کد خبر 2192
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

مشکلی در تولید مواد اولیه شمس فولاد وجود ندارد / بورس کالا متولی شفاف‌سازی است نه قیمت‌سازی!

مشکلی در تولید مواد اولیه شمس فولاد وجود ندارد / بورس کالا متولی شفاف‌سازی است نه قیمت‌سازی!

به گفته عبداللهی عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران هیچ مشکلی در تولید مواد اولیه شمس فولاد وجود ندارد و هیچ نیازی به ارائه محصول نوردکار به بورس کالا نیست.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مصطفی عبداللهی عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار آهن‌نیوز هدف از برپایی غرفه انجمن در نمایشگاه متافو را معرفی انجمن نوردکاران به تمامی مصرف‌کنندگان محصول نهایی دانست و گفت: انجمن نوردکاران با 67 عضو حدود دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و در حوزه صادرات محصولات نهایی گام‌های موثری برداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که شورای آهن و فولاد که انجمن نوردکاران یکی از اعضای آن است، چه ماهیتی دارد؟ گفت: تضاد منافع همواره در زنجیره فولاد وجود داشته است. با این وجود، سه انجمن سنگ آهن، انجمن فولاد و انجمن نوردکاران به عنوان انجمن‌های تخصصی در زنجیره فولاد این شورا را تشکیل داده‌اند تا بتوانند تا حدودی این تضاد منافع رو از میان بردارند. بدیهی است برای همگرایی و توافق در زنجیره به یک تشکل یا فدراسیون واحد با مصوبات قانونی نیاز است. نشست‌های مختلفی با حضور این سه انجمن تشکیل شده است که در نهایت مصوب شد که در یک فدراسیون با ساختار عادلانه برای اتخاذ تصمیمات زنجیره فولاد با الزامت قانونی تشکیل شود.

الزام در بورس نیازی برای نوردکار نیست

عبدالهی نظرش را درباره وضع عوارض صادرات و نقش بورس کالا در صدور مجوز اینگونه مطرح کرد که این تصمیم را وزارت صمت گرفته است. فردی که بخواهد صادرات کند باید کالای خود را در بورس عرضه کند و سپس صادرات کند. ما در انجمن نوردکاران معتقدیم الزام در بورس نیازی برای نوردکار نیست و نباید باشد. ما در کشور 38 تا 40 میلیون تن تولید نیمه‌خام یا شمش داریم اما آمارها نشان می‌دهد 10 تا 12 میلیون تن در حال حاضر تولید می‌شود. بنابراین مشکلی در مواد اولیه نداریم. پس چنانچه این مواد اولیه به کارگاه‌های تولیدی وارد شود، نوردکار حتی تا 70 درصد امکان افزایش تولید دارد. اگر این 12 میلیون تن به بازار عرضه شود یقیناً بازار رقابتی بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه نوردکاران پیشانی صنعت ساختمان‌اند افزود: ما با مصرف کننده رابطه مستقیمی داریم و کالای ما به دست مصرف‌کننده می‌رسد. پس با توجه به وجود مواد اولیه لزومی به ارائه در بورس کالا نیست. حالا اگر هم عرضه‌ای باشد بورس باید متولی شفاف‌سازی و رقابت باشد نه قیمت‌سازی.

انتهای پیام/

کد خبر 2192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =