کد خبر 2049
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

عضو شورای آهن و فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت:

وظیفه دولت نظارت بر عملکرد شورای آهن و فولاد است نه دخالت / دستورالعمل قیمت‌گذاری معطل یک امضاء است

وظیفه دولت نظارت بر عملکرد شورای آهن و فولاد است نه دخالت / دستورالعمل قیمت‌گذاری معطل یک امضاء است

عضو شورای آهن و فولاد معتقد است، عملکرد این شورا باید به گونه‌ای باشد که نظارت دولت را در سیاست‌گذاری زنجیره فولاد اولویت قرار دهد و مانع دخالت دولت شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، "احمد خوروش" عضو انجمن نوردکاران ایران در رابطه با کنترل کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی که در نامه اخیر انجمن تولیدکنندگان فولاد از وزیر صمت درخواست شده، گفت: مصرف‌کننده آهن‌اسفنجی در حال حاضر در حوزه انجمن تولیدکنندگان فولاد است و می‌توانند در این رابطه تصمیم‌گیری کنند اما به نظرم باید تصمیم‌گیری‌ها به صورتی باشد که دولت دخالتی در سیاست‌گذاری برای قیمت و قیمت‌گذاری نداشته باشد چراکه قیمت کف بازار می‌تواند خود با مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص شود. از طرفی خودِ بورس کالا هم موافق این جریان است که توسط خود انجمن‌ها به صورت تشکلی واحد و تشکیل شورا موارد مرتبط دنبال شود. ما موافقیم که اگر قرار است تصمیمی گرفته شود به صورت جمعی و تشکلی باشد، نه به صورت فردی.

خرید آهن‌اسفنجی فقط برای تولیدکنندگان

خوروش با اشاره به منع شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی بورس کالا گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته و جلسه‌ای که با با آقای محتشمی‌پور معاون وزیر صمت انجام شد، نامه‌ای به بورس کالا ارسال گردید و فعلا از حضور افرادی که به صورت واسطه‌ای و به عنوان بازرگان، مواد اولیه را خریداری می‌کردند و در بازار با قیمت‌های بیشتر به تولیدکننده به فروش می‌رساندند که باعث کمبود در بازار هم شده بود ممانعت به عمل آمد.در حال حاضر فقط تولیدکنندگان می‌توانند آهن‌اسفنجی و دیگر محصولات فولاد خام را خریداری کنند.

قیمت‌گذاری پایه محصولات فولادی معطل یک امضاء

ایشان در رابطه با عدم نتیجه‌گیری در مورد تعیین فرمول قیمت پایه محصولات فولادی از سمت شورای آهن و فولاد در ماه‌های اخیر به خبرنگار آهن‌نیوز، گفت: به واسطه همین شورایی تشکیل شد، همه انجمن‌هایی که ذی‌نفع در زنجیر فولادند به تفاهم رسیدند. در این شورا تمام نتایج مربوط به فرمول کشف قیمت بررسی شده، دستورالعمل‌ها نوشته شده حتی ضرائبی هم تعیین شده و تمام اعضای شورا هم امضا کردند. قرار بود بر اساس این تفاهم‌نامه به سازمان‌های ذی‌ربط از جمله بورس کالا ابلاغ شود که متاسفانه توسط یکی از اعضای این شورا این مورد هنوز تایید نشده است. اخیراً هم معاون برنامه‌ریزی وزارت صمت نسبت به این امر ابراز نگرانی کرده که امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع حل شود. دخالت در قیمت و قیمت‌گذاری و سیاست‌های واحد برای زنجیره فولاد توسط خود شورای آهن و فولاد انجام گیرد، نتیجه بهتری خواهد داد.

صدور گواهی صادرات فولاد به بورس کالا مربوط نیست

خوروش در رابطه با ابلاغیه جدید وزارت صمت مبنی بر دریافت گواهی صادرات فولاد از بورس کالا بیان کرد: این موضوع دارای ابهام است و هنوز به صورت قطعی تایید نشده است و در حال بررسی است. صدور گواهی صادرات فولاد در حیطه اختیارات بورس کالا نیست بنابراین در رابطه با این مصوبه اصلاحاتی در حال انجام است. در حال حاضر هم این موضوع از سمت انجمن در حال بحث بوده و به نتایج خوبی در این زمینه رسیده‌ایم که به زودی خروجی آن اعلام خواهد شد. ایشان در ادامه افزود: هرگونه اقدامی که منجر به محدودیت صادرات تولیدات فولادی شود به نوعی جلوگیری از صادرات و ارزآوری برای کشور است و هر اقدامی صورت می‌گیرد باید در جهت تسهیل صادرات باشد نه مانع برای آن.

عضو شورای آهن و فولاد در پایان گفت: عملکرد شورای آهن و فولاد باید به گونه‌ای باشد که نظارت دولت را به همراه داشته باشد و مانع از دخالت دولت شود. وظیفه دولت نظارت و کنترل و هدایت است. تمام مسئولین مربوطه هم به این مسئله اذعان دارند. خود دولت هم درخواست دارد که برنامه‌ها از طرف یک تشکل واحد و منسجم باشد نه اینکه هر روز یک انجمن خاص درخواست مطابق با هدف خود را داشته باشند، بلکه اجماع نظر یک صنف به دولت داده شده و مطابق با آن دولت عمل کند که این عملکرد دولت بسیار درست و صحیح است. 

انتهای پیام/

کد خبر 2049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =