کد خبر 2011
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

چشم‌انداز بازار جهانی ثابت است

 چشم‌انداز بازار جهانی ثابت است

شمش و ضایعات نیز در بازار جهانی با افت قیمت ۱۰ تا ۲۰ دلاری روبرو شد. چشم‌انداز بازار جهانی ثابت است و اگر در چین اتفاق خاصی نیفتد روال تا پایان سال میلادی همین است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در سال ۲۰۰۵، اقتصاد جهان رو به جلو در حال حرکت بود. رشد جهانی مصرف سرانه انرژی در دوره ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به میزان ۲.۳ درصد در سال افزایش یافت. چین در دسامبر ۲۰۰۱ به سازمان تجارت جهانی ملحق شد و تقاضای آن برای انواع سوخت‌های فسیلی بالا رفت. همچنین حباب در بازار مسکن ایالات متحده وجود داشت که ناشی از نرخ بهره پایین و استانداردهای ضعیف پذیره‌نویسی بود.

مشکل سال ۲۰۰۵، مانند اکنون، تورم در هزینه‌های انرژی بود که به طور کلی به تورم همه چیز منجر می‌شد. فدرال رزرو تصمیم گرفت این مشکل را با افزایش نرخ بهره صندوق‌های فدرال از ۱ درصد به ۵.۲۵ درصد بین ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ و ۳۰ ژوئن ۲۰۰۶ برطرف کند.

 اکنون، جهان با مشکل بسیار متفاوتی مواجه است. قیمت‌های بالای انرژی دوباره تورم قیمت مواد غذایی و به طور کلی تورم همه چیز را تغذیه می‌کند. اما روند اساسی در مصرف انرژی بسیار متفاوت است. نرخ رشد مصرف سرانه انرژی جهان در دوره ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، ۲.۳ درصد در سال بود، اما به نظر می‌رسد مصرف سرانه انرژی برای دوره ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ کمی کاهش می‌یابد و منفی ۰.۴ درصد در سال است. به نظر می‌رسد جهان در حال حاضر در لبه رکود است.

فدرال رزرو اکنون در شرایط بسیار متفاوت از رویکرد نرخ بهره مشابهی استفاده می‌کند. اما بعید است این رویکرد به نتیجه مطلوب برسد. چراکه افزایش نرخ بهره در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تا پس از جولای ۲۰۰۸ به کاهش قیمت نفت منجر نشد. فدرال رزرو آمریکا در ژوئن ۲۰۰۴ زمانی که میانگین قیمت نفت برنت تنها ۳۸.۲۲ دلار در هر بشکه بود، شروع به افزایش نرخ‌های بهره هدف کرد. این نرخ‌های بهره در پایان ژوئن ۲۰۰۶، زمانی که قیمت نفت به طور متوسط ۶۸.۵۶ دلار در هر بشکه بود، افزایش یافت. قیمت نفت بر این اساس در نهایت در ژوئیه ۲۰۰۸ به ۱۳۲.۷۲ دلار در هر بشکه رسید. بنابراین، بالاترین قیمت بیش از سه برابر قیمت در ژوئن ۲۰۰۴ بود، زمانی که فدرال رزرو آمریکا تصمیم گرفت تا افزایش نرخ بهره را آغاز کند.

افزایش نرخ بهره نیز احتمال عدم پرداخت بدهی را افزایش می‌دهد و این عدم پرداخت بدهی می‌تواند مشکل بزرگی به خصوص برای بانک‌ها و سایر موسسات مالی باشد. با نرخ‌های بهره بالاتر، بودجه بازنشستگی کمتر مناسب می‌شود. کسب و کارهای مختلف سرمایه‌گذاری جدید را گران‌تر می‌دانند. بسیاری از کسب و کارها احتمالاً کوچک می‌شوند یا به طور کامل شکست می‌خورند. این تأثیرات غیرمستقیم راه دیگری برای شکست اقتصاد جهانی است.

روند امیدواری به بهبود بازار چین کم رنگ شده چون بیماری کرونا با کاهش محدودیت‌ها در حال اوج گرفتن است. شمش و ضایعات نیز در بازار جهانی با افت قیمت ۱۰ تا ۲۰ دلاری روبرو شد. قیمت نفت نیز همچنان در محدوده ۹۰ دلار بازی می کند. چشم انداز بازار جهانی ثابت است و اگر در چین اتفاق خاصی نیفتد روال تا پایان سال میلادی همین است.

سنگ آهن
در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد در چین  به روند بهبود هفته های اخیر ادامه داد و با بیش از ۴ دلار بهبود نسبت به هفته قبل به بالای ۹۸ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. چشم انداز بازار مثبت شده و فعالان بازار امیدوارند دولت چین محدودیت های کرونایی را علی رغم افزایش آمار ابتلا کمتر کند و بسته های محرک اقتصادی بیشتری برای حمایت از بازار مسکن اعلام کند تا روند رشد اقتصادی آن بیش از این مختل نشود.

قراضه
هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین ۸۰-۲۰  نزولی بوده از ۳۴۴ دلار تا ۳۳۶ دلار هم کاهش یافت ولی پایان هفته با مقاومت عرضه کننده ها  و معامله ای برای قراضه امریکا در قیمت بالاتر، متوسط قیمت بازار هم بهبود یافته به کمتر از ۳۴۰ دلار هر تن سی اف آر بازگشت.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز افت داشته از ۳۱۳ دلار به ۲۹۴ دلار هر تن فوب رسید. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز با ۱۰ دلار افت به ۳۶۸ دلار هر تن سی اف آر رسید.

بیلت
 هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس حدود ۴۷۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه بود که تا ۱۵ دلار کاهش قیمت داشت. در بازار واردات چین بیلت تا ۱۰ دلار بهبود هفتگی داشته به ۴۵۲.۵  دلار هر تن سی اف آر رسید. در بازار داخلی چین نیز قیمت بیلت تا ۸ دلار بهبود داشته ۵۰۰ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵ دلار رشد داشته به ۵۱۵ دلار هر تن سی اف آر رسید.  
بیلت صادراتی ایران نیز از ۴۶۳ دلار به ۴۴۹ دلار هر تن فوب کاهش داشت.

قیمت شمش آخر هفته با سکوت بازار مقاطع کاهش یافت. اعلام فروش آهن اسفنجی به تولید کنندگان شمش باعث افت قیمت آهن اسفنجی گردید که در روزهای آینده تاثیر خود را نشان خواهد داد. بازار بی رمق و ترسیده،  روند نزولی قیمت شمش را تشدید خواهد کرد.

مقاطع
هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به گزارش پلاتس تا ۲ دلار بالا رفته به ۵۳۷ دلار هر تن فوب رسید. در بازار داخلی چین در بورس شانگهای نیز قرارداد میلگرد تا ۱۰ دلار رشد هفتگی داشته ۵۲۲ دلار هر تن ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه ۷ دلار افت داشته ۶۳۰ دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در ۹۸۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد در ۸۰۰ یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند.

قیمت میلگرد ثابت ماند و تغییر جدی نداشت دلیل آن بیشتر به مسایل غیر اقتصادی بازمی گردد چون بازار چشم انداز مثبتی ندارد و منتظر آرامش است.
 با توجه به سکوت بازار، تیرآهن روند نزولی داشت فعلاً همه منتظر روزهای آینده هستند تا بازار باز شود.
ورق
هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در ۵۴۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه ثابت باقی ماند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از  ۵۱۷ تا ۵۳۰ دلار به ۵۲۸ تا ۵۳۷ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم ۱۵ یورو افت داشته ۶۲۵ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم تا ۳۵ دلار کاهش داشته ۶۲۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
همچنین اسلب صادراتی سی آی اس افت جزیی ۲.۵ دلاری داشته ۴۲۷.۵ دلار هر تن فوب شنیده شد.
قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه ۲۱۱۰۰۰ ریال بود که تا روز چهارشنبه به ۲۱۰۰۰۰ ریال رسید. روند ورق مبارکه با عدم فعالیت بخشی از بازار و افزایش نرخ ارز بهبود یافت ولی معاملات بسیار محدود بود.

ورق اکسین به علت محدویت عرضه کارخانه ثابت ماند و کمی کاهش نشان داد که متاثر از توقف بازار بود.
ورق سرد با ثبات باقی ماند. توقف بازار مهم ترین دلیل این ثبات بود.
ورق گالوانیزه هم متاثر از بازار ورق گرم آرام بود.
پایان پیام/ف

کد خبر 2011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =