کد خبر 1925
۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش جزئی قیمتی در بازار آهن

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش جزئی قیمتی در بازار آهن

نخستین روز هفته با ثبات حداکثری قیمت روز آهن‌آلات آغاز شد؛ شمار زیادی از مبادی فروش نیز به کاهش قیمت‌ها اقدام کردند و به نوعی شاهد بازگشت آرامش در بازار آهن بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی به تقاضا امید جدی نمی‌رود. حرف‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس، بسته بودن اعتبارات بانکی باعث شده سرمایه‌ها به سمت کالاهای زود بازده یا با نقد شوندگی سریع حرکت کنند. در این شرایط وابستگی معاملات بورس به فروش‌های مدت‌دار هر روز بیشتر می‌شود. طبعاً واحدهای کوچک برای خود بازاری پیدا می‌کنند که با بزرگانی مثل ذوب آهن متفاوت است. دولت سعی می‌کند صادرات را باز کند فروش در رینگ صادراتی به همین منظور است ولی این روش یعنی به رسمیت شناختن دو نرخی ارز که معمولاً کالاها به سمت نرخ بالاتر متمایل می‌شوند.

معنای این روند آن است که قیمت‌ها به آرامی رو به بالا خواهند رفت. هرچند با افزایش قیمت بازار هر روز کوچکتر می‌شود. تاثیر این روند روی کالاهایی مثل شمش سریع‌تر از اسلب است ولی ماندگاری آن روی اسلب قوی‌تر از شمش و فراورده‌های آن خواهد بود. در هرحال بازار هفته‌های آینده بیشتر از تقاضای به کما رفته تحت تاثیر بازار ارز و سیاست‌های دولت است.

بررسی شرایط موجود بازار آهن نشان می‌دهد، نخستین روز هفته با ثبات حداکثری قیمت روز آهن‌آلات آغاز شد؛ شمار زیادی از مبادی فروش نیز به کاهش قیمت‌ها اقدام کردند و به نوعی شاهد بازگشت آرامش در بازار آهن بودیم.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در یک شرکت ۲۰۰ تومان کاهش یافته است. روز شنبه قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اگرچه نوسانات پراکنده‌ای نیز در برخی مبادی فروش مشهود بود به این صورت که چند کارخانه کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند.

ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق سیاه و انوع آن عمدتا ثبات داشتند اما کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی و همچنین افزایش قیمت نیز مشهود بود.

ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی با افزایش ۵۰ تومانی همراه بودند و برخی از کارخانه‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز نوسان چشمگیری نداشت و عمدتا ثابت اعلام می‌شد اما برخی سایزهای تیر ذوبی ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهش داشت، برخی سایزها نیز از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایشی بود. در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن اعلام قیمت نکرد و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش ۳۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی بودیم.

 نرخ روز نبشی و انواع ناودانی ایرانی و اروپایی هم عمدتا ثابت بودند اما نوسانات ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی هم مشاهده شد.

انواع لوله‌های مانیسمان، گازی و ... عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، قیمت روز قوطی آهن نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در عمده مبادی فروش همراه بود.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۶ هزار و ۹۳۷ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۵۷ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۸۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۰۱ هزار و ۸۲۶ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۱۵ هزار و ۴۰۷ واحدی، رقم ۹۷۵ هزار و ۸۰۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «شستا»، «فولاد»، «شپنا»، «کگل»، «شبندر» و «شپدیس» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وبهمن»، «ختوقا»، «شفن»، «شخارک» و «غشاذر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«کروی»، «غشهد»، «کاذر»، «دشیمی» و «خکار» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، از ۵۷ هزار تن محصول فولادی، ۵۵ هزار تن محصول روی تابلو معاملات قرار گرفت.

در همین حال، ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی روی تابلو معاملات قرار گرفت و به طور کامل به فروش رسید.

همچنین ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با تقاضای یک هزار تنی روبرو و یک هزار تن مقطع فولادی معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =