کد خبر 1956
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

رشد ۳۰ درصدی تولید گندله در فولاد خراسان در ۷ ماه

رشد ۳۰ درصدی تولید گندله در فولاد خراسان در ۷ ماه

تولید گندله در مجتمع فولاد خراسان هفت ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۴۶ تن بوده و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان تولید این محصول در مجتمع فولاد خراسان با ۴/ ۲۹ درصد افزایش همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، فولاد یکی از کالاهای اساسی پرمصرف در دنیا و به ویژه ایران به حساب می آید که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر رشد مصرف فولاد در کشورهای مختلف به شدت در رشد اقتصادی آنها موثر بوده، تا جایی که گفته می‌شود هر یک درصد رشد مصرف فولاد در یک کشور، معادل رشد اقتصادی ۸۵/ ۰ درصد آن کشور است. بیش از ۹۵ درصد تولید فلزات اساسی در جهان مربوط به فولاد و آلیاژهای فولادی بوده و مصرف فلزات دیگری همچون آلومینیوم، سرب و روی کمتر از ۵ درصد ارزیابی شده است.

در مجموع باید بیان کرد که یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بر تولید فولاد و محصولات زنجیره فولاد تاثیرگذار باشد، تامین انرژی است. بنا به استراتژی‌های اتخاذشده برای تولید فولاد در کشور، بخش عظیمی از کارخانه‌های زنجیره فولاد نیاز مبرم به گاز دارند. وجود ذخایر این منبع انرژی در ایران باعث شده است تا بدون توجه به فرهنگ استفاده از آن به بهره‌برداری بپردازیم درحالی که کشورهایی با منابع انرژی محدود همواره بر مصرف بهینه از این منابع تاکید داشته‌اند. مصرف بی‌رویه و بی‌برنامگی در عرضه گاز در کشور باعث شده است تا در برخی مواقع صنعتگران به ویژه فولادسازان با کمبود گاز مواجه شوند. از طرف دیگر به دلیل اینکه خوراک تولید برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی معمولا گاز طبیعی است در فصل‌های سرد سال به دلیل افزایش مصرف خانگی گاز طبیعی، خوراک نیروگاه‌ها کاهش می‌یابد و تولید برق نیز با کاهش شدید مواجه می‌شود. یکی دیگر از منابع انرژی در صنعت فولاد برق است که اگر تولید برق کاهش یابد، به تبع آن تولید فولاد نیز کاهش خواهد یافت.

اما نکته مهم اینجاست که اگر دولت به تعهدات خود در قبال تامین انرژی صنایع فولادی پایبند باشد، فولادسازان با قدرت هر چه تمام تر در جهت بهبود رکوردهای تولید درصدد فتح قله‌های موفقیت گام برمی‌دارند. فعالان این حوزه در برهه‌های سخت تاریخی ثابت کرده‌اند که با وجود کمبودها و سختگیری‌ها هیچ‌گاه ناامید نشده‌اند، بلکه به دنبال داخلی‌سازی راه‌حل‌ها و مواجهه با آنها بوده‌اند.

مجتمع فولاد خراسان یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ فولادی کشور در هفت ماه نخست سال جاری نیز توانست ۳۵۲ هزار و ۷۶۸ تن محصولات سبک ساختمانی را تولید کند و نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با میزان تولید ۳۲۵ هزار و ۷۹۲ تن رشد ۸ درصدی را به ثبت برساند. فولاد خراسان از این میزان تولید ۲۷۵ هزار و ۶۸۹ تن در بازار داخلی فروخت و نسبت به میزان فروش داخلی این محصول در مدت مشابه در سال گذشته با میزان ۲۲۰ هزار و ۴۲۲ تن رشد ۲۵ درصدی گزارش شده است. همچنین این شرکت در مدت مورد بررسی ۳۳ هزار و ۵۵۹ تن محصولات سبک ساختمانی را صادر کرد.

این مجتمع در ۷ ماه نخست سال جاری ۱۸۸ هزار و ۳۰۷ تن شمش تولید کرد که از این مقدار، ۱۲۸ هزار و ۸۴ تن را در بازار داخلی به فروش رساند و ۲۵ هزار و ۴۰۰ تن را صادر کرد. میزان تولید، فروش داخلی و صادرات این محصول در ۷ ماه نخست سال گذشته به ترتیب ۱۹۴ هزار و ۶۱۶ تن، ۹۹ هزار و ۴۷۶ تن و ۷۹ هزار و ۹۷۹ تن بوده است که با مقایسه آمار سال جاری و سال ۱۴۰۰ به ترتیب در میزان تولید، فروش داخلی و صادرات ۳ درصد کاهش، ۷/ ۲۸ درصد افزایش و ۶۸ درصد کاهش برآورد می شود.

گندله یکی دیگر از محصولات این مجتمع به حساب می‌آید که در هفت ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۱۱۷ هزار و ۳۴۶ تن تولید کرد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان تولید این محصول در مجتمع فولاد خراسان با ۴/ ۲۹ درصد افزایش همراه بوده است.

مجتمع فولاد خراسان در مدت زمان مورد بررسی در سال جاری توانست ۷۳۶ هزار و ۲۰ تن آهن اسفنجی و بریکت تولید کند و نسبت به تولید ۶۹۰ هزار و ۱۳۹ تنی در۷ ماهه سال ۱۴۰۰ افزایش ۶/ ۶درصدی را به ثبت برساند. این مجتمع در مدت مورد نظر ۴ هزار و ۲۸۳ تن را در بازار داخلی مورد معامله قرار داد. در مجموع میزان فروش محصولات شرکت فولاد خراسان از ابتدای سال مالی تا تاریخ منتهی به ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱ چیزی حدود ۴۶۷ هزار و ۱۵ تن برآورد شده، این در حالی است که مجموع فروش محصولات این شرکت در مدت مورد بررسی در سال ۱۴۰۰ میزان ۴۸۰ هزار و ۸۶۴ تن به ثبت رسیده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =