کد خبر 2056
۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)؛

راهکارهای تامین سنگ آهن کشور، تمرکز بر اکتشاف است

راهکارهای تامین سنگ آهن کشور، تمرکز بر اکتشاف است

مدیرعامل «و معادن» به ضرورت برنامه‌ریزی برای استخراج معادن کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این اقدام راهکاری برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز در سال‌های پیش رو است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) راه کار اصلاح ساختار اکتشاف در کشور را برنامه‌ریزی برای اکتشاف سراسری مواد معدنی از جمله سنگ آهن دانست و گفت: تاکنون اقدامات عملیاتی جدی برای انجام نگرفته است.

اردشیر سعد محمدی اظهارکرد: کارشناسان بخش معدن و صنایع معدنی چندین سال است که به صورت جدی هشدار داده‌اند که با روند موجود اکتشافات، دیری نمی‌گذرد که ذخیره بعضی مواد معدنی از جمله سنگ آهن به پایان می‌رسد و این موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: براساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخیره زمین شناسی سنگ آهن پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن ۲.۹ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

ذخیره اندک سنگ آهن

سعد محمدی در ادامه سخنان خود گفت: چنانچه اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تحقق یابد و به تولید سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام برسیم، سالانه ۱۶۰ تا ۱۶۹ میلیون تن سنگ آهن نیاز است، بنابراین ذخایر موجود تا چند سال نیاز بخش تولید فولاد را در سال‌های پیش رو خواهد داد.

وی گفت: استخراج از معادن در اعماق زمین نیز راه دیگری است که در میان مدت امکان دارد، بتوان آن را پیگیری کرد، اما این راه در حال‌حاضر صرفه اقتصادی ندارد، ولی در صورت افزایش قیمت‌ها، ممکن است توجیه اقتصادی پیدا کند.

توجه به معادن کوچک و متوسط

مدیرعامل «و معادن» در ادامه سخنان خود به ضرورت برنامه‌ریزی برای استخراج معادن کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: این اقدام راهکاری دیگر برای تأمین سنگ آهن مورد نیاز در سال‌های پیش رو است.

سعد محمدی واردات سنگ آهن از کشورهایی مانند استرالیا را راهکار دیگری برای جبران کمبود سنگ آهن دانست اما هزینه بالای حمل را یکی از اساسی‌ترین مشکلات این روش معرفی کرد.

وی افزود: مشکل دیگر این است که اسکله‌های کشور عمق کمی دارند و به این علت نمی‌توان از کشتی‌های کیپ‌سایز Capesize استفاده کرد. این کشتی‌ها بزرگترین نوع باری فله‌بر است که برای حمل مواد معدنی مانند سنگ‌آهن و زغال سنگ به کار می‌رود و توان حمل ۱۱۰۰ تا ۲۰۰۰ dwt را دارد.

آسیبهای گره زدن فولاد و واردات

سعد محمدی ادامه داد: مانع جدی دیگر بر سر راه واردات تحریم‌های اقتصادی است. بنابراین گره زدن صنعت فولاد کشور به واردات از اساس امری اشتباه است، زیرا در صورت تحریم، تمام زنجیره فولاد کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی بار دیگر تاکید کرد: راه‌حل اصلی تأمین خوراک کارخانه‌های فولادسازی، فعالیت جدی و تمرکز بر موضوع اکتشاف است.

پایان پیام/ف

کد خبر 2056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =