کد خبر 1959
۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود معاملات در بازار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رکود معاملات در بازار

در بازار آهن نگرانی از وضعیت بازار، تغییرات نرخ ارز، به همراه تعاملات بین‌المللی برای برجام عاملی شده تا فروشندگان با رکود معاملات روبرو شوند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با تشدید رکود ساخت و ساز وضعیت بازار فروش آهن نیز متاثر از این موضوع شاهد رونق معاملات نیست و همین امر مشکلاتی را برای فروشندگان به وجود آورده است چرا که آنها ملزم به پرداخت هزینه‌هایی از جمله مالیات و بیمه هستند اما از آن طرف فروش مناسبی ندارند تا بتوانند جبران هزینه‌های خود را داشته باشند. 

نکته جالب اینجاست برخی از فعالان بازار می‌گویند رکود معاملات باعث شده تا فروشندگان به فروش اقساطی گرایش پیدا کنند تا به دنبال آن بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران نمایند.

 با وجود شرایط رکودی؛ بازار شاهد نوسانات قیمتی نیز در بخش انواع مقاطع آهن و میلگرد بوده است. نگرانی از وضعیت بازار، تغییرات نرخ ارز، به همراه تعاملات بین‌المللی برای برجام عاملی شده تا فروشندگان با رکود معاملات روبرو شوند.

در حال حاضر قیمت انواع آهن نسبت به هفته گذشته افزایشی بوده است اما این موضوع مقطعی است و ممکن است طی روزهای آینده بازار ثبات قیمتی را تجربه کند ولی مهم اینجاست بازار درگیر رکود و تورم عجیبی قرار گرفته است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در دو شرکا از ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش یافت و در دو چند کارخانه از ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشت. 

قیمت پروفیل آهنی در کارخانه‌های صدرا، نیکان و... کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما سایر کارخانه‌ها تغییر قیمتی نداشتند.

قیمت لوله داربستی، مانیسمان، گازی و ... نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شدند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌ها ثابت بوده است.

همچنین قیمت تیرآهن در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود اما نوسانات تیراهن ذوب آهن اصفهان متعدد بود، در برخی سایزها کاهش ۱۰ هزار تومانی و در برخی افزایش ۲۰ الی ۷۰ هزار تومانی مشاهده شد، همچنین کارخانه‌های فایکو و فولاد یزد ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند. شرکت‌ ظفر بناب هم قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن اعلام قیمت نکرد و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

قیمت روز ورق آهنی غالبا ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و کارخانه اکسین نیز ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت.

ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی در اکثر مبادی فروش با کاهش ۵۰ تومانی همراه بود اما کارخانه ورق رنگی هفت الماس و فولاد بهمن ثابت بودند.

بازار بورس 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲ هزار و ۲۸۱ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۳ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۹ هزار و ۸۱۹ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی با رشد یک هزار و ۷۵۴ واحدی، رقم ۹۷۰ هزار و ۳۹۵ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «خودرو»،«بفجر»،«وغدیر»،«فارس»،«وامید»،«پارس»و«فملی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «کاما»،«غبشهر»،«بکام»،«چافست»و«غشان» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «حفارس»،«وتوس»،«بالبر»،«ولملت»و«دروز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۳۳ هزار و ۱۵۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۲۲ هزار تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، تابلو معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه حجم ۵ هزار تنی شمش بلوم بود که به طور کامل معامله شد.

همچنین،آهن اسفنجی با حجم عرضه ۱۰ هزار تن و تقاضای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن روی تابلو مواجه شد که از این حجم عرضه همه آن به فروش رسید.

علاوه بر این، ۷ هزار تن ورق گالوانیزه روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت ۴ هزار و ۶۰۰ تن این محصول فروخته شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =