کد خبر 1837
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷

تولیدکنندگان فولاد در فشارِ بازار جهانی

تولیدکنندگان فولاد در فشارِ بازار جهانی

باتوجه به شرایط فعلی بازار جهانی فولاد و کاهش شدید قیمت‌ها، تولیدکنندگان اصلی همچون چین تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، باتوجه به شرایط فعلی بازار جهانی فولاد و کاهش شدید قیمت‌ها، تولیدکنندگان اصلی همچون چین تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند. به نحوی که تولید هر تن شمش فولادی، ۳۰۰ یوان ضرر برای این کشور به همراه دارد. روند ضرردهی فولادسازان موجب شد تا تعداد زیادی از کارخانه‌های چینی فعالیت خود را متوقف کنند و در نهایت حدود یک میلیون از حجم تولید فولاد کاهش یافت. با توجه به اینکه قیمت کک و زغال سنگ نیز شروع به کاهش کرده، حمایت هزینه تولید از قیمت‌ها در حال افت است. از سوی دیگر رشد نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو نیز عامل منفی دیگری در جهت کاهش فشار بر قیمت‌هاست.

از طرفی امیدها به بازار چین در حال بهبود است، تقدم اقتصاد به کرونا و سیاست‌های دولت چین دلیل اصلی این مطلب است. اما این هفته افت تقاضا قیمت شمش و اسلب را در دنیا پایین آورد. شایعات تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی در اوایل هفته گذشته اظهار داشتند که دولت چین نحوه خروج از سیاست کووید صفر را ارزیابی می‌کند و این به افزایش جزیی قیمت‌ها کمک کرد. با این حال، بسیاری از این که یک دستور ریاست جمهوری چین به راحتی ظرف چند ماه لغو شود، تردید دارند و اگر چیزی باشد، تنها هیجان بازاری را نشان می‌دهد که تقریبا به طور کامل به آینده سیاست‌های پکن بستگی دارد.

احتمالاً بازار سنگ آهن چشم انداز منفی بیشتری در پیش رو دارد، زیرا هنوز در مورد پایان قرنطینه‌های کووید در چین نقطه روشنی وجود ندارد و هیچ طرح کلی دقیقی از اقدامات اقتصادی برای تقویت اقتصاد این کشور به چشم نمی‌خورد. احتمالاً فشارها بر حاشیه سود کارخانه‌های فولاد چین ادامه خواهد داشت.

سنگ آهن
 متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در چین پس از روند نزولی اخیر با بهبود جزیی قیمت فولاد کمی خود را بالا کشید و از ۸۲.۵ دلار به ۸۳.۷۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. ولی به طور کلی بازار سنگ آهن دوران بدی را می‌گذراند و تا زمانی که اقتصاد چین تغییر جدی نداشته باشد امیدی به بهبود چشمگیر در بازار سنگ آهن نیست.
به نظر تحلیلگران بسیاری احتمالا روند نزولی بیشتری برای بازار سنگ آهن در پیش است، زیرا هنوز مشخص نیست قرنطینه‌های کووید در چین به پایان می‌رسد یا خیر و طرح کلی دقیقی از اقدامات اقتصادی برای تقویت اقتصاد چین وجود ندارد.

قراضه
هفته گذشته بازارهای قراضه نزولی بودند. در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰ تا ۶ دلار افت داشته به ۳۵۴ دلار هر تن سی اف آر رسید. جو بازار همچنان منفی است و قیمت مورد نظر خریداران بین ۳۴۵ تا ۳۴۸ دلار است.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن افت شدیدی داشته از ۳۴۴ دلار به ۳۲۱ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با ۱۱ دلار افت به ۳۹۴ دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت
 متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود ۵۰۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که ۵ تا ۱۰ دلار کاهش قیمت داشت. در بازار واردات چین بیلت تا ۵ دلار افت داشته به ۴۳۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا ۲ دلار افت داشته ۴۸۲ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از ۵۱۵ دلار به ۴۹۱ دلار هر تن سی اف آر کاهش داشت.  
بیلت صادراتی ایران نیز از  ۴۷۷.۵ دلار هر تن فوب به ۴۶۸ دلار رسید.

مقاطع
در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس از ۵۵۸ دلار به ۵۴۴ دلار هر تن فوب رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه از ۶۵۹ تا ۶۶۵ دلار به ۶۴۵ دلار هر تن فوب کاهش داشت. میلگرد صادراتی سی آی اس نیز افت کمتر از یک درصدی داشته ۵۳۲.۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۸۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۱۰ یورو ارزان‌تر شده ۸۵۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.
روند قیمت میلگرد ثابت بود و افزایش نرخ ارز کمی قیمت را بالا برد. قیمت میلگرد با توجه به میانگین قیمت شمش در بازار به کف خود رسیده و پایین‌تر آمدن آن باعث توقف تولید می‌شود.

ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۵ دلار افت داشته ۵۶۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۳۵ تا ۵۴۳ دلار به ۵۱۴ تا ۵۲۶ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۰ یورو افت داشته ۶۵۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۴۰ دلار کاهش داشته ۷۰۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس ۳۵ دلار ارزان‌تر شده ۴۴۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.
ورق در بازار ایران، قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۰۲۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۰۸۰۰۰ ریال رسید. ورق مبارکه با بازار آرامی روبرو بود روز سه‌شنبه خبر توقف یک بازرگان بازار را مبهوت کرد. عده‌ای نگران این که  این اتفاق برای آینده تکرار شود دست از معامله برداشتند و بازار با افزایش قیمت ارز ایستاد و سقوط نکرد.

پایان پیام/ ف
 

کد خبر 1837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =