کد خبر 191
۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

کرمان به‌زودی استان صنعتی می‌شود

کرمان به‌زودی استان صنعتی می‌شود

برنامه‌ریزی‌ها در اجرای سیاست کلان استان کرمان مبنی بر فروش مواد خام معدنی در حال هدایت به سمت ایجاد ارزش افزوده در حوزه معادن و صنایع معدنی است.

به زارش خبرنگار آهن‌نیوز، براساس تفاهم‌نامه وزارت صمت با شرکت ملی مس ایران مقرر شده که ۲۶ پروژه با هدف ارتقای تولید و افزایش ارزش افزوده مواد معدنی در سراسر کشور به‌ویژه استان کرمان اجرایی شود که بر این اساس سرانه اشتغال در پهناورترین استان کشور نیز ارتقا می‌یابد؛ یکی از این پروژه‌های بزرگ فلوتاسیون مس سرچشمه بود که از سال ۹۸ ذیل طرح‌های اقتصاد مقاومتی، در مجتمع مس سرچشمه کلید خورده است.

براساس گزارش‌ها این پروژه با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

پایان یافتن عملیات اجرایی این طرح، علاوه بر افزایش تولید، ارزش افزوده از مواد معدنی که تاکنون استفاده‌ای نداشته و نیز برای ۱۲۵ نفر نیز فرصت جدید شغلی ایجاد می‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این زمینه می‌گوید: برنامه‌ریزی‌ها در اجرای سیاست کلان استان کرمان مبنی بر فروش مواد خام معدنی در حال هدایت به سمت ایجاد ارزش افزوده در حوزه معادن و صنایع معدنی است.

وی عنوان کرد: کرمان با تلاش‌های انجام گرفته، علاوه ‌بر اینکه استانی معدنی در کشور است بزودی به‌عنوان استان صنعتی نیز شناخته می‌شود زیرا سیاست تکمیل زنجیره ارزش افزوده را در این استان پیش می‌بریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: این استان با تولید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن کنستانتره و ۴۰۰ میلیون تن کاتد مس قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

عضو هیات مدیره هلدینگ شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز در این خصوص گفت: این هلدینگ ۲ پروژه فلوتاسیون سرباره را در مجتمع مس سرچشمه و مجتمع مس شهربابک در دست اجرا دارد که تاکنون سرباره مس به‌عنوان یک محصول جانبی محسوب می‌شد اما تصمیم گرفته شد مس محتوای این محصول هم استخراج شود.

حمیدرضا سعیدی با بیان اینکه محل اجرای طرح نخست فلوتاسیون در مجتمع مس سرچشمه است، اظهار داشت: ظرفیت ورودی این چهار هزار تن سرباره در روز است که در فرآیند فلوتاسیون به محصول نیمه نهایی مس (کنسانتره) تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به پروژه فلوتاسیون سرباره در ذوب مس خاتون‌آباد اظهار داشت: این پروژه برای ورودی ۲ هزار تن سرباره در روز برنامه‌ریزی شده و با توجه به گفت و گوهای مقدماتی باکارفرما (شرکت ملی صنایع مس ایران) قرار بر این است که طی ۲۴ ماه از زمان آغاز پروژه، به بهره‌برداری برسد.

سرباره در واقع به نوعی ضایعات کارخانه ذوب مس محسوب می‌شود زیرا در کارخانه ذوب برای تولید مس با عیار بالا، سرباره مس به عنوان ضایعات از محصول نهایی جدا می‌شود و به علت عیار پایین، تاکنون هیچ ماده معدنی از آن جدا نمی‌شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =