کد خبر 1961
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

کاهش ردپای کربن در صنعت فولاد با فناوری هیدروژن سبز

کاهش ردپای کربن در صنعت فولاد با فناوری هیدروژن سبز

راه‌اندازی نیروگاه هیدروژن سبز مصر که در جریان رویداد COP۲۷ اعلام شد، سیگنال قدرتمندی برای تولیدکنندگان فولاد در مورد عزم مصر برای کاهش چشمگیر ردپای کربن شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، جدا از چالش‌های اقتصادی، وقفه در زنجیره‌های تأمین در مقیاس جهانی، کاهش تقاضا برای محصولات فولادی و شرایط سیاسی متشنج در برخی مناطق، صنعت فولاد با یک مشکل بسیار مهم دیگر از جمله مشکل زیست محیطی مواجه است که نیاز به سریع‌ترین راه‌حل‌ها دارد. این روزها کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) در شرم‌الشیخ مصر در حال برگزاری است و توجه فعالان بازار فولاد در این کشور را به خود جلب کرده است. در نتیجه صنعت فولاد مصر در آستانه فرصت‌ها و راه‌حل‌های جدیدی قرار دارد. 

در طول این کنفرانس، قراردادی بین شرکت مصدر، یک شرکت اماراتی با دو پیمانکار مصری منعقد شده که به یکی از اولین قراردادهای بزرگ برای تقویت صنعت انرژی پاک در مصر تبدیل شده است. طی این قرارداد قرار است یک نیروگاه بادی ۱۰ گیگاواتی توسعه یابد که پس از تکمیل، سالانه ۴۷۷۹۰ گیگاوات ساعت انرژی پاک تولید خواهد کرد. این امر باعث کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن تا ۲۳.۸ میلیون تن می‌شود که معادل حدود ۹ درصد از انتشار CO۲ فعلی در مصر است. این خبر اشتیاق فولادسازان مصری را برانگیخته است و همه سعی می‌کنند با انرژی خورشیدی و بادی سبز شوند. استفاده از هیدروژن به جای گاز طبیعی موضوع مورد علاقه شرکت‌کنندگان در COP۲۷ است.  

بر اساس پیش‌بینی محققان، ضروری است انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند تا هدف محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن محقق گردد.
هیدروژن سبز که از آب با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود، این پتانسیل را دارد که نقش مهمی در کربن‌زدایی در صنایع سنگین ایفا نماید. آغاز مرحله اول راه‌اندازی نیروگاه هیدروژن سبز مصر که در جریان رویداد COP۲۷ اعلام شد، سیگنال قدرتمندی برای تولیدکنندگان فولاد در مورد عزم مصر برای کاهش چشمگیر ردپای کربن شد. این تاسیسات در عین سخنا با مشارکت یک تولیدکننده آمونیاک نروژی ساخته خواهد شد و اولین کارخانه هیدروژن سبز یکپارچه در آفریقا خواهد بود که قادر به تحویل تا ۱۵۰۰۰ تن هیدروژن سبز است. هیدروژن به عنوان ماده اولیه برای تولید آمونیاک سبز می‌باشد. خبر راه‌اندازی این پروژه با استقبال مثبت تولیدکنندگان داخلی فولاد مواجه شده است. هیدروژن جایگزین گاز طبیعی خواهد شد و حالا برخی از کارخانه‌های فولاد در حال بررسی گزینه‌های استفاده از آن هستند.

گفتنی است هیات اعزامی ایران به این کنفرانس متشکل از نمایندگان برخی دستگاه های مرتبط با موضوع تغییرات آب و هوا به ریاست علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود که ۲۳ تا ۲۵ آبان (۱۴ تا ۱۶ نوامبر) در نشست وزرا برای ارائه بیانیه ملی و همچنین انجام دیدارهای دوجانبه با وزرای کشورهای همسایه و رؤسای سازمان های بین المللی در حاشیه نشست، شرکت می کنند.

کد خبر 1961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =