مشکلاتی را برای ادامه این فصل بخصوص در بازی‌های خارج از خانه خواهند داشت، اتفاقات چند هفته اخیر نظیر سه باخت پیاپی یا کسب تنها چهار امتیاز از هفت بازی اخیر این تیم دلیلی بر این ادعا است که فولادی‌ها دچار یک معضل بزرگ هم از لحاظ روانی و هم از بعد فنی بخصوص در این هفته‌ها شده‌اند و این مشکلات در امتداد همان نگاهی است که کادر فنی فولاد پیگیری کرده است. 

البته در این راستا شاید تاثیر شایعه حضور نکونام در کنار کی‌روش در تیم ملی را هم نمی‌توان نادیده گرفت اما بدون شک دلیل اصلی و قانع کننده‌ای نیست. شرایط فولاد با نکونام علیرغم حمایت های مستقیم مدیریت از کادر فنی و شخص نکونام مناسب نیست، فولاد نیاز مبرمی به تغییر نگرش در بازی‌های خود دارد ضمن اینکه حالا آنها امتیاز اصلی خود در بازی‌ها را را هم کم و بیش از دست داده‌اند و اگر قبلاً حداقل گل نمی‌خوردند و یا کم گل می‌خوردند و روی این فاکتور مانور می‌دادند حالا اما این مزیت را هم دیگر نمی ‌توان به این تیم نسبت داد چون این تیم در بازی‌های اخیر هم راحت‌ گل می خورد و هم زیاد گل می‌خورند. خوردن سه گل از ملوانی که در رتبه چهاردهم جدول است و تفاضل گل آنها منفی چهار است را می‌توان اوج استیصال نکونام و فولاد در کنار هم دانست، نکته‌ای که بیشتر از همه نشأت گرفته از تفکرات کادر فنی است و نه هیچ حاشیه و متن دیگری.

پاییز غمگین فولاد با نکونام آغاز شده، تیمی که داعیه حداقل حضور در کورس رقابتهای لیگ برتر را داشت و در آسیا قرار به آبروداری از فوتبال ایران بود در میدان داخلی زمین‌گیر شده است. نباید فراموش کرد هنوز هفته یازدهم فصل به پایان رسیده و زمان برای جبران برای فولاد و نکونام وجود دارد، خصوصاً اینکه برای حدود دو ماه بازی‌ها بخاطر جام جهانی تعطیل شده و تیم‌ها برای مدتی کوتاه به استراحت و بازیابی خود خواهند پرداخت و برای ادامه فصل آماده خواهند شد، شاید بتوان این فاصله زمانی تعطیلات را برای جوادنکونام و فولاد که سیر سقوطی را در پیش گرفته بودند غنیمت شمرد چراکه ادامه روند این تیم به شکلی بود که هر اتفاقی را برای کادر فنی آن می‌توانستیم متصور باشیم، هرچند با همه این تفاصیل و تفاسیر صبر هوادارن فولاد هم بسر رسیده و مقام دهم در جدول با این بازیکنان و هزینه‌ها را در حد و اندازه‌های تیم خود نمی‌دانند. در هر حال فولاد با نکونام روزگار خوبی را نمی‌گذراند و نیاز است که کادر فنی یک بازنگری جدی و واقعی از شرایط تیم خود برای ادامه راه داشته باشند.

انتهای پیام/ الف .ک

کد خبر 1797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =