کد خبر 1966
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

فاصله زیاد اکتشافات معدن در ایران و جهان

فاصله زیاد اکتشافات معدن در ایران و جهان

اکتشاف نخستین حلقه معدنکاری است، که باید جدی‌تر از پیش به آن توجه شود تا تحولی در این حوزه رقم بخورد و سراسر سرزمین از مزایا و مواهب اقتصادی معدنکاری برخوردار شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، از آنجایی که اکتشاف نخستین حلقه معدنکاری است، جای آن دارد که جدی‌تر از پیش به آن توجه شود تا تحولی در این حوزه رقم بخورد و سراسر سرزمین از مزایا و مواهب اقتصادی معدنکاری برخوردار شود.

امین صفری، معاون امور معادن و صنایع معدنی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از فاصله زیاد اکتشافات در ایران و جهان گفت و عنوان کرد: در کشور به شعار حمایت از اکتشاف توجه زیادی می‌شود.

وی تصریح کرد: همه فعالان معدنی به این موضوع اذعان دارند که اکتشاف یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت معدنکاری است. حتی شرکت‌هایی که پیش از این معدنی نبودند، یک بخش معدنی راه‌اندازی کرده و به تحقیق و بررسی شرایط معادن و اکتشاف پرداخته‌ و ماشین‌آلات و تجهیزات خریده‌اند. این بخش نسبت به سال‌های قبل پیشرفت خوبی داشته، اما فاصله ما با کشورهای پیشرو بسیار زیاد است. به‌لحاظ تجهیزات و روش‌های حفاری نیز بخش معدن ایران از ابتدای کار که مربوط به زمین‌شناسی است تا انتها، همچنان به‌صورت سنتی و با فناوری ۴۰ سال پیش در حال فعالیت است، اما در دنیا هم تجهیزات و هم روش‌های تحلیل تغییر کرده و به‌روز شده‌ است؛ در نتیجه باید گفت فاصله ما با استاندارد دنیا بسیار زیاد است.

امین صفری در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های غیردولتی به حوزه اکتشاف معدنی ورود کرده‌اند یا خیر؟ گفت: شرکت‌های بزرگ خصولتی کمبود منابع برای سال‌های آینده را احساس می‌کنند؛ به‌ویژه شرکت‌های زنجیره فولاد این احتمال را بالا می‌دانند که تا ۱۵ سال آینده ممکن است با کمبود مواد اولیه مواجه شوند؛ از همین رو ناچار به توجه به حوزه معدن و اکتشافات شده‌اند.

وی گفت: اکتشاف فرآیندی پرهزینه و پرریسک است، به همین علت شرکت‌های خصوصی معدنی در سال‌های گذشته کمتر به‌طور گسترده به این حوزه پرداخته‌اند، اما امروزه به‌دلیل افزایش قیمت مواد معدنی توجه این شرکت‌ها به اکتشافات جلب شده است. به‌نظر می‌رسد این یک فرصت طلایی برای دولت است تا از جذابیت ایجادشده برای بخش‌خصوصی استفاده کند.

دولت می‌تواند به‌جای اینکه خود دست به عملیات اکتشافی بزند، پول شرکت‌های خصوصی را در این برهه وارد بخش اکتشاف کند و معادن را توسعه دهد. البته باید تاکید کنیم این فرصت طلایی ابدی و تضمین‌شده نیست. شاید ۵ سال دیگر چنین فرصتی در دسترس نباشد. در مجموع می‌توان این‌گونه بیان کرد که شرکت‌های خصوصی امروز بسیار مشتاق به انجام کار اکتشاف در کشور هستند.

وی در ادامه به تاثیر معدنکاری فراسرزمینی در تامین مواد اولیه صنایع معدنی کشور اشاره کرد و افزود: شک نکنید معدنکاری فراسرزمینی به رفع مشکل تامین مواد اولیه کمک خواهد کرد؛ به‌ویژه در حوزه سنگ‌آهن شرکت‌های ایرانی مجبورند به سمت معادن فراسرزمینی حرکت کنند و هر شرکتی که زودتر به این فکر باشد، سود بیشتری کسب خواهد کرد.

کد خبر 1966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =