کد خبر 1860
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

سبز پوشی بورس موقتی یا با برنامه؟

سبز پوشی بورس موقتی یا با برنامه؟

ریزش بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، اخیرا تغییر روند داده و پس از یک سقوط‌ آزاد دوره‌ای، بورس فضای مثبتی به خود گرفته که بسیاری آن را به تصمیماتی که مدیران شرکت بورس اتخاذ کرده‌اند، نسب می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بیش از ۲۰ ماه است که بازار سرمایه در باتلاق «کاهش شاخص» دست و پا می‌زند. با این حال رشد تاریخی شاخص کل طی روزهای گذشته چشم‌انداز تازه‌ای را پیش روی فعالان بورسی گشوده است. نظرات ۱۳ صاحب‌نظر بازار سرمایه نشان می‌دهد رونق کنونی بورس تهران زمینه‌هایی دارد که شامل رشد قیمت ارز، تغییر نحوه مدیریت بازار سرمایه و قیمت جهانی کامودیتی‌ها در کنار جذابیت سهام شرکت‌هاست. با این حال کارشناسان بازار سرمایه تاکید دارند رونق پایدار بورسی در گرو بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران در کنار اصلاح واقعی بازار است. یکی از اقدامات اصلاحی که اخیرا در دستورکار قرار گرفته، شفافیت بیشتر بازار سرمایه از حیث افشای اطلاعات به موقع و کارآمد است؛ به‌نحوی‌که ضمن کاهش عدم تقارن اطلاعات، قدمی مهم برای دسترسی عموم به اطلاعات اساسی شرکت‌های بورسی فراهم شود. توصیه صاحب‌نظران این است که سهامداران با لحاظ متغیرهای مهم نظیر سود هر سهم به سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازار سهام اقدام کنند.

ریزش بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، اخیرا تغییر روند داده و پس از یک سقوط‌ آزاد دوره‌ای، بورس فضای مثبتی به خود گرفته که بسیاری آن را به تصمیماتی که مدیران شرکت بورس اتخاذ کرده‌اند تا زیان سهامداران جبران شود، نسبت می‌دهند. جالب اینکه درست از زمان حمایت سازمان بورس؛ بازار سبزپوش شد و همه نمادها حال و هوای مناسبی پیدا کرده‌اند. بهبودی بورس گرچه با روند صعودی نرخ دلار هم‌زمان شده و صنایع صادرات‌محور هم از این جریان منتفع شده، اما سوالات بسیاری پیرامون تداوم رشد بازار سرمایه ایجاد شده‌ است.

بسیاری با طرح موقتی‌بودن روند فعلی؛ تاکید دارند که باید بورس را به شکلی اساسی اصلاح کرد تا امکان بهره‌گیری از فضای بازار سرمایه‌ برای تقویت تولید و رشد رفاه ملی فراهم شود. گفت‌وگوی کوتاهی با محمدرضا پورابراهیمی ‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص وضعیت بورس سهام بسیاری از صنایع بورسی، نشان می‌دهد سیاستگذار از رسیدن سهام این صنایع به کف قیمتی مطلع است و همین موضوع را عاملی برای ایجاد یک فضای مثبت جهت حضور فعالان در بازار سرمایه می‌داند. این نماینده مجلس البته سازوکارهای اتخاذشده دولت برای رشد بازار را در وقوع روند فعلی بی‌تاثیر نمی‌داند.

برخی کارشناسان بازار با یادآوری روند صعودی دلار در هفته‌های گذشته، به سبزپوش شدن بورس مشکوک هستند و تداوم این وضعیت را با دیده تردید می‌نگرند و وضعیت فعلی را نتیجه برخی اقدامات صندوق توسعه‌ملی و سازمان بورس می‌دانند. ضرورت اخذ تصمیمات اصولی از سوی سیاست‌گذار در کنار پرهیز سرمایه‌گذاران از برخورد هیجانی حین خرید فروش از جمله پارامترهای مهم موثر در آتیه بازار سرمایه است. فعلا باید دید در آینده نرخ دلار چه نوسان‌هایی خواهد داشت و لایحه بودجه‌ چه سرنوشتی پیدا می‌کند. در کنار اینها مسائلی نظیر انتخابات در آمریکا هم روی چشم‌انداز رونق بورس تاثیرگذار خواهند بود.

کد خبر 1860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =