کد خبر 1906
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از انتظار نیست

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دور از انتظار نیست

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ظرفیت دستیابی به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون فولاد در کشور وجود دارد، گفت: یکی از راهکارهای موجود برای تامین سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد روی آوردن به اکتشافات جدید است.

به گزارش آهن‌نیوز، جواد حسینی کیا اظهار کرد: هدفگذاری ما برای فولاد که اساسی ترین عنصر و ماده خام کل صنایع کشور و دنیاست، ۵۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ است که البته از برنامه عقب هستیم ولی صنعت فولاد، بهشت سرمایه‌گذاری است و ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی گفت: در صنعت فولاد علی‌رغم همه تحریم‌هایی که وجود دارد، در زمینه ایجاد ظرفیت جدید در زنجیره فولاد رشد بسیار خوبی داشته‌ایم.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت دستیابی به تولید ۵۵ میلیون فولاد در کشور وجود دارد، افزود: تنها باید برای ابتدای زنجیره فولاد فکری شود، زیرا بازار کشش فراوانی در این خصوص دارد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه یکی از راه‌کارهای موجود برای تامین سنگ‌آهن مورد نیاز صنعت فولاد روی آوردن به اکتشافات با عمق بالاست،عنوان کرد: این صنعت، دومین صنعت پیشران دنیا است و گردش مالی، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد، ضمن اینکه نقدینگی جامعه باید به سمت این صنعت پیشران سوق داده شود.

وی درباره راه‌های هدایت نقدینگی به این صنعت، اظهار کرد: برای هدایت نقدینگی به سمت فولاد نیازمند اعتمادسازی هستیم. در این میان، یکی از راهکارهای اعتمادسازی، بیان گردش‌های مالی حوزه فولاد است.

به گفته حسینی کیا، راهکار بعدی ایجاد صندوق‌های ضمانت توسط دولت است تا در صورت زیان سرمایه‌گذاری در این صنعت، خسارت فرد جبران شود به طوری که دولت می‌تواند از محل حقوق دولتی، منابع این صندوق را تامین کند.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان ایکنه در حوزه قوانین اشکلاتی وجود دارد. عنوان کرد: به همین دلیل، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس نزدیک به ۴۰۰ ماده قانونی بازبینی و اصلاحات مربوط به آن انجام و نوبت به طرح آن‌ها در صحن علنی شده؛ این گامی است که قانون‌گذاران در راستای حمایت از صنعت فولاد برداشته‌اند.

حسینی کیا با تاکید بر لزوم بازبینی شیوه اکتشافات، تصریح کرد: یکی از مهمترین کارهایی که تحقق این طرح انجام می‌دهد، آن است که باعث ایجاد توازن در صنعت فولاد کشور می شود، چرا که این مساله مهمترین مشکل فولاد کشور است.

به گفته وی، ما توانایی و پتانسیل بسیار بالایی در صنعت فولاد کشورمان داریم اما همچنان با ظرفیت پایین کار می‌کنیم؛ لذا نیاز است که ارزش افزوده ایجاد کرده و محصولات را به صورت نهایی صادر کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، صنایع فولادی را بسیار مهم و استراتژیک خواند و گفت: هر یک از بخش‌های زنجیره تولید فولاد تشکلات صنفی دارند و هر یک از آنها هم حامی منافع تشکل‌های خودشان هستند، لذا تعارضاتی وجود داشته و دارد اما امکان ندارد که از تولید حمایت کنیم و از تولیدکننده حمایتی نشود.

وی معتقد است که واردات محصولات فولادی و موادی که در داخل کشورمان تولید می‌شوند، هیچ ضرورتی ندارد و در صورتی که پیش‌نیازهای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ۱۴۰۴ محقق شود، رسیدن به این میزان تولید دور از انتظار نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در صورت مدیریت درست می‌توانیم طبق برنامه پیش برویم، گفت: باید توجه داشت ۵۵ میلیون تن فولاد مقرر نیست در داخل مصرف شود و ۱۴ میلیون تن از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =