کد خبر 1981
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴

مهجوری صنعت آلومینیوم در میان صنایع

مهجوری صنعت آلومینیوم در میان صنایع

صنعت آلومینیوم با چالش‌های جدی در مسیر فعالیت خود روبه‌رو است. بخش بزرگی از مشکلات این صنعت از نبود متولی دقیق برای آن نشأت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، صنعت آلومینیوم با چالش‌های جدی در مسیر فعالیت خود روبه‌رو است. بخش بزرگی از مشکلات این صنعت از نبود متولی دقیق برای آن نشأت می‌گیرد. در واقع این صنعت فاقد سیاست‌گذاری صحیح است و همین موضوع نیز عملا توسعه این بخش را تحت تاثیر منفی قرار داده است. برای رفع بحران‌های یادشده در این بخش، تشکیل یک نهاد تصمیم‌گیر و در ادامه نظارت قوی بر اجرای صحیح قوانین در این حوزه ضروری به‌نظر می‌رسد.

آریا صادق‌نیت حقیقی، فعال صنعت آلومینیوم درباره فقدان سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه اظهار کرد: نبود سیاست‌گذاری جامع برای زنجیره آلومینیوم بزرگ‌ترین چالشی است که فرآیند تولید در این بخش را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. این صنعت تحت تاثیر مشکلات به گذر روزگار دچار شده و سیاست‌گذاری در این صنعت به‌منزله هدف‌گذاری اصولا محلی از اعراب ندارد.

وی افزود: در افق ۱۴۰۴ تولید ۱.۵ میلیون تن شمش آلومینیوم هدف‌گذاری شده است. در حال حاضر این امید می‌رود که میزان تولید در صنعت آلومینیوم در سال جاری به نصف ظرفیت یادشده برسد؛ این در حالی است که تنها ۳ سال تا افق ۱۴۰۴ فرصت داریم؛ بنابراین باید گفت یک بار هم که هدفی برای این صنعت تدوین شده، هیچ الزامی برای تحقق آن وجود ندارد.

حقیقی گفت: در واقع سیاست‌گذاران هیچ الزام و توجهی به تحقق اهداف توسعه‌ای این صنعت ندارند و عملا آن را نادیده می‌گیرند. 

 این فعال صنعت آلومینیوم در ادامه تاکید کرد: صنایع بالادستی تنها به کسب بیشترین سود فکر می‌کنند و تعهدشان نسبت به خدمات دولتی که دریافت می‌کنند، اهمیت چندانی ندارد. حال باتوجه به آنکه هیچ ارگان تصمیم‌گیر، تصمیم‌ساز و نظارتی وجود ندارد، این واحدهای بالادستی عملا ملزم به تامین نیاز صنایع پایین‌دستی نمی‌شوند؛ بنابراین مشکلات متعددی برای صنایع در مسیر تامین مواد اولیه پدید می‌آید.

کمبود انرژی، مانع جدی تولید

حقیقی گفت: مصرف انرژی در تولید شمش آلومینیوم قابل‌توجه است. انرژی در تمامی حلقه‌های تولید این محصول استفاده می‌شود و نقش غیرقابل جایگزینی را در فرآیند تولید برعهده دارد. در واقع انرژی را باید مولفه اصلی تولید این محصول دانست.

وی افزود: اغلب صنایع از کوره‌های ذوب برای تداوم تولید خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین گاز و برق فاکتورهای مهمی برای تداوم تولید در صنعت آلومینیوم هستند. خطوط نورد، دستگاه‌های برش، اکسترود و سایر تجهیزاتی که در فرآیند تولید محصولات آلومینیومی کاربرد دارند نیز نیازمند تامین انرژی هستند؛ بنابراین با بروز بحران در تامین انرژی، صنایع پایین‌دستی از دو منظر تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ از یک ‌سو با ایجاد محدودیت در تامین انرژی صنایع بالادستی، تولید مواد اولیه واحدهای پایین‌دستی محدود می‌شود که این موضوع رشد فزاینده قیمت مواد اولیه را به‌دنبال دارد و عملا تولید واحدهای پایین‌دستی را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و از سوی دیگر فرآیند تولید در صنایع پایین‌دستی نیز با ایجاد محدودیت در تامین انرژی، عملا تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. 

 این فعال صنعت آلومینیوم با اشاره به محدودیت برق این واحدها در فصل تابستان و ماه‌های گرم سال گفت: در طول سال‌های گذشته در نام‌گذاری هر سال تولید، نقش محوری داشته است. با این وجود تولید جزو هیچ یک از اولویت‌های سیاست‌گذاران نیست. یعنی تولید تنها به شعار محدود است و راهکار عملیاتی برای حمایت از آن ترتیب داده نمی‌شود. به‌عنوان مثال هر بار صنایع در درجه نخست قربانی محدودیت‌های انرژی می‌شوند و این مشکلات عملا نادیده انگاشته می‌شود؛ کما اینکه در سال جاری محدودیت‌هایی در تامین برق صنایع وجود داشت. در ماه‌های گرم سال، هر هفته حداقل یک بار، برق واحدهای تولیدکننده آلومینیوم کشور قطع شد. با این وجود دولتمردان با افتخار می‌گویند در تابستان امسال، خاموشی نداشته‌ایم. گویا صنعت هیچ محلی از اعراب و توجه در فرآیند سیاست‌گذاری ندارد.

حقیقی گفت: از هم‌اکنون نیز زمزمه‌های قطع گاز در زمستان مطرح شده است. این مشکل در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز ادامه یابد. بدون تردید تداوم این چالش در نهایت به ضرر صنایع آلومینیوم کشور است و عملا تداوم تولید را در این زنجیره، تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

این فعال صنعت آلومینیوم گفت: اگر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای توسعه میادین گازی انجام نگیرد، این چالش در سال‌های آینده به‌شدت جدی خواهد شد؛ بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گازی دنیا، با کمبود و محدودیت انرژی روبه‌رو می‌شود.

پایان پیام/ف

کد خبر 1981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =