کد خبر 2010
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ فولاد نیازمند گردش کار بالا

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ فولاد نیازمند گردش کار بالا

بازار در شرایط بسیار نگران است و محتاط شده برآیند آن افت شدید معاملات و کاهش قیمت‌ها در کوتاه مدت است. این کاهش قیمت بسیار نگران‌کننده است بخصوص در بخش فولاد که نیاز به اعتماد و گردش کار بالا دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی همه چیز به آرامش جامعه گره خورده، دولت سعی می‌کند نرخ ارز را مهار کند طلا و اوراق ارزی می‌فروشد. اینها نشانه‌های احتمال افزایش نرخ ارز هم هست. ولی تنش‌ها بازار را نگران کرده بسیاری از تعهدات تجار در چهار ماه آخر سال است دستورات بانک مرکزی مبنی بر بسته شدن حساب بدهکاران هم نگرانی از فروش‌های مدت دار را افزایش داده چرا که اگر یک نفر چک برگشتی داشته باشد تمام حساب‌هایش بسته می‌شود. در حالیکه ممکن است در حساب‌های دیگر پول کافی برای تسویه تعهدش داشته باشد این امر با توجه به مشکل ساتنا و جابجایی پول بسیار خطرناک است. مشاهده شده فرد وجه چک را از یک حساب متعلق به خودش به حساب دیگرش واریز کرده اما به دلیل توقف اینترنت پول به حساب ننشسته و چک برگه خورده تا چک پاس نشود تمام حساب‌ها متوقف می‌ماند!! حالا صاحب چک برگه خورده چه باید بکند؟ این مساله به سهام‌دارها و ضامنین هم گسترش یافته. به همین دلیل بازار نسبت به انجام معامله غیرنقد حساس شده با توجه به بسته بودن تسهیلات بانک‌ها و محدودیت شدید پول این تصمیمات سخت‌گیرانه بدتر بازار را متوقف خواهد کرد.

دولت با این برنامه می‌خواهد اطمینان به بازگشت تعهدات را به بازار برگرداند ولی این مساله بیشتر ریشه در رفتار خود دولت دارد که به تعهداتش عمل نکرده یا نمی‌کند. یک نمونه آن برنامه جدید واگذاری طرح‌های نیمه تمام دولت به طلب کارها از دولت است. در هر حال دولت در شرایطی که تحریم‌ها گسترده‌تر می‌شود و در داخل با مسایل زیادی روبروست کمربندها را هم سفت‌تر می‌کند. نتیجه این روند رکود بیشتر است. بازار با توجه به جمیع این مسایل بسیار نگران است و محتاط شده برآیند آن افت شدید معاملات و کاهش قیمت‌ها در کوتاه مدت است. این کاهش قیمت بسیار نگران‌کننده است بخصوص در بخش فولاد که نیاز به اعتماد و گردش کار بالا دارد.

در هفته‌های گذشته صادرات به عراق تشدید شده افزایش نرخ ارز در ایران و بالا رفتن درآمد نفتی در عراق دلایل اصلی این روند بوده اما به همان نسبت قیمت محصولات ایران در آن کشور کاهش یافته است. با ادامه این روند بازار عراق به زودی کساد خواهد شد. تنها موردی که می‌تواند روی قیمت‌ها اثر افزایشی داشته باشد قطع گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی است که با توجه به رکود بازار تاثیر آن معلوم نیست. در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه فولاد و آهن پرداخت شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در سه شرکت از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش داشته است. اکثر کارخانه‌ها روز گذشته قیمت روز میلگرد را ثابت اعلام کردند و تنها چند کارخانه کاهش قیمت ۵۰ الی ۳۰۰ تومانی اعمال کردند.

نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند شرکت آریان فولاد، منظومه و ... کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند.

قیمت قوطی آهن نیز مانند سایر محصولات بود به طوری که علاوه‌بر ثبات در غالب کارخانه‌ها کاهش ۱۰۰ تومانی نیز داشت، اگرچه پروفیل یاران با افزایش ۱۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

لوله‌های داربستی، گازی، مبلی و ... نیز در کلیه کارخانه‌ها ثبات قیمت داشتند.

قیمت تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی شاخه‌های تیر ذوبی و تیرآهن کرمانشاه ۱۰ الی ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشتند. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۱۰۰ تومان کاهش داد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه ایی از ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه و روغنی دیروز حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت اما در عین حال قیمت ورق رنگی بدون تغییر عرضه شد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در کارخانه‌های فولاد مبارکه و کاویان با افزایش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها اعلام شد در حالی که کارخانه ورق سیاه گیلان کاهش ۳۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشت.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس 

شاخص کل بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۱ هزار و ۵۵۵ واحد افزایش یافت و به یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۶۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۸۹۶ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۲ هزار و ۸۵۵ واحدی قرار گرفت.

در این میان، شاخص فلزات اساسی نیز با افزایش ۸ هزار و ۲۷۷ واحدی، رقم ۹۵۹ هزار و ۷۳۸ واحد را نشان داد.

البته باید توجه داشت که نمادهای «فولاد»، «خودرو»، «شبندر»، «شستا»، «شپنا»، «شتران» و «خساپا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وساپا»، «خگستر»، «ورنا»، «خکار» و «غشان» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غاذر»، «قنیشا»، «حفارس»، «دلقما» و «دروز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز یکشنبه، ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ بورس کالا برای محصولات فولادی هیچ اطلاعیه عرضه‌ای منتشر نکرد. برهمین اساس، هیچ محصول فولادی در بورس کالا عرضه نشد، این در حالی است که در روزهای یکشنبه بیشتر آهن اسفنجی و بریکت عرضه می‌شد. 

با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا قیمتگذاری محصولات از حالت دستوری خارج شده و براساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.

گفتنی است رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی که با تشکل‌های این بخش‌ها داشت، برای عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا مُصر بود.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته حدود ۸۲ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه شده بود که کل حجم عرضه شده به فروش رسید. قیمت هر کیلو آهن اسفنجی حدود ۸ هزار و ۱۱۹ تومان برآورد شد که بیانگر کاهش ۱۰ درصدی این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود.

پایان پیام/ف

کد خبر 2010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =