کد خبر 1831
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

کسادی بازار قراضه در جهان

کسادی بازار قراضه در جهان

بازار واردات قراضه وضعیت مطلوبی ندارد و فولادسازان به دلیل رکود بازار محصولات خود تمایلی به خرید قراضه نشان نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز،  بازار واردات قراضه ترکیه وضعیت مطلوبی ندارد و فولادسازان به دلیل رکود بازار محصولات خود تمایلی به خرید قراضه نشان نمی‌دهند. خریداران منتظر قیمت‌های ارزان‌ترند و عرضه‌کننده‌ها هم حاضر نیستند قیمت‌های درخواستی پایین آن‌ها را بپذیرند. متوسط قیمت بازار برای قراضه سنگین ۲۰-۸۰ تا ۳۵۵ دلار هر تن سی اف آر ترکیه است و خریداران در ۳۴۰ دلار درخواست خرید می‌دهند.

از طرفی مقاومت فولادسازان ترکیه در مقابل خرید قراضه با نرخی بالاتر از قیمت پیشنهادی آنها باعث شد تا بهای این محصول تا روز جمعه چهارم نوامبر تا نرخ ۳۵۰ دلار به‌ازای هر تن عقب‌نشینی داشته باشد. به این ترتیب این محصول ظرف بازه زمانی یک‌هفته‌ای افت نرخ ۷ دلاری را به ثبت رساند.

پلتس به نقل از یک منبع آگاه از کاهش تمایل فولادسازان هندی برای خرید قراضه خبر داد. وی معتقد است از هیجان خرید قراضه میان فولادسازان هندی کاسته شده و این موضوع می‌تواند به سود فولادسازان ترکیه در خرید قراضه ارزان‌تر باشد. البته ظرف هفته‌های گذشته بسیاری از فولادسازان ترکیه از خرید قراضه اجتناب کرده‌اند و در شرایط کنونی برای استمرار تولید چاره‌ای جز خرید ندارند که این موضوع می‌تواند مانع کاهش قیمت بیشتر در این بازار باشد. 

پلتس بهای میلگرد صادراتی ترکیه را روز چهارم نوامبر با کاهش ۵ دلاری نسبت به‌روز قبل خود برابر ۶۴۰ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. کاهش مستمر بهای محصولات فولادی صادراتی ترکیه باعث می‌شود تا مانعی جدی در مقابل رشد بهای قراضه وجود داشته باشد.

 افت تقاضا بر بازار قراضه نیز ژاپن اثرات منفی داشته و متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای قراضه سنگین کلاس ۲ صادراتی ژاپن با ۲۳ دلار افت به ۳۲۱ دلار هر تن فوب رسیده است. فعالان بازار از کمبود تقاضا خبر داده‌اند خریداران معتقدند قیمت‌های ژاپن هنوز خیلی بالاست چرا که در بازارهای خود با نبود تقاضا روبرو هستند.
در ویتنام معامله‌ای برای قراضه ژاپن نهایی نشد و قیمت درخواستی خریداران ۱۰ دلار افت داشته و ۳۶۰ دلار هر تن سی اف آر است. در تایوان هم در ۳۵۵ تا ۳۶۰ دلار هر تن سی اف آر معامله‌ای برای قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ ( ۵۰-۵۰) صورت گرفته است. در کره جنوبی هم بازار در سکون است و هیوندایی استیل ۴ هفته متوالی خریدار نداشته است.

 بحران در اوراق قرضه دلاری املاک چین هم به حدی شدید شده است که یک تحلیلگر که از سال ۲۰۰۵ این بازار را پوشش می‌دهد، می‌گوید تحلیل معنی‌دار دیگر امکان‌پذیر نیست.
ژی وی فنگ، تحلیلگر ارشد در Loomis Sayles Investments Asia Pte که در سال ۲۰۰۵ بر روی تحقیقات اعتباری در Barclays Capital کار می‌کرد، گفت: "روند بازار دیگر قابل تجزیه و تحلیل نیست و بسیار خسته‌کننده است."
اسکناس‌های املاک چین به شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود رسیده است که منعکس‌کننده پریشانی عمیق آن است. ریشه این شکست در سرکوبی است که در سال ۲۰۲۰ بر روی اهرم بیش از حد توسعه‌دهندگان و همچنین گمانه‌زنی بین خریداران مسکن آغاز شد و با محدودیت‌های کووید که رکود در فروش مسکن را تشدید کرد، بدتر شده است.
 ارزش بازار اوراق قرضه دلاری املاک چین با درجه سرمایه‌گذاری در ماه گذشته حدود ۲۳ درصد کاهش یافته است. فنگ گفت: "تحلیل بنیادی اعداد و ارقام عملیاتی و مالی بخش و شرکت جای خود را به صحبت‌های بازار داده است." 

پایان پیام/ ف

کد خبر 1831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =