کد خبر 2113
۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰

عضو شورای آهن و فولاد در گفت‌گو با آهن‌نیوز:

بورس کالا تنها ابزار دولت برای صدور گواهی صادرات / صنفی‌نگری کنار گذاشته شود

بورس کالا تنها ابزار دولت برای صدور گواهی صادرات / صنفی‌نگری کنار گذاشته شود

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران معتقد است که اگر شورای آهن و فولاد به موضوع صدور گواهی صادرات ورود کند و مدل جدیدی برای این بخش در نظر بگیرد طبیعی است که دولت مشکلی برای اجرای آن ندارد اما الان تا زمانی که ابزار جایگزین وجود ندارد فکر می‌کنم که دولت هم از ابزارهای موجود مثل بورس استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران در رابطه با اخذ گواهی صادرات از بورس کالا و اینکه آیا بورس کالا می‌تواند مرجع درستی برای این امر باشد؟ به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: وظیفه بورس کالا اصلاً این نیست، این وظایفی هم که دولت به آن بار می‌کند شاید از خود متولیان بورس هم پرسیده شود، اعلام رضایت نداشته باشند، اما دولت نیز ابزار دیگری برای مدیریت این امر ندارد و اتفاقاً جزء مواردی است که باید در شورای آهن و فولاد به آن پرداخته شود. این شورا باید یک رویه‌ای را مشخص کند که الزاماً به تنها ابزار موجود در دست دولت ختم نشود. دولت بر اساس ابزارهایش و ابزارهای موجود و در دسترس، بخشنامه می‌نویسد اما اگر ابزار بهتری سراغ داشته باشد حتما استفاده خواهد کرد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران اطمینان داد که اگر شورای آهن و فولاد به این موضوعات ورود کند و مدل جدیدی برای این بخش در نظر بگیرد طبیعی است که دولت مشکلی برای اجرای آن ندارد اما الان تا زمانی که ابزار جایگزین وجود ندارد فکر می‌کنم که دولت هم از ابزارهای موجود مثل بورس استفاده می‌کند، که مطمئناً اگر از کارکنان بورس کالا پرسیده شود اصلا راضی به این کار نیستند و مایل به ورود به موضوعاتی نیستند که نه تخصصشان است، نه وظیفه و نه کارکردشان در این حوزه است.

ایشان برای روشن شدن بیشتر مسئله عنوان کرد: مثلاً فرض بفرمایید دولت از سوی انجمن نوردکاران مشاهده کند که ادعا دارند شمشی که در حال عرضه از بورس چه از طریق تولیدکنندگان و چه از طریق بازرگانان است، با کمبود مواجه می‌شود ورود کرده و یک مدل تعریف می‌کند که مجبور به عرضه شوند وقتی دولت متوجه شود عرضه به میزان کافی اتفاق نمی‌افتد مجبور به استفاده از این ابزارها می‌شود.

ایجاد رینگ داخلی و رینگ صادراتی

عسگرزاده در ارائه راهکار برای این مسئله بیان کرد: من اگر به جای دولت بودم حتما سیستم را دو بخش می‌کردم، یکی رینگ داخلی و دیگری در رینگ صادراتی. در این حالت دولت اعلام کند که نحوه عرضه در بورس برایش مهم نیست، عرضه‌کننده می‌تواند هم در رینگ داخلی بورس عرضه کند و هم می‌تواند در رینگ صادراتی عرضه کند و وقتی اعتراضی از سمت برفرض نوردکاران می‌شد پرسیده می‌شد که محصول‌تان را می‌خواهید صادر کنید یا داخل مصرف کنید؟ اگر قصد فروش در داخل دارید از رینگ داخلی بخرید اگر قصد صادرات دارید از طریق رینگ صادرات اقدام کنید. در این زمان هرکدام از طرفین قانع می‌شدند یا به طریقی مسئل‌شان حل می‌شد.

این عضو شورای آهن و فولاد در ادامه اظهار کرد: من فکر می‌کنم تا زمانی که شرایط در وضعیت فعلی بازار نرمال نشود، نمی‌توان سایه دولت را از سر این زنجیره برداشت. من به جرات می‌توانم بگویم این کار در بالادست زنجیره اتفاق افتاده است و در بالادست یک اتفاق نظری بین تولیدکنندگان گذاشتیم و عملاً اگر بررسی شود مشخص می‌شود که در حال حاضر در بخش کنسانتره و گندله شرایط بسیار سختی در حال گذران است اما همه باهم توافق کردند این را مدیریت کرده و به بازار شوک وارد نکنند و توافق شده که با یک فرمول خاصی عرضه کنیم.

البته اینگونه تصور نشود تولیدکنندگان مثلا فرض کنید اگر بخواهند قیمت خود را بالاتر از این ببرند بورس کالا ممانعتی خواهد کرد، به هرحال ما کالایی داریم و باید در بورس کالا عرضه کنیم بورس هم برابر قواعدی که دارد آن را عرضه می‌کند. قیمت پایه را هم عرضه کننده مشخص می‌کند پس ما می‌توانیم قیمت‌های خود را بیش از این بالا ببریم اما نمی‌بریم.

بخشی‌نگری و صنفی‌نگر کنار گذاشته شود

ایشان در نهایت بیان کرد: بنابراین باید فضای حاکم بر افکار همه فعالین این زنجیره اقدام در جهت منافع ملی باشد و بخشی نگری و صنفی نگر کنار گذاشته شود. وقتی تمام ارگان‌های فعال به این نقطه برسند فکر می‌کنم دولت می‌تواند کامل کنار بکشد. در بقیه بخش‌ها هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و این تعارض منافع انقدر پررنگ است که بعضی مواقع مشکل ایجاد می‌کند و دقیقاً در جاهایی که پررنگ می‌شود، واسطه‌ها و دلال‌ها نفع پیدا می‌کنند و اتفاقاً در همان جاست که شکاف متولد می‌شود. بنابراین در این برهه اگر می‌خواهیم به یک مدل کارا برسیم یک مقداری هنوز اجازه دهیم و با مدیریت دولت پیش رویم اما در حد اینکه به نقطه‌ای برساند که مثل جریان بالادست شود.

پایان پیام/ف

کد خبر 2113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =