کد خبر 1982
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

چالش‌های تولید و فروش فلز نقره‌ای

چالش‌های تولید و فروش فلز نقره‌ای

آلومینیوم یکی از فلزات اساسی است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف ازجمله در صنعت ساختمان، خودروسازی، حمل‌ونقل، صنایع نظامی، دفاعی، بسته‌بندی الکترونیک و انتقال برق دارد. تولید آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آلومینیوم یکی از فلزات اساسی است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله در صنعت ساختمان، خودروسازی، حمل‌ونقل، صنایع نظامی، دفاعی، بسته‌بندی الکترونیک و انتقال برق دارد. تولید آلومینیوم یکی از صنایع استراتژیک در جهان است. تولید پایدار و سازگار با محیط‌زیست از مهم‌ترین ویژگی‌های آلومینیوم است که تاثیر بسزایی بر صنعتی شدن و پیشرفت کشورها دارد؛ بر همین اساس نیز از این فلز نقره‌ای رنگ با عنوان فلز آینده نام برده می‌شود. ایران به‌عنوان نخستین تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه شناخته می‌شود. با این وجود در طول سال‌های گذشته کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه همچون امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و قطر توانسته‌اند سهم خود را در تولید آلومینیوم برپایه بهره‌مندی از ذخایر انرژی افزایش دهند و در مقابل ایران حتی از تحقق اهداف نخست خود برای توسعه صنعت آلومینیوم نیز باز مانده است. این عقب‌ماندگی در سایه نبود متولی واحد برای این صنعت و نظارت دقیق بر عملکرد آن ایجاد شده است.

قیمت مواد اولیه، چالش اصلی تولیدکنندگان آلومینیوم

هوشنگ گودرزی، فعال صنعت آلومینیوم در رابطه با چالش‌های صنعت آلومینیوم اظهار کرد: تولید آلومینیوم از اهمیت ویژه‌ای برای اقتصاد ایران برخوردار است. این صنعت برپایه بهره‌مندی از ذخایر ارزان انرژی در کشور شکل گرفته و توسعه یافته است. با این وجود فعالان صنعت آلومینیوم در روند فعالیت خود با چالش‌های جدی روبه‌رو هستند که تولید آنها را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

وی افزود: تامین مواد اولیه با بهای مناسب یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در کشور ما است. در واقع میان صنایع بالادستی و پایین‌دستی در تعیین فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم در سال‌های گذشته، همواره چالش وجود داشته است. فرمول تعیین قیمت پایه شمش آلومینیوم برابر است با: «قیمت شمش آلومینیوم در بورس فلزات لندن× ۱.۱ × میانگین نرخ ارز» با این وجود فعالان صنایع پایین‌دستی آلومینیوم کشور نسبت به این نرخ معترض هستند و آن را اشتباه می‌دانند، چراکه با این فرمول، قیمت شمش آلومینیوم در بازار جهانی به‌مراتب پایین‌تر از بهای فروش این محصول در بازار داخلی خواهد بود.

گودرزی گفت: سندیکای صنایع آلومینیوم کشور پیشنهاد داده فرمول تعیین قیمت پایه شمش آلومینیوم به‌گونه‌ای تغییر کند که بهای فروش شمش در بازار داخلی حداکثر با بهای صادراتی این محصول برابری کند؛ به این ترتیب فرصتی برای رقابت میان صنایع پایین‌دستی با رقبای سایر کشورها فراهم می‌شود.

این فعال صنعت آلومینیوم افزود: عرضه محدود شمش آلومینیوم در بورس کالا، چالش دیگری است که به رشد قابل‌توجه بهای این محصول در رینگ معاملاتی بورس کالا منتهی می‌شود و بر عملکرد صنعتگران تاثیر منفی دارد. در واقع عرضه محدود شمش آلومینیوم در بورس کالا زمینه‌ساز شدت گرفتن رقابت برای خرید این محصول در رینگ معاملاتی می‌شود. این رقابت در هفته‌های اخیر از ۱۰ تا ۲۰ درصد برآورد شده است. در هفته‌های گذشته چند بار عرضه آلومینیوم در بورس کالا، ملغی شده که همین موضوع رقابت را در رینگ معاملاتی بورس کالا، تشدید کرده است.

ضرورت نظارت بر اجرای مصوبات قانونی

گودرزی گفت: نهاد ناظر بر فرآیند عرضه محصولات مختلف و تنظیم بازار صنایع معدنی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ بر همین اساس از این وزارتخانه انتظار می‌رود ضمن بررسی شرایط تولید در صنایع آلومینیوم، مانع گرانفروشی و ضرر فعالان صنایع پایین‌دستی شود. در همین حال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظیفه بررسی این شرایط را بر عهده دارد، اما در عمل هیچ اقدام اجرایی در راستای حمایت از صنایع پایین‌دستی ترتیب داده نمی‌شود.

وی افزود: در ماه‌های اخیر فرآیند تعیین قیمت پایه شمش آلومینیوم در بورس کالا، برعهده بورس کالا گذاشته شده و نگرش بورس کالا نیز در حمایت از صنایع بالادستی خلاصه شده است. در چنین شرایطی شاهد رشد قابل‌توجه بهای این محصول در بورس کالا هستیم. در واقع باید پذیرفت عملکرد صنایع پایین‌دستی و متضرر شدن آنها، از اهمیت کافی برای مدیران برخوردار نیست.

گودرزی افزود: برخی از صنایع بالادستی آلومینیوم کشور به دولت وابسته هستند، اما برخی دیگر در اختیار بخش خصوصی هستند. در حال حاضر واحدهایی که به‌نوعی به دولت وابسته هستند، در تامین نیاز صنایع پایین‌دستی فعالانه‌تر عمل می‌کنند.

گودرزی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی نظارت بر روند تامین نیاز صنایع پایین‌دستی ازسوی سیاست‌گذاران گفت: رفع بسیاری از مشکلات در صنایع آلومینیومی نیازمند نظارت دقیق بر عملکرد واحدهای بالادستی است. با این حال نظارت دقیقی بر اجرای مصوبات قانونی وجود ندارد و همین موضوع نیز عملا فعالیت صنایع را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد؛ بر این اساس انتظار می‌رود نظارت دقیقی بر اجرای دستورالعمل‌ها و تامین نیاز واحدهای پایین‌دستی صنایع آلومینیوم کشور وجود داشته باشد.

وی افزود: صنایع بالادستی آلومینیوم کشور برپایه بهره‌مندی از انرژی ارزان در کشور احداث شده‌ و توسعه یافته‌اند. این واحدها در حال حاضر بر پایه بهره‌مندی از همین مزیت‌ها، امکان رقابت در بازار جهانی را یافته‌اند؛ بنابراین موظفند در درجه نخست نیاز صنایع پایین‌دستی به محصول را تامین کنند.

فروش شمش آلومینیوم با قیمت بالا در بازار داخلی، هزینه تمام‌شده تولید را در واحدهای پایین‌دستی افزایش داده است. در چنین شرایطی صنایع آلومینیومی ما توان رقابت در بازار جهانی را ندارند و عملا بستر فروش خود را از دست داده‌اند، اما شمش ارزان آلومینیوم ایران، امکان رقابت‌پذیری حداکثری را برای تولیدکنندگان ترک فراهم کرده است؛ بنابراین بازنگری در این سیاست‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

پایان پیام/ف

کد خبر 1982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =