کد خبر 1940
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به وزیر صمت پیشنهاد سه گانه داد

انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به وزیر صمت پیشنهاد سه گانه داد

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای به وزیر صمت پیشنهادات سه گانه برای تنظیم بازار آهن اسفنجی ارائه کرده و آورده است با توجه به فرا رسیدن ماه‌های سرد سال و احتمال اعمال محدودیت تامین گاز، ضروری است کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه‌ای به وزیر صمت اعلام کرد افزایش قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا، باعث «وارد آمدن ضرر و زیان قابل توجه به کارخانجات فولادی به‌ویژه فولادسازان کوچک و متوسط» می‌شود و تعدادی از این کارخانجات مجبور به توقف تولید و تعطیلی شده‌اند. انجمن فولاد در نامه خود اصلاح شرایط عرضه و تقاضای آهن اسفنجی را خواستار شده است.

در این نامه انجمن فولاد از وزیر صمت تقاضا کرده که کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود و شرکت‌های بازرگانی مجاز به خرید آهن اسفنجی در رینگ رقابتی بورس کالا نباشند.

انجمن فولاد همچنین درخواست کرد که محدودیت‌های احتمالی بر مصرف گاز واحدهای احیاء مستقیم کاهش یابد تا از عرضه مکفی آهن اسفنجی در بورس کالا اطمینان حاصل شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

«پیرو مکاتبات متعدد قبلی با حضرتعالی و معاونین محترم آن وزارتخانه و همچنین بورس کالای ایران، همانگونه که پیش بینی می‌شد آهن اسفنجی به عنوان شارژ فلزی اصلی در تولید فولاد کشور طی چند ماه اخبر افزایش قیمت قابل توجهی داشته به طوری که نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی در بورس کالا از ۵۷ درصد در مرداد ماه به ۶۵ درصد در معاملات اخیر رسیده است؟

«با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل، تبدیل و استاندارد ضایعات در فرآیند ذوب فولاد، قیمت فروش فعلی شمش در بورس کالا موجب وارد آمدن ضرر و زیان قابل توجه به کارخانجات فولادی به ویژه فولادسازان کوچک و متوسط می‌گردد کما اینکه تعدادی از این کارخانجات به واسطه عدم توان تحمل زیان انباشته ماه‌های گذشته، مجبور به توقف تولید و تعطیلی شده‌اند که در مکاتبات قبلی این انجمن به اطلاع رسیده است.

بر این اساس و با توجه به اینکه با فرا رسیدن ماه‌های سرد سال، احتمال اعمال محدودیت‌های تامین گاز در کارخانجات احیاء مستقیم می‌رود که همین مسئله موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت دوباره آهن اسفنجی خواهد شد، خواهشمند است دستور فرمایید

1- کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش گردد.

٢- با عنایت به کمبود شدید عرضه آهن سفنجی نسبت به تقاضا (کمتر از ۶۰ درصد )، شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع گردند و تنها تولید کنندگان فولاد کشور ( قوسی و القایی ) مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند. تجار نیز صرفا در مچینگ و در صورت عدم تقاضای واحدهای تولیدی بتوانند آهن اسفنجی را خریداری نمایند.

۳- ضمن رایزنی با مسئولین ذیربط در وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای کاهش محدودیت‌های احتمالی بر واحدهای احیاء مستقیم و ایجاد هماهنگی بین شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی، زمینه عرضه مکفی و تولید مستمر آهن اسفنجی در بورس کالا در ماه‌های آتی سال فراهم آید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =