کد خبر 2047
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

بازارهای جهانی فولاد در کفِ بازه قیمتی

بازارهای جهانی فولاد در کفِ بازه قیمتی

خریداران در بازارهای جهانی چندان فعال نیستند زیرا تقاضا برای محصولات نیمه تمام همچنان پائین است بنابراین خریداران چشم انتظار کاهش چشمگیر در قیمت‌ها هستند. در این میان، فعالان بازار درباره دلایل کاهش تقاضا نظرات متفاوتی داشتند به طوری که برخی‌ها، شرایط ضعیف اقتصادی را یکی از این عوامل دانست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، با اخبار رسیده از چین و افزایش تعداد موارد مبتلا به کرونا، اثرگذاری منفی بر نرخ سنگ آهن بخوبی قابل شهود بوده تا از رسیدن نرخ این محصول به تراز ۱۰۰ دلاری جلوگیری کند. در آخرین ارزیابی‌های صور گرفته بهای جهانی سنگ آهن ۶۲ درصد با کاهش ۲.۸۵ دلاری معادل ۹۶.۲۵ دلار قیمت خورده است. افزایش تعداد موارد مبتلا به کرونا در چین موج نگرانی‌ها را به خصوص در پکن به راه انداخته که خبر از وضع محدودیت‌های جدید ترددی می‌دهد. در عین حال شاخص این ماده اولیه در شمال چین با کاهش ۱۱ یوانی ۷۶۵ یوان معادل ۱۰۰ دلار در تن و در شرق چین با افت ۱۰ یوانی ۷۵۵ یوان معادل ۹۸.۶۷ دلار در تن ارزش‌گذاری شده است.

بهای میلگرد و ورق گرم در صفر تابلو بسته شدند. کک و زغالسنگ نیز به ترتیب ۱/۲۵ و ۲/۶۶ درصد کاهش را تجربه نمودند. قرنطینه‌های متوالی همچنان باعث افزایش نگرانی‌ها از کاهش مصرف فولاد در چین بوده و ضرردهی فولادسازان عامل فشار بر قیمت مواد اولیه گردیده است. انتظار می‌رود شرایط تا پایان سال جاری در بازار فولاد چین به همین منوال طی شود.

روند بهای بیلت وارداتی به منطقه شرق آسیا در این هفته کاهشی است. خریداران در بازار این منطقه چندان فعال نیستند زیرا تقاضا برای محصولات نیمه تمام همچنان پائین است بنابراین خریداران چشم انتظار کاهش چشمگیر در قیمت‌ها هستند. آفرهای اندونزی ۴۹۵ دلار/تن فوب برای تحویل در ژانویه است درحالی‌که هفته قبل ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار/تن بود. در فیلیپین، بیلت منطقه آ س آن ۵۱۵ دلار/تن سی اف آر مانیل پیشنهاد می‌شود و عجله برای خرید هم ابداً وجود ندارد. البته لاک‌های چین هم در ریزش قیمت‌ها بی‌تأثیر نبوده است.

داده‌های موسسه آهن و فولاد آمریکا (AISI) نشان می‌دهد که صادرات کارخانجات فولاد آمریکا در ماه سپتامبر پس از ۹ ماه کاهش یافت. در این میان، فعالان بازار درباره دلایل کاهش تقاضا نظرات متفاوتی داشتند به طوری که برخی‌ها، شرایط ضعیف اقتصادی را یکی از این عوامل دانست. همچنین یک توزیع‌کننده مطرح کرد: "من شنیده‌ام که مردم پیش‌بینی می‌کنند بازار به نقطه جدیدی از کف بازه قیمتی خواهد رسید اما درباره قطعیت آینده بازار نظرات متفاوتی شنیده می‌شود." توزیع کننده دیگری چنین گفت: "وضعیت اقتصادی کشور درحال تضعیف است و ما کاهش تقاضا را نظاره خواهیم کرد. میزان تقاضا به شدت کاهش خواهد یافت و تا پایان سال تغییری نخواهد کرد."

براساس اطلاعات تابلوی معاملات بورس فلزات لندن، قیمت هر تن میلگرد برای تحویل روز ۲ دلار افزایش یافت و به نرخ ۶۳۸ دلار رسید. همچنین قراردادهای آتی تحویل یک ماهه میلگرد نیز با رشد ۱.۵ دلار، با قیمت ۶۳۶ دلار، در هر تن منعقد شد. در این میان، هر تن قراضه برای تحویل روز بدون تغییر قیمت و با نرخ ۳۴۹ دلار فروخته شد، ضمن اینکه قراردادهای آتی تحویل یک ماهه این محصول با ۰.۵ دلار افزایش، با قیمت ۳۴۳ دلار و ۵۰ سنت به ازای هر تن مورد معامله قرار گرفت. قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب آمریکا با کاهش بدون تغییر قیمت، به نرخ ۶۴۵ دلار و ۲۳ سنت رسید. علاوه بر این، نرخ قراردادهای آتی یک ماهه ورق گرم فوب چین یک دلار کاهش داشت و با قیمت ۵۲۵ دلار در هر تن معامله شد.

تمایل به خرید در بازار داخلی و صادرات میلگرد ترکیه ناچیز است و آخرین قیمت‌ها در بازار داخلی با ۵ دلار افت به ۶۲۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن درب کارخانه رسید. برخی قیمت را تا ۶۴۶ دلار هم پیشنهاد می‌دهند ولی به نظر قیمت رایج بازار ۵ تا ۱۰ دلار کمتر است. با این که مدتی است قیمت میلگرد در این کشور به طور مداوم نزولی است هنوز جو بازار منفی است و بهبودی در تقاضا مشاهده نشده است.

 میلگرد صادراتی ترکیه نیز اخیرا ۵ دلار افت داشته ۶۲۰ تا ۶۳۵ دلار هر تن فوب است. در کل بازار فعالیتی ندارد و خریداران خارجی به دنبال ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار برای میلگرد ترکیه هستند در حالی که اغلب فولادسازان ترکیه هم نمی‌توانند این قیمت‌ها را بپذیرند چون هزینه خرید قراضه آن‌ها نیز بالاست.

با توقف فعالیت کوره‌های بلند به دلیل کاهش تقاضا، قیمت واردات فولاد قراضه سنگین به ویتنام کاهش یافت. در همین حال، یک منبع بازرگانی در ویتنام گفت:”من فکر نمی‌کنم هیچ خریداری در ویتنام به واردات فولاد قراضه فکر کند. میزان تقاضای قراضه بسیار محدود است و بسیاری از کارخانجات تولیدات خود را کاهش می‌دهند.

براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، قیمت‌های توافقی فولاد قراضه حمل ماه نوامبر، ۲۰ پوند (۲۳ دلار) به ازای هر تن کاهش یافت، این در حالی است که افزایش میزان ذخایر مصرف‌کنندگان و بازار ضعیف صادرات بر میزان عرضه داخلی تاثیر می‌گذارد. با این حال، یک مصرف‌کننده گفت: بازار صادرات فولاد قراضه بریتانیا ضعیف است و بازار تبادل ارزی پوند-دلار دارای نوسان است. درحالی که تجارت بازارهای بین‌المللی قراضه به دلار انجام می‌شود و دلار تاثیر چشم‌گیری بر بازار صادرات بریتانیا دارد، کاهش ارزش نرخ پوند باعث کاهش قیمت قراضه بریتانیا برای خریداران خارج از ترکیه که به دلار پرداخت می‌کنند- مانند ترکیه، هند و پاکستان- می‌شود.

پایان پیام/ف

کد خبر 2047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =