کد خبر 2241
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶

تامین سنگ‌آهن اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد

تامین سنگ‌آهن اصلی‌ترین چالش صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: نبود زیرساخت‌های کافی حمل و نقل، عدم توازن در زنجیره صنعت و مشکلات تامین مواد اولیه به خصوص سنگ‌آهن از مهمترین چالش‌های صنعت فولاد کشور است.

به گزارش آهن‌نیوز، امین ابراهیمی گفت: وجود عوارض سنگین صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد و مشکلات دسترسی به منابع انرژی از جمله آب برق و گاز از دیگر مشکلات و چالش‌های صنعت فولاد کشور است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تاکید کرد: با وجود رشد قابل توجه صنعت فولاد در سال‌های اخیر این بخش مهم صنعت کشور با چالش‌های متعددی مواجه است و عدم توجه به آن می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به صنعت فولاد و سرمایه‌گذاری در این بخش وارد کند.

وی اظهار داشت: توقف و کاهش صادرات ایران و کاهش سودآوری به دلیل عوارض صادراتی و افزایش خرید محصولات فولادی روسیه در بازارها از مهمترین محدودیت‌های صنعت فولاد در ماه‌های اخیر بوده است.

ابراهیمی افزود: از بین رفتن مزیت‌های استفاده از گاز ارزان و لطمه به تجهیزات به علت کیفیت نامناسب گاز دریافتی و وجود ناخالصی‌ها و افزایش بهای تمام شده از دیگر چالش‌های فراروی صنعت فولاد کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت: اعمال محدودیت برق منجر به کاهش تولید و از دست رفتن ۱۲ میلیون تن تولید فولاد شده که این معادل ۶ میلیارد دلار است که باعث ضرر و زیان به صنعت فولاد شده است.

ابراهیمی افزود: حتی خسارت محدودیت برق برای شرکت فولاد خوزستان منجر به از دست رفتن ۶۳۷ هزار تن محصول یا معادل ۱۲ میلیارد تومان فروش شده و این حدود ۴ هزار میلیارد سود را از شرکت ما گرفته است.

وی خواستار اجرای طرح‌های توسعه در ناحیه جنوب کشور و نزدیک به آب‌های آزاد و حرکت توسعه فولاد کشور از کویر محور به دریا محور شد و گفت: تامین انرژی مورد نیاز نیز می‌تواند به افزایش سرمایه گذاری‌ها در صنعت فولاد کشور منجر شود.

ابراهیمی در ادامه بیان کرد: نبود برنامه برای افزایش ظرفیت تولید برق با برنامه‌های توسعه صنایع کشور و اعمال محدودیت برق در ماه‌های گرم سال و کاهش تولید از دست رفتن سود بیشتر از دیگر چالش‌های صنعت فولاد در تامین برق مورد نیازهای واحدهای صنعتی شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان افزود: افزایش بیش از ۴ برابری قیمت برق مصرفی که منجر به بالا رفتن هزینه‌های انرژی در بهای تمام شده شمش در صنعت فولاد شده از دیگر چالش‌های مهم تامین برق مورد نیاز صنعت فولاد کشور بوده است.

وی گفت: این در حالی است که سهم مصرف گاز واحدهای فولادی در کشور در سال ۲۰۲۰ معادل ۵ درصد بوده و ۹۵ درصد نیز به سایر بخش‌های کشور اختصاص داشته است.

وی خواستار استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت فولاد کشور شد و افزود: با توجه به اینکه تکنولوژی‌های جدید در صنعت فولاد جهان مورد توجه کشورها قرار گرفته است لذا در صنعت فولاد کشور نیز باید به استفاده از تکنولوژی‌های جدید توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه در چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید عملیاتی شود اظهار داشت: با این حال عدم توازن در زنجیره عرضه و تقاضا و عدم توازن در ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خام به لحاظ تولید و فقدان برنامه‌های توسعه صنعت فولاد از مهمترین چالش‌های بازار فولاد در کشور است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان تاکید کرد: فولاد خوزستان رتبه نخست صادرات صنعت فولاد را در سال گذشته به خود اختصاص داد و سهم فولاد خوزستان از کل درآمدهای ارزی صادراتی غیرنفتی کشور رتبه نخست بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 2241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =