کد خبر 1883
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲

افزایش ارز منجر به رقابت بورس کالا شد

افزایش ارز منجر به رقابت بورس کالا شد

افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به رونق رینگ صنعتی بورس‌کالا و به معاملات هیجانی در این بازار منجر شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، افزایش نرخ ارز در بازار آزاد به رونق رینگ صنعتی بورس‌کالا و به معاملات هیجانی در این بازار منجر شد طوریکه رونق ارزی به رینگ آهن‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نیز سرایت کرد و به این ترتیب متقاضیان آهن‌اسفنجی بر میزان رقابت خود برای کسب سهم از عرضه‌های این کالا در رینگ صنعتی بورس‌کالا افزودند. واحدهای احیا طی هفته جاری بالغ بر ۷۴‌ هزار تن آهن‌اسفنجی را در بازار فیزیکی با قیمت پایه ۷‌ هزار و ۵۸۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم عرضه کردند که برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۲۰۳‌ هزار تن به ثبت رسید. برتری حدود سه‌برابری تقاضا نسبت به عرضه به رقابت قیمتی ۱۶ درصدی میان خریداران منجر شد و به این ترتیب میانگین نرخ فروش این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا به ۸‌ هزار و ۹۸۰ تومان رسید.

در شرایط کنونی هر فردی حتی بدون داشتن کد بهین‌یاب، اجازه خرید آهن اسفنجی به‌عنوان یکی از محصولات میانی زنجیره آهن و فولاد را دارد. این موضوع باعث حضور متقاضیان سرمایه‌ای در این بازار شده و به نابسامانی قیمتی در این بازار دامن می‌زند.

در شرایطی که ورود سیاست‌گزار به قیمت‌گذاری دستوری سیاستی نادرست است و کارشناسان همواره بر اجتناب از اتخاذ چنین رویه‌ای تاکید می‌کنند، مدیریت عرضه و تقاضا مهم‌ترین ابزار هدفمند سیاست‌گزار برای جلوگیری از رقابت هیجانی و نابسامانی قیمتی است. با در نظر گرفتن شرایط بازار آهن‌اسفنجی که خوراک واحدهای فولادی در کشور بوده و با توجه به کمبود تولید و عرضه نسبت به تقاضا ورود سیاست‌گزار به این بازار و مدیریت تقاضا با جدا کردن مشتریان مصرفی از سرمایه‌ای می‌تواند از التهاب قیمتی در این حلقه از زنجیره آهن و فولاد بکاهد.

کد خبر 1883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =