کد خبر 1817
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد؛

تناقض در مصوبات ضربه به صنعت فولاد

تناقض در مصوبات ضربه به صنعت فولاد

اگر همان زمان به جای صدور عوارض صادراتی، مصوبه آزاد شدن صادرات محصولات فولادی و معدنی تصویب و اجرا می‌شد بهترین تصمیمی بود که می‌توانست در آن زمان گرفته شود.

نصیرالدین ضوئی، مدیر فروش و توسعه کسب و کار شرکت دانیلی پرشیا در گفتگو با آهن‌نیوز، در رابطه با تناقض بخشنامه‌های صادره مثل صدور عوارض صادراتی از یک سمت و آزاد شدن صادرات از سمت دیگر بیان کرد: بزرگ‌ترین اشتباهی که لطمه زیادی به صادرات کشور وارد کرد تصویب عوارض صادراتی بود چرا که هم باعث از دست رفتن بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های صادراتی شد که امکان برگشتن به آن بازارها در این شرایط بسیار دشوار است. از سوی دیگر دامپینگ زیادی که روسیه بر روی محصولات فولادی روسیه اعمال کرد موجب شده که روسیه از فرصت افزایش تعرفه صادراتی محصولات فولادی ایران استفاده کند و ایران بهترین فرصت را برای صادرات با صدور این مصوبه از دست داد و عملا جلوی صادرات گرفته شد. خیلی از مشتریان صادراتی از دست رفتند و بسیاری از بازارهایی که به سختی با وجود شرایط تحریم در آن ورود کرده بودیم با چالش مواجه شدیم. اگر این اتفاق نمی‌افتاد و همان زمان به جای صدور عوارض صادراتی، همین مصوبه اخیر وزارت صمت مبنی بر آزاد شدن صادرات محصولات فولادی و معدنی تصویب و اجرا می‌شد بهترین تصمیمی بود که می‌توانست در آن زمان گرفته شود و چقدر حجم صادرات فولاد کشور می‌توانست در آن مقطع افزایش یابد.

مدیر فروش و توسعه کسب و کار شرکت دانیلی پرشیا افزود: مسئله‌ای که در بیشتر مواقع در سیاست‌گذاری‌های فولاد کشور چه در بعد داخلی و چه در بعد صادراتی ضربه زده است، این است که یک سیاست‌گذاری منسجم و هدفمند در زمان مناسب نبوده است. به عنوان مثال برای این مصوبه‌ اخیر، اگر شرکت صادرکننده بخواهد روی ان متمرکز شود و زیرساخت‌های لازم را اماده کند و سپس در هفته‌های آینده این مصوبه لغو شود تمام سرمایه‌گذاری و وقتی که صرف شده است موجب ضرر و زیان شرکت‌ها خواهد شد.

ایشان در پایان افزود: منطق این است که رویکرد تجارت آزاد باید طوری باشد که با قیمت‌گذاری دستوری، عوارض‌های دستوری، مصوبه‌های دستوری، تداخلی در جریان صادرات فولاد کشور ایجاد نشود تا شرکت‌های فولادی بتوانند در کمال آرامش و با تمرکز کافی در توسعه صادرات فولاد کشور قدم بردارند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =