کد خبر 2045
۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در ثبات نسبی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار در ثبات نسبی

در بازار فولاد، امروز شاهد ثبات نسبی همراه با برخی کاهش قیمت‌ها بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، افت تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی، مشکلات موجود در زمینه صادرات و سیر کاهشی نرخ آهن‌آلات عواملی است که افت معاملات بورس کالا را در هفته‌های اخیر رقم زده است، همچنین استمرار رشد نرخ پایه شمش بدون در نظر گرفتن اوضاع صنایع تکمیلی و صادرات شمش و فولاد به رکود این بازار منجر شده است.

بازار آهن

میلگرد روز گذشته نیز در این بازار مشهود بود به طوری که کاهش قیمت‌ها حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام شد اما عمده مبادی فروش قیمت محصولات خود را تغییر ندادند.

طبق آمار کف قیمت میلگرد آجدار روز گذشته حدود ۱۵ هزار و ۶۵۰ الی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شد که به کارخانه‌ میلگرد ابرکوه، بافق یزد و ... اختصاص داشت. میانگین قیمت میلگرد استاندارد هم حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان برآورد شد.

نرخ روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ قیمت قوطی آهن نیز بدون تغییر عرضه شد.

قیمت انواع لوله‌های گازی، داربستی، مبلی و ... نیز مانند سایر محصولات عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز عمدتا ثبات داشتند و برخی ضخامت‌ها در کارخانه‌های فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد.

تیرآهن شاخه‌ای نیز به تبعیت از فضای کلی بازار بدون تغییر قیمت عرضه شد و تنها قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود ۱۰ الی ۵۰ هزار تومان کاهش داشت.

بازار بورس

شاخص کل بازار بورس تهران پس از پایان معاملات امروز ۹۳۹ واحد ریزش کرد و به عدد یک میلیون ۴۰۷ هزار واحد رسید. در حالی معاملات اولین روز یکم آذر به پایان رسید که بازار به دو نیمه تقسیم شد.

در نیمه اول شاهد یک بازار سرد و کم رونق بودیم و بورس در نیمه دوم معاملات رونق نسبی را تجربه کرد. شاخص کل بورس که در نیمه اول بازار تحت تاثیر معاملات پالایشی‌ها و فلزی‌ها کاهش یافته بود، در نیمه دوم بازار با لیدری خودرویی‌ها کمی از عقبگرد خود را جبران کرد. در نهایت شاخص کل اولین روز آذر ماه را با کاهش بیش از ۹۰۰ واحدی به پایان برد.

فولاد، شپنا، شتران و فملی بیش‌ترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند و خساپا و خبهمن نیز از افت بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کردند.

بر خلاف شاخص کل، شاخص هم وزن صعودی بود و توانست با افزایش بیش از هزار واحدی تا سطح ۴۰۵ هزار واحدی بالا بیاید.

بورس کالا

به عبارتی افت تقاضای سرمایه‌ای، مشکلات موجود در زمینه صادرات و روند کاهشی نرخ آهن آلات از جمله عواملی است که به افت معاملات بورس کالا منجر شده است. افزایش مداوم نرخ پایه شمش بدون توجه به اوضاع صنایع تکمیلی و صادرات شمش و فولاد به رکود این بازار منجر شده است.

امروز سه شنبه ۱ آذرماه در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۲۴ هزار و ۱۵۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم ۱۷ هزار تن به روی تابلوی معاملات راه یافت. در همین حال، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار، ۷ هزار و ۱۵۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است. همچنین، ورق رنگی با حجم عرضه یک هزار و ۵۰۰ تن و تقاضای ۱۰۰ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان ۱۰۰ تن آن به فروش رسید. علاوه بر این، ۴ هزار تن ورق سرد روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت به طور کامل معامله شد.

کد خبر 2045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =